Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) "Avrupa kimliği" olgusunun tarih boyunca nasıl oluştuğu ve oluşturulduğu hakkında bilgi sahibi olur. 2) Bu süreçte "öteki"nin nasıl oluşturulduğunu açıklar. 3) "Avrupa kimliği"yle ilgili kuramsal yaklaşımları irdeler. 4) AB'nin geçmişten günümüze kimlik politikalarını karşılaştırır. 5) Avrupa kimliği oluşumunda Türkiye'nin rolünü analiz eder. 6) Avrupa kimliğine eleştirel yaklaşımlar hakkında fikir sahibi olur.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Bu ders şu soruları ve onların muhtemel cevaplarını gözden geçirmeyi amaçlar: Avrupa kimliği nasıl inşa edilmektedir? Hangi tarihsel kaynaklar ve gelenekler bu kimliğin gelişmesi için arka plan malzemesini sunmaktadır? Avrupa kimliği inşa edilirken, Avrupa kültürleri ile Avrupa kültürü arasındaki potansiyel gerilim nasıl çözülmektedir? Avrupa kimliği tek bir kültüre mi işaret etmektedir?
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Kimlik kavramına farklı teorik bakışlar
2. Hafta
Antik Çağ'dan Orta Çağ'a kadar olan dönemde Avrupa kimliği.
3. Hafta
Doğu Avrupa'nın algılanması, Aydınlanma ve Avrupa'nın "ötekiler"i.
4. Hafta
I. Dünya Savaşı'ndan günümüze Avrupa kimliği.
5. Hafta
Ulusal kimlikler ve Avrupa kimliği
6. Hafta
AB kurumlarının kimlik oluşumuna etkisi
7. Hafta
AB'nin kültür politikaları ve kimlik
8. Hafta
Ara-Sınav
9. Hafta
AB genişleme ve derinleşme süreçlerinin kimlik üzerindeki etkiler
10. Hafta
Göç politikaları ve Avrupa kimliği. İslam ve Avrupa Kimliği
11. Hafta
Avrupa kimliği ve Türkiye
12. Hafta
11 Eylül olayları ve Avrupa kimliği
13. Hafta
Anayasa tartışmaları ve kimlik
14. Hafta
Avrupa kimliği: Farklı modeller
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Anthony D. Smith, National Identity, Reno, University of Nevada Press, 1993, s. 1-42. Ernest Gellner, "Nationalism and High Cultures", John Hutchinson ve Anthony Smith (der.), Nationalism, Oxford, Oxford University Press, 1994, s. 63-70. Ernest Gellner, "Nationalism and Modernization", Hutchinson ve Smith (der.), Nationalism, s. 55-63. Eric Hobsbawm, "The Nation as Invented Tradition", Hutchinson ve Smith (der.), Nationalism, s. 76-83. Benedict Anderson, "Imagined Communities", Hutchinson ve Smith (der.), Nationalism, s. 89-96. Gerard Delanty, Inventing Europe, Idea, Identity, Reality, Londra, Macmillan, 1995, s. 1-47. Delanty, Inventing Europe, s. 49-99. Edward Said, Orientalism, London, Penguin Books, 1978, s. 1-28 ve 201-225. Ariane Chebel D'appollonia, "European Nationalism and EU", Anthony Pagden (der.), The Idea of Europe from the Antiquity to the European Union, Wash. D.C., Woodrow Wilson Center Press, s. 171-190. Anthony Pagden, "Conceptualizing a continent", içinde Anthony Pagden (der.), The Idea of Europe from the Antiquity to the European Union, Wash. D.C., Woodrow Wilson Center Press, s. 33-55. Delanty, Inventing Europe, s. 100-163. Anthony D. Smith, "National Identity and the Idea of European Unity", Peter Gowan ve Perry Anderson (der.), The Question of Europe, Londra, Verso, 1997, s. 318-342. Jack Citrin and John Sides, "More than Nationals: How Identity Choice Matters in the New Europe", Richard Herrmann, Thomas Risse ve Marilyn Brewer (der.), Transnational Identities: Becoming European in the EU, Lanham, Rowman, 2004, s. 161-185. "The Declaration on European Identity", European Foreign Policy, Key Documents, London, Routledge, 2000. Michael Bruter, "Civic and Cultural Components of a European Identity: A Pilot Model of Measurement of Citizens' Level of European Identity", Richard Herrmann, Thomas Risse ve Marilyn Brewer (der.), Transnational Identities: Becoming European in the EU, Lanham, Rowman, 2004, s. 186-213. Romano Prodi, "Enlargement of the Union and Eruopean Identity", Speech at the opening of the 2002/2003 academic year, Florence, 20 January 2003. Jürgen Habermas, "Toward a European Political Community", Society, July/August 2002, s. 58-61.
Thomas Risse and Daniela Engelmann-Martin, "Identity Politics and European Integration: The Case of Germany", Anthony Pagden (der.), The Idea of Europe from the Antiquity to the European Union, Wash. D.C., Woodrow Wilson Center Press, s. 287-316. Irene Finel-Honigman, "European France/French Europe, Deconstructing EU Identities", European Union Studies Center, Occasional Paper Series, No. 55, April 26, 2004. Brigid Laffan, "The European Identity and Its Institutions as Identity Builders", Richard Herrmann, Thomas Risse ve Marilyn Brewer (der.), Transnational Identities: Becoming European in the EU, Lanham, Rowman, 2004, s. 75-96. Cris Shore, "A supranational civil service? The role of the Commission in the Integration Process", içinde Cris Shore, Building Europe, The Cultural Politics of European Integration, Londra, Routledge, 2000, s. 130-146. Cris Shore, "Creating People's Europe: Symbols, History and Invented Traditions", içinde Cris Shore, Building Europe, The Cultural Politics of European Integration, Londra, Routledge, 2000, s. 41-65. Monica Sassatelli, "Imagined Europe, The Shaping of a European Cultural Identity through EU Cultural Policy", European Journal of Social Theory, Vol. 5, No. 4, 2002, s. 435-451.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
25
Ödev
7
30
Toplam(%)
55
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
55
Finalin Başarıya Oranı(%)
45
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
3
3
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
3
10
30
Final Sınavına Hazırlık
1
100
100
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
60
60
Laboratuvar
Final Sınavı
1
3
3
Ödevler
7
10
70
Toplam İş Yükü
308
Toplam İş Yükü / 30
10,26
Dersin AKTS Kredisi
10
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ