Anasayfa  »  Sosyal Bilimler Enstitüsü »  Müzecilik Tezli Yüksek Lisans Programı

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
KORUMA RESTORASYON VE YENİDEN İŞLEVLENDİRME ÇALIŞMALARI MUZ531 - 3 + 0 10

DERSİN TÜRÜSeçmeli
DERSİN DÜZEYİTezli Yüksek Lisans
DERSİN YILI-
YARIYIL-
AKTS10
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I-
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Derste koruma-onarım temel prensipleri üzerinde durulur. Koruma restorasyon pratiği, tarihi binaların dönüştürülme süreçleri çağımızda bu alanda yenileri üreten öne çıkan projeler incelenir.
2) Ayrıca teknolojik olarak bu dönüştürmeyi sağlayan üç boyutlu alanı görmeyi sağlayan örnekler ve yapıya zarar vermeden onarım üzerinde durulur.
3) Diğer önemli bir konu da dönüştürülen yapının özgünlüğüne göre oluşturulan sergileme ortamlarıdır.
4) Müzenin anlatım dili, estetiği ve iletişiminin modları mekana uygun bir şekilde nasıl olmalıdır gibi konular üzerinde durulur.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLER
DERS TANIMIKültür varlığı kapsamındaki yapılarda uygulanabilecek koruma ve müdahale teknikleri ile gerekli proje çalışmaları konusunda öğrencilere bilgi aktarılacak olup seçilecek bir örnek yapı ile ilgili olarak bir restitüsyon ve restorasyon projesinin hazırlanması amaçlanmaktadır. Dersin yürütülmesi sürecinde çalışma konusu olarak seçilen yapıların yeniden işlevlendirilmesi, çağdaş müze gereksinimine uygun olarak her tür müdahalenin irdelenmesi gerçekleştirilecektir. Ders kapsamında hazırlanacak önerilerin iç mekan düzenlemeyi tasarım ve uygulama ile sonuçlandırılması hedeflenmektedir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Eski yapının analizi yeni işlevine uygunluğuna giriş
2. Hafta Koruma ve yeniden işlevlendirmenin kuramsal temeli
3. Hafta Korunacak değerler ve yeniden kullanımın kriterleri ve ölçütleri, bozulma oranı tespiti,restitüsyon projesi hazırlama Mekan ve İşlev İlişkisi
4. Hafta Yeni işlevlendirme çalışmalarında çağdaş konfor ve sağlık koşullarının sağlanması
5. Hafta İşlevlendirme sonrası mekan tefrişi ve dekorasyonu
6. Hafta Proje Taslağı Sunumu Jüri Önünde 8. Hafta Proje Sunumu ve Sergisi
7. Hafta İşlevlendirme sonrası mekan tefrişi ve dekorasyonu
8. Hafta Araştırma konusu olarak incelenecek tasarımcılar ile yeniden işlevlendirilen yapıların belirlenmesi
9. Hafta Yeniden işlevlendirilmiş yapı örneklerinin genel olarak analizi ve yeni yaklaşımların niteliksel analizi araştırma projesine ait Genel Değerlendirme ve Sonuç
10. Hafta 2. Proje tanıtımı ve sunum, 1.Grup
11. Hafta 2. Proje tanıtımı ve sunum, 2.Grup
12. Hafta Proje geri dönüş bildirimleri ve anket oluşturma
13. Hafta FINAL PROJESİ sunumlar sergi
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLARAhunbay, Z., Tarihi Çevre koruma ve Restorasyon, YEM Yayınları, 2007. Altınoluk, Ü., Binaların Yeniden Kullanımı,YEM Yayınları, 1998. Burns, J.(ed), Recording Historic Structures, The American Instute of Architects Press, Washington DC, 1989. Feiffer, C., II Progetto di Conservazione, Franco Angeli Libri, Milano, 1989. Feilden, B., Conservation of Historic Buildings, Butterworths Chatham, 1982. Fitch, J.M., Historic Preservation, University Press of Virginia, 1990. Erder, Cevat. Tarihi Çevre Bilinci, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları, 2007 Erder, C., Tarihi Çevre Kaygısı, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları, 1999 İş Bankası Kültür Yayınları. ICOMOS, International Charters for Conservation and Restoration, Paris, 2001. Jokiletto, Jukka. A history of Architectural Conservation, Architectural Pres, 1999. Kuban, D., Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu:Kuram ve Uygulama, YEM Yayınevi, İstanbul, 2000. Kültür ve Tabiat Varlıkları Mevzuatı, T.C. Kültür Bakanlığı Yayınları, 2000. Madran, E., Tanzimat?tan Cumhuriyet?e Kültür Varlıklarının Korunmasına İlişkin Tutumlar ve Düzenlemeler; 1800-1950, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları, Ankara,2002. Orbasli, A., Architectural Conservation: Principles and Practice, Blackwell Publishing, 2007. Uluengin, Bülent. Rölöve, YEM Yayınları, 2007. Umar, B., Eski Eserler Hukuku, Ege Ü. Hukuk Fak. Yay., İzmir, 1981. Weaver, M.E., Coserving Buildings, Preservation Press, John Wiley, New York, 1997.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Deney,Sorun/Problem Çözme,Örnek Olay İncelemesi,Eğitim-Uygulama,Proje,Rapor Hazırlama,Diğer,Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ara Sınav130
Ödev15
Proje15
Toplam(%)40
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)40
Finalin Başarıya Oranı(%)60
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
Final Sınavına Hazırlık
Ders Saati
Ara Sınava Hazırlık
Laboratuvar
Final Sınavı
Ödevler
Toplam İş Yükü
Toplam İş Yükü / 30
Dersin AKTS Kredisi10
DİL
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3Ö4
P1  X   X     X
P2  X   X     X
P3  X   X     X
P4  X   X   X   X
P5  X   X     X
P6  X   X     X
P7       
P8       
P9