Anasayfa  »  Sosyal Bilimler Enstitüsü »  Müzecilik Tezli Yüksek Lisans Programı

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
MÜZECİLİK VE EĞİTİM MUZ509 - 3 + 0 10

DERSİN TÜRÜSeçmeli
DERSİN DÜZEYİTezli Yüksek Lisans
DERSİN YILI-
YARIYIL-
AKTS10
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)IProfesör Doktor Serap Buyurgan
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Müzecilik ile ilgili belirli bir bilgi birikimine sahip olurlar.
2) Müzelerin öğrenmedeki rolü, önemi ve gerekliliğini kavrarlar.
3) Türkiye?deki müzelere özellikle Türk ziyaretçilerin ilgilerinin artmasına yönelik ve müzelerin yaşayan kültür merkezleri haline nasıl gelebileceği ile ilgili çözümler üretirler.
4) Türk ve Dünya müzelerindeki eğitim birimleri ve eğitim programları ile ilgili bilgilenirler.
5) Türkiye?deki müzelerin müze eğitim birimi ve müze eğitimcisi ile ilgili ihtiyaçlarını ortaya koyar ve çözüm önerileri geliştirirler.
6) Verimli, öğrenme potansiyeli yüksek, programlı müze ziyaretleri organize edebilmeyi öğrenirler.
7) Farklı kültürlerden sanat nesnelerinin benzerliklerini ve farklılıklarını ayırt edebilirler.
8) Kültürün öğrenilmesi, korunması ve nesilden nesile aktarımında müzelerin rolü ve önemini kavrarlar.
9) Vize ve final projeleri ile teorik bilgilerini uygulamaya geçirirler ve Türkiye?deki müzelere yönelik eğitim paketi hazırlarlar.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLERYok
DERS TANIMIDersin içeriğini, müze nedir? Müze çeşitleri nelerdir? Müzelerin görevleri nelerdir? Dünya?da ve Türkiye?de müzeciliğin tarihsel gelişimi, müze araştırmacısı, müze eğitimcisi, müze uzmanı, gönüllü müze dostu, müze etiği, müzede eğitim, müzelerin eğitim programları, okul-müze işbirliği programları konularında teorik, görsellerle ve müzelerde bilgilendirme; ders kapsamında yapılan projelerle teorik bilgilerin uygulamalara dönüştürülmesi oluşturmaktadır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Ön Anket. Dersin tanımı, amaçları, ders öğretim programı, süreç dosyası ve yapılacak projeler ile ilgili bilgilendirme (Vize Projesi: ?İki farklı kültüre ait eser karşılaştırması? Final Projesi: ?Türkiye?deki bir müze için, amaca yönelik, engelli ya da öğrenci gruplarının kullanabileceği bir eğitim paketi? ya da ?Okul öncesi/ilkokul/ortaokul/lise öğrencilerine yönelik bir müze rehberi? geliştirmek).
2. Hafta Müze nedir? Müze çeşitleri nelerdir? Konularında teorik ve görsel bilgilendirmeler (Bursa ve Müzeler)
3. Hafta Müzelerin görevleri nelerdir? Dünya?da ve Türkiye?de müzeciliğin tarihsel gelişimi. Müze araştırmacısı, müzecilik ve eğitim bilimleri açısından müze eğitimcisi, müze uzmanı, gönüllü müze dostu.
4. Hafta Müzede eğitim, verimli müze ziyaretleri. Dünya müzeleri eğitim programları. Türkiye müzeleri eğitim programları. Okul - Müze işbirliği. Verimli bir müze ziyaretinin aşamaları. Öğrenme potansiyeli yüksek bir müze ziyareti nasıl düzenlenir? Bir müze ziyaretinden önce öğretmen hazırlıkları, müzede sorumluluklar ve müze ziyaretinden sonraki derslerde neler yapılabileceği ile ilgili bilgilendirme.
5. Hafta Türkiye de müzelerde, engellilere, yetişkinlere, çocuk ve ailelere, okullara yönelik eğitim programları yeterli midir?, bu çalışmalar nasıl geliştirilebilir? (makale inceleme) Görme engelli bireylerin Türkiye müzelerinden beklentileri nelerdir?
6. Hafta MTA Şehit Cuma Dağ Tabiat Tarihi Müzesi?ne programlı bir müze ziyareti.
7. Hafta Vize Haftası
8. Hafta Vize projelerinin sunumu
9. Hafta Vize projelerinin sunumu
10. Hafta Rahmi M. Koç Müzesi?ne programlı bir müze ziyareti.
11. Hafta Ülkemiz müzeleri nasıl daha canlı ve hareketli, yaşayan kültür merkezleri haline gelebilir? (makale inceleme)
12. Hafta Final Projeleri ile ilgili bilgi alışverişi.
13. Hafta Çevreye duyarlılık, kültürün korunması ve gelecek nesillere taşınmasında tarihin, kültürün, sanatın önemi; tarihi, kültürel, bilimsel, ve sanatsal değerlerimizin yok olmaması için neler yapabiliriz? in tartışılması. Karşılıklı bilgi alışverişi. Henry Ford `Greenfield Village? örneği. Silahtar Mustafapaşa Kervansarayı?nda Uluslar Arası Kervansaray Buluşması
14. Hafta Final projelerinin sunumu. Son Anket.
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLARAtagök, T. (1999). Yeniden müzeciliği düşünmek. İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi Basım Yayın Merkezi.

Buyurgan, Serap, (2002). ?Programlı bir müze ziyareti ve sonrasında uygulama örneği? Sanat Eğitimi Sempozyumu. Gazi Eğitim Fakültesi Resim-İş Eğitimi Anabilim Dalı, Ankara: Gazi Üniversitesi Matbaası.

Buyurgan, Serap, (2004). ?Effective learning at the museum?, Journal of Cultural Research in Art Education. United States Society for Education through Art, Volume: 22, USA, 99-115.

Buyurgan, Serap, (2007). ?Tarih dersi kapsamında programlı bir müze ziyareti? Uluslararası Öğretmen Yetiştirme Politikaları ve Sorunları Sempozyumu Bildirileri İçinde. Azerbaycan Devlet Pedagoji Üniversitesi ve Hacettepe Üniversitesi işbirliği ile, 12-14 Mayıs, Bakü: http://www.egitim.hacettepe.edu.tr/sempozyum_bildiri.pdf.

Buyurgan, Serap, (Bahar 2009). ?Görme engelliler eğitimi anabilim dalı öğrencilerine yönelik programlı bir müze ziyareti? Milli Eğitim. Sayı: 182, 214-231.

Buyurgan, S. ve H. Demirdelen (Yaz 2009). ?Total kör bir öğrencinin öğrenmesinde dokunma, işitsel bilgilendirme, hissetme ve müze? Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. Cilt 7, Sayı: 3, s. 563-580, Ankara: G.Ü. İletişim Fakültesi Basımevi.

Buyurgan, S. (Summer 2009). ?The expectations of the visually impaired university students from museums?. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri / Educational Sciences: Theory & Practice. 9(3), s. 1167-1204, İstanbul: Eğitim Danışmanlığı ve Araştırmaları İletişim Hizmetleri Tic. Ltd. Şti.

Buyurgan, Serap ve Levent Mercin, (2010). Görsel sanatlar eğitiminde müze eğitimi ve uygulamaları (2. Baskı). Editör: Vedat Özsoy, Görsel Sanatlar Eğitimi Derneği Yayınları: 2, Ankara: Öncü Basımevi.

Buyurgan, S., Bingöl, M. (2012). ?Müzede öğrenme ve çocuk müzeleri?. Çocuk müzeleri ve yaratıcı drama. Yayına Hazırlayan: Prof. Dr. İnci San. Ankara: Naturel Yayıncılık. s. 147-169.

Buyurgan, S. (2017). ?Verimli bir müze ziyaretini nasıl gerçekleştirebiliriz?. Milli Eğitim. Sayı: 46, s. 317-343.

Buyurgan, S. (Winter 2017). ?Yaşayan ve yaşatan müze? Yaratıcı Drama Dergisi ?Müze Özel Sayısı?, Cilt 12, Sayı 2, s. 127-136.

Buyurgan, Serap, Buyurgan Ufuk, (2018). Sanat eğitimi ve öğretimi (eğitimin her kademesine yönelik yöntem ve tekniklerle). (Geliştirilmiş 5. Baskı) Ankara: PEGEM Akademi.

Buyurgan, Serap (2019). Müzede eğitim. Öğrenme ortamı olarak müzeler. Editör: Prof. Dr. Serap Buyurgan. (iki tek bir ortak bölüm yazarlığı) Ankara: PEGEM Yayıncılık.

Buyurgan, Serap, Burak, E. Tarlakazan ve Savaş K. Çevik (2019). Müzede eğitim. Öğrenme ortamı olarak müzeler. 4. Bölüm yazarlığı: "Müze sergileme yöntemleri". Editör: Prof. Dr. Serap Buyurgan. Ankara: PEGEM Yayıncılık.

Buyurgan, Serap (2019). Müzede eğitim. Öğrenme ortamı olarak müzeler. 9. Bölüm yazarlığı: "Müzede eğitim, verimli bir müze ziyareti süreci nasıl organize edilir?" Editör: Prof. Dr. Serap Buyurgan. Ankara: PEGEM Yayıncılık.

Buyurgan, Serap (2019). Müzede eğitim. Öğrenme ortamı olarak müzeler. 10. Bölüm yazarlığı: "Müze dersleri "ders öğretim programları" ve vize-final proje örnekleri". Editör: Prof. Dr. Serap Buyurgan. Ankara: PEGEM Yayıncılık.

Erbay, M. (2018). ?Yeni nesil teknolojiler ile müzelerde eğitim?. Milli Eğitim. Sayı: 46, s. 255-268.

Falk, John H., Dierking, Lynn D. (2000). Learning from museums. AltaMira Press, USA.

Falk, John H., Dierking, Lynn D. (2002). Lessons without limit. AltaMira Press, USA.

Falk, John., Dierking, Lynn D. (2002). The museum experience. Whalesback Books, Washington D.C.

Gerçek, F. (1999). Türk müzeciliği. T.C. Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi.

Hooper, Eilean-Greenhill, (1999). Müze ve galeri eğitimi. Çev: Meltem Örge Evren-Emine Gül Kapçı, Ankara: Ankara Üniversitesi Yayınevi.

San, İ. (1998). ?Müze eğitimi nasıl gelişti?. Milliyet Sanat Dergisi. Ankara.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım,Proje
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Uygulama/Pratik140
Proje160
Toplam(%)100
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)100
Finalin Başarıya Oranı(%)0
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav111
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi148112
Final Sınavına Hazırlık11010
Ders Saati14342
Ara Sınava Hazırlık11010
Laboratuvar
Final Sınavı111
Ödevler
Sunum (Hazırlık dahil)236
Saha/Alan Araştırması4312
Seminer (hazırlık dahil)11010
Rapor yazma248
Uygulama2510
Makale İnceleme10330
Haftalık Makale ve Kaynak Araştırma12448
Toplam İş Yükü300
Toplam İş Yükü / 3010
Dersin AKTS Kredisi10
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3Ö4Ö5Ö6Ö7Ö8Ö9
P1  X                
P2                 
P3      X            
P4    X              
P5      X            
P6    X   X            
P7                 
P8  X                
P9    X   X