At the end of this course, the students; 1) will learn effective communication techniques. 2) will learn how to communicate with patients.
MODE OF DELIVERY
Face to face
PRE-REQUISITES OF THE COURSE
No
RECOMMENDED OPTIONAL PROGRAMME COMPONENT
None
COURSE DEFINITION
Verbal and non-verbal communication skills will be gained. To understand how communication is used to develop, negotiate, maintain, and terminate relationships; To examine specific communication competencies and strategies to enhance interpersonal communication effectiveness in relationships.
COURSE CONTENTS
WEEK
TOPICS
1st Week
Interpersonal communycatyon definitions and basic properties
2nd Week
Basic theoretical approaches
3rd Week
Self concept - self esteem - self-confidence
4th Week
Listening and empathy
5th Week
Communication conflicts
6th Week
Perception
7th Week
Verbal - written and visual communication
8th Week
Negotiation techniques
9th Week
Negotiation techniques
10th Week
Non-verbal communication and body language
11th Week
Policy and body language
12th Week
Interpersonal communication - ethics - lie
13th Week
Interpersonal communycatyon-group-crowded
14th Week
Globalization and interpersonal communication
15th Week
Review
RECOMENDED OR REQUIRED READING
1)BALTAŞ, Z. - BALTAŞ, A. (1999); Bedenin Dili, İletişim Becerinizin Anahtarı Sessiz Diliniz, Remzi Kitabevi, İstanbul. 2)COOPER, Ken (1989); Sözsüz İletişim, Rota Yayıncılık, , İstanbul. 3)CÜCELOĞLU, D. (1997); Yeniden İnsan İnsana, Remzi Kitabevi, İstanbul,. 4)DÖKMEN, Ü. (2005); "İletişim Çatışmaları ve Empati", Sistem Yayıncılık, İstanbul. 5)ERDOĞAN, İrfan (2002); İletişimi Anlamak, Erk Yayın, Ankara. 6)FAST, Julius (1999); Beden Dili- Siz Sussanız da Bedeniniz Konuşuyor, Kuraldışı Yayıncılık, İstanbul. 7)GIBLIN, L. (1995); İnsan İlişkilerinde Kendine Güven Ve Güç Elde Etmenin Yolları, Sistem Yay., İstanbul. 8)HARTLEY, Peter (1993); "Interpersonal Communication", London: Routledge. 9)HORN, Sam (2003); Tongue Fu, Sözlü Dövüş Sanatı, Boyner Yayınları, İstanbul. 10)HORTAÇSU, Nuran (2004); İnsan İlişkileri, İmge Kitabevi Yayınları. 11)HUXLEY, Aldous (2003); Algı Kapıları, "The Doors of Perception", İmge Kitabevi Yayınları, Ankara. 12)İNCEOĞLU, Metin (2004); Tutum-Algı-İletişim, Elips Kitap, Ankara. 13)JAMES, Judi (1999); Beden Dili, Olumlu İmaj Oluşturma, Alfa Basım Yayım, İstanbul. 14)KOÇ, Saim (2004); İletişimde Ustalaşmak, Bize Nasıl davranacaklarını Başkalarına Biz Öğretiriz, Kuraldışı Yayıncılık, İstanbul. 15)LAZAR, Judith (2001); İletişim Bilimi, Vadi Yayıncılık, Ankara. 16)LIEBERMAN J. D. (2004); Never Be Lied To Again, Kimse Size Yalan Söyleyemez, Kuraldışı Yayıncılık, İstanbul. 17)PEASE, A. (2003); Body Language - Beden Dili, Karşımızdakinin Davranışlarından Düşüncelerini Anlamanın Yolu, Rota Yayınları, , İstanbul. 18)REDMOND, V. M. (2000); Communication, Theories and Applications, Houghton Mifflin Company, U.S.A. 19)SAYDAM, A. (2005); Algılama Yönetimi, İletişimin Akıl ve Gönül Penceresi, Rota yayınları, İstanbul,. 20)SCHOBER, O. (1999); Beden Dili, Davranış Anahtarı, Beden Dilinin Günlük Yaşantımızdaki Yeri ve Önemi, Arion Yayınevi, İstanbul. 21)TAYFUN, Recep (2007); Etkili İletişim ve Beden Dili, Nobel Yayınevi, Ankara. 22)ZILLIOĞLU, Merih (2003); İletişim Nedir?, Cem Yayınevi, İstanbul.