Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) İç ve dış politika ortamında güvenilir ve güncel bilgiye ulaşımın önemini kavrar, bu tip bilgiye ulaşım için izlenecek yollar ve metodlar hakkında bilgi sahibi olur. 2) Uluslararası ilişkiler ve kamu yönetiminde devlet politikalarının oluşturulması sürecinde devlet istihbaratının rolü ve fonksiyonu hakkında bilgi birikimini zenginleştirir 3) Gerek politika oluşturmak gerek belirlenen politikaları uygulama sürecinde etkin olan istihbarat sistemlerinin yapıları, işleyişleri, nitelikleri ve hukuksal çerçevesi hakkında bilgi sahibi olur.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Bu dersin amacı istihbarat kavramının ve sektörünün gelişimini karşılaştırmalı ve tarihsel bir perspektiften inceleyerek, istihbaratın iç ve özellikle dış politikada karar alma süreçlerindeki etkisini ve önemini örnek vakalar üzerinden tartışmaktır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Giriş: İstihbaratın Tanımı, Temel Kavramlar, İstihbarat Süreci.
2. Hafta
İstihbarat Sürecinde Planlama ve Haberlerin Toplanması.
3. Hafta
İstihbaratta İşlem (Analiz, Sentez, Sonuç Çıkarma).
4. Hafta
Karşı İstihbarat.
5. Hafta
ABD İstihbarat Sistemi, İngiltere İstihbarat Sistemi.
6. Hafta
İsrail, Fransa ve Rusya İstihbarat Sistemleri.
7. Hafta
Türk İstihbarat Sistemi, MİT, Dış İşleri Bakanlığı İstihbaratı, Askeri İstihbarat, Kolluk İstihbaratı.
8. Hafta
Ara Sınav
9. Hafta
Türk İstihbarat Hukuku, 2983 sayılı Kanun kapsamında devlet istihbaratı ve MİT.
10. Hafta
Türk İstihbarat Hukuku, Kolluk İstihbaratı, Önleyici Kolluk İstihbaratı,
11. Hafta
Türk İstihbarat Hukuku, Kolluk İstihbaratı, Adli Kolluk İstihbaratı,
12. Hafta
Türk İstihbarat Hukuku, Kolluk İstihbaratı, Askeri İstihbarat, 1324 sayılı Kanun, 211 sayılı İç Hizmet Kanunu, 544 sayılı İl İdaresi Kanunu.
13. Hafta
Grup Çalışması
14. Hafta
Grup Çalışması ve Tartışma
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Lowenthall, 2006, s. 2-9. Lowenthall, 2006, s.55-106. Lowenthall. 2006, s.109-142. Lowenthall, 2006, s. 145-155. Lowenthall, 2006, s. 30-52, s. 232-253, s. 290-293; Willame E.Odom; Lowenthall, 2006, Ferris s. 1-288. Lowenthall, 2006, s. 296-302. 2983 sayılı Devlet İstihbarat Hizmetleri Kanunu, 6004 sayılı Dişişleri Bakanlığı Teşkilat Kanunu, 1324 sayılı Genelkurmay Başkanının Görev ve Yetkilerine ait Kanun. 2559 sayılı Polis Vazife ve Selahiyet Kanunu, 2803 sayılı Jandarma Teşkilat Görev ve Yetkileri Kanunu; Omand, s. 142-175. 5271 sayılı Ceza Muhakemeleri Kanunu; Şen, 2010. Lowenthall, 2006, s. 274-287; Quinlan, 2007, s. 123-141; Tebbit, 2007, s. 74-96.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ödev
3
40
Proje
1
30
Toplam(%)
70
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
70
Finalin Başarıya Oranı(%)
30
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
4
10
40
Final Sınavına Hazırlık
1
80
80
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
Laboratuvar
Final Sınavı
1
3
3
Ödevler
3
30
90
Proje
1
50
50
Toplam İş Yükü
305
Toplam İş Yükü / 30
10,16
Dersin AKTS Kredisi
10
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ