Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Öğrenciler Kültür emperyalizmin hakkında bilgi edinirler. 2) Kültür emperyalizmi ile müzecilik arasında bağlantı kurarak eleştirel düşünme becerisi kazanırlar. 3) Müzeciliğin, arkeolojik ve tarihsel projelerde küresel kullanımı hakkında bilgi edinirler.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
DERS TANIMI
19 yy sonunda gelişen kolonyalizme bağlı bir kavram olan sömürgecilik ve kültür emperyalizmi ilke ve uygulamalarının nasıl işlediği, tarihsel kökeni, kuramsal temelleri ve uygulamaları bu derste incelenir. Felsefe, Antropoloji, tarih kuramları bağlamında sömürgeciliğin ve kültür emperyalizminin gelişimiyle müze ve müzecilik arasındaki ilişki ele alınır. Müze ve müzecilik geleneği, koleksiyonculuk ve özellikle İngiltere ve Fransa?da gelişen arkeoloji bilimi ve uygulamalarına koşut ortaya çıkan yeni tarih tezleriyle koşut gelişen yeni müzecilik kavrayışı ele alınır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Kültür kavramına giriş.
2. Hafta
Kültürel kuramlar.
3. Hafta
Etnometodoloji-fenomenoloji ve hermeneutik.
4. Hafta
Sömürgeciliğin tarihi ve gelişimi.
5. Hafta
Emperyalizmden, kültür emperyalizmine.
6. Hafta
Kültür emperyalizminin İşleyişi
7. Hafta
E.Said, Kültür Emperyalizmi: Kitap incelemesi ve sunumlar.
8. Hafta
Ara Sınav.
9. Hafta
Kitap sunumları
10. Hafta
Kitap sunumları.
11. Hafta
Müze ve kültür emperyalizmi ilişkisi
12. Hafta
İngiltere-Fransa-Almanya: Kültür emperyaliziminin işleyişi ve müze ilişkisi.
13. Hafta
Tarihi ve arkeolojik eserler sayesinde gelişen yeni tarih tezleri ve yeni devletlerin kurulması süreci: Yunan-Mısır-İsrail.
14. Hafta
Genel değerlerndirme.
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Arnheim Rudolf, New Essays on the Psychology of Art, California Press, USA 1986 Bozkurt N., Estetik Kuramlar, Ara Yay. İstanbul 1992 Said E., (2014) Kültür Emperyalizmi, (Çev. Necmiye Alpay) Hil Yayıncılık, İstanbul Tunalı İ., Estetik, Remzi kitabevi, İstanbul 10 Baskı 2007 F Freud S., Sanat ve Sanatçılar Üzerine, (çev. Kamuran Şipal) Bozak Yay. 1979 İstanbul Gür, Ş. Ö.; Mekan Örgütlenmesi, Gür Yayıncılık, Trabzon, 1996. Norberg-Schulz, C.; Existence, Space and Architecture, Studio Vista, London, 1971 Norberg-Schulz, C.; Genius Loci, Towards a Phenomenology of Architecture,New York, 1980 Lunn E., Marxism and Modernism, University of California Press, London, 1982, Zevi, B., Architecture as Space, Horizon Press, New York, 1957. Zolberg L.Vera, Bir Sanat Sosyolojisi Oluşturmak, Boğaziçi Üniversitesi Yayınları, 1990, İstanbul
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Örnek Olay İncelemesi,Sorun/Problem Çözme,Deney,Eğitim-Uygulama,Proje,Rapor Hazırlama,Sunum,Diğer
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
40
Toplam(%)
40
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
40
Finalin Başarıya Oranı(%)
60
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
6
84
Final Sınavına Hazırlık
1
12
12
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
Laboratuvar
Final Sınavı
1
2
2
Ödevler
2
25
50
Sunum (Hazırlık dahil)
1
30
30
Konu Araştırma
4
15
60
Makale İnceleme
2
10
20
Toplam İş Yükü
300
Toplam İş Yükü / 30
10
Dersin AKTS Kredisi
10
DİL
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ