Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) İlgilendikleri sosyal dünyayı, ne anlamaları ve açıklamaları gerektiğini öğrenir. 2) Farklı kuramsal yaklaşımların temel prensiplerini öğrenir. 3) Gelecekte uluslararası ilişkiler dünyasını ve disiplinini yorumlar.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Bu dersin amacı, Uluslararası İlişkiler disiplinindeki geleneksel ve çağdaş teorik yaklaşımlar konusunda bilgi vermek ve teorik perspektiflerin akademik çalışmalara katkıları konusunda değerlendirmelerde bulunmaktır. Teoriye neden gerek duyulduğu, teorinin disipline katkılarının neler olduğu, geçmişten bugüne hangi teorilerin etkili olduğu ve Soğuk Savaş`ın sona ermesinin teorisyenlerin çalışmalarını nasıl etkilediği incelenecek konular arasındadır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Giriş
2. Hafta
Uluslararası İlişkilerde Teorik Yaklaşımların Kullanılması
3. Hafta
Uluslararası İlişkilerde Teori ve Pratik
4. Hafta
Realizm
5. Hafta
Liberalizm
6. Hafta
Neo-realizm ve Neo-liberalizm
7. Hafta
The English School
8. Hafta
Ara Sınav
9. Hafta
Marksizm ve Eleştirel Teori
10. Hafta
Uluslararası İlişkilerde İnşacı Yaklaşımlar
11. Hafta
Uluslararası İlişkilerde Toplumsal Cinsiyet
12. Hafta
İkinci Ara Sınav
13. Hafta
Post-Uluslararası İlişkiler
14. Hafta
Uluslararası İlişkiler ve 3. Dünya
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Dunne, Tim, Kurki, Milja and Steve Smith (eds.), International Relations Theories: Discipline and Diversity, New York: Oxford University Press, 2007. Jackson, Robert and Georg Sorensen, Introduction to International Relations: Theories and Approaches, Third Edition, Oxford University Press, 2007. Yardımcı Kaynaklar Ngaire Woods, "The Uses of Theory in the Study of International Relations," in Explaining International Relations Since 1945, Ngaire Woods, ed., Oxford: Oxford University Press, 1999, pp. 9-31. John Lewis Gaddis, "History, Science and the Study of International Relations," in Explaining International Relations Since 1945, Ngaire Woods, ed., Oxford: Oxford University Press, 1999, pp. 32-48. Alexander L. George, Bridging the Gap: Theory and Practice in Foreign Policy, Washington DC: United States Institute of Peace, 1993. Read Introduction, Chapters 1-2 (pp. 3-29). Barry Buzan, "A Timeless Wisdom of Realism," in International Theory: Positivism and Beyond, Steve Smith, Ken Booth and Marysia Zalewski, eds., Cambridge: Cambridge University Press, 1996, pp. 47-65. Tim Dunne and Brian C. Schmidt, "Realism," in The Globalisation of World Politics: An Introduction to International Relations, 2nd ed., John Baylis and Steve Smith, eds., Oxford: Oxford University Press, pp. 141-161. Paul Viotti and Mark Kauppi, International Relations Theory: Realism, Pluralism, Globalism and Beyond, Boston: Allyn and Bacon, 1997, pp. 55-99. Tim Dunne, "Liberalism," in The Globalisation of World Politics: An Introduction to International Relations, 2nd ed., John Baylis and Steve Smith, eds., Oxford: Oxford University Press, pp. 162-181. Steven Lamy, "Contemporary Mainstream Approaches: Neo-Realism and Neo-Liberalism," in The Globalisation of World Politics: An Introduction to International Relations, 2nd ed., John Baylis and Steve Smith, eds., Oxford: Oxford University Press, pp. 182-199. Stephen Hobden and Richard Wyn Jones, "Marxist Theories of International Relations," in The Globalisation of World Politics: An Introduction to International Relations, 2nd ed., John Baylis and Steve Smith, eds., Oxford: Oxford University Press, pp. 200-223. Steve Smith, "Reflectivist and Constructivist Approaches to International Relations Theory," in The Globalisation of World Politics: An Introduction to International Relations, 2nd ed., John Baylis and Steve Smith, eds., Oxford: Oxford University Press, pp. 224-249. J. Ann Tickner, "You Just Don't Understand: Troubled Engagements Between Feminists and IR Theorists," International Studies Quarterly 41:4 (1997), pp. 611-632. Rey Koslowski and Friedrich Kratochwil, "Understanding Change in International Politics, The Soviet Empire's Demise and the International System," International Organization 48:2 (1994) pp. 215-247.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
50
Toplam(%)
50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
50
Finalin Başarıya Oranı(%)
50
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
24
24
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
1
14
Final Sınavına Hazırlık
1
100
100
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
100
100
Laboratuvar
Final Sınavı
1
24
24
Ödevler
Toplam İş Yükü
304
Toplam İş Yükü / 30
10,13
Dersin AKTS Kredisi
10
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ