Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Barış ve çatışma süreçlerine ilişkin kuramsal tartışmalara ilişkin bilgi sahibi olur;
2) Geleneksel ve yeni kuramsal tartışmaları karşılaştırmalı şekilde öğrenir;
3) Barış süreçlerine etki eden aktörler ve faktörler hakkında bilgi sahibi olur;
4) Farklı barış süreçlerini karşılaştırmalı olarak analiz edebilme kapasitesi geliştirir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok.
DERS TANIMI
Bu ders kapsamında farklı çatışmalar ve çözüm yöntemleri ile çatışma sonrası barış süreçlerine ilişkin kuramsal ve analitik yaklaşımlar ele alınacaktır. Bu çerçevede, farklı bölgelerdeki çatışmalar sonrasındaki barış süreçleri ile bunun kalıcı hale gelebilmesi için izlenen barış inşası çabaları karşılaştırmalı olarak incelenecektir. Özellikle barış süreçlerinin farklı aktörler (sivil toplum, kadınlar, gençler, diaspora, medya vb.) ve kavramlarla (din, uzlaşma, geçiş adaleti) ilişkisine de odaklanılacaktır. Ders kapsamında Dağlık Karabağ, Kolombiya, Türkiye, Kuzey İrlanda ve Kıbrıs vb. örnek vakalar karşılaştırmalı olarak ele alınarak, öğrencilerin teori ve pratik ilişkisini de kurabilmesi sağlanmaya çalışılacaktır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Ders Tanıtımı
2. Hafta
Barış Süreçleri: Temel Kavramlar ve Tartışmalar
3. Hafta
Barış Süreçlerini Anlamak ve Yönetmek
4. Hafta
Barış Sürecine Etki Eden Faktörler-I: Güç Dağılımı ve Uluslararası Aktörler
5. Hafta
Barış Sürecine Etki Eden Faktörler-II: Medya, Sivil Toplum ve Din
6. Hafta
Barış İnşasında Aktörler-I: Diaspora
7. Hafta
Barış İnşasında Aktörler-II: Kadınlar ve Gençler
8. Hafta
Barış ve Geçiş Dönemlerinde Kapsayıcı Yaklaşımların Rolü
9. Hafta
Örnek Barış Süreçleri I: İsrail-Filistin
10. Hafta
Örnek Barış Süreçleri II: Kolombiya
11. Hafta
Örnek Barış Süreçleri III: Güney Afrika
12. Hafta
Örnek Barış Süreçleri IV: Kuzey İrlanda
13. Hafta
Örnek Barış Süreçleri V: Kıbrıs
14. Hafta
Genel Değerlendirme
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Temel Kaynaklar
Alpaslan Özerdem ve Roger MacGinty (2019) Comparing Peace Processes, London: Routledge.
Ayşe Betül Çelik () Dünyada ve Türkiye'de Barış Süreçleri, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
John Darby ve Roger MacGinty (2000) The Management of Peace Processes, New York: Palgrave MacMillan.
Altiok, A. et al. (2020) "Youth, peace, and security," in Hampson, F. O., Özerdem, A. and Kent, J. (eds.) Routledge Handbook of Peace, Security and Development. London: Routledge, pp. 428-443.
Mac Ginty, R. (2014) "Everyday Peace: Bottom-up and Local Agency in Conflict-affected Societies," Security Dialogue, 45(6), pp. 548-564.
Mac Ginty, R. & Richmond, O. P. (2013) "The Local Turn in Peace Building: A Critical Agenda for Peace," Third World Quarterly, 34:5, pp. 763-783.
Demetriou, O. and Hadjipavlou, M. (2018) "The Impact of Women's Activism on the Peace Negotiations in Cyprus,"Nationalism and Ethnic Politics, 24(1), pp. 50-65.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ödev
4
60
Devam
1
20
Kitap Sunuşu
1
20
Toplam(%)
80
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
80
Finalin Başarıya Oranı(%)
20
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
1
60
60
Final Sınavına Hazırlık
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
Laboratuvar
Final Sınavı
Ödevler
4
50
200
Toplam İş Yükü
302
Toplam İş Yükü / 30
10,06
Dersin AKTS Kredisi
10
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ