Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Sosyal bilimlerde araştırmalarına yönelik temel yaklaşımları ve kuramsal kurguları ayırt eder ve tez yazım süreçlerinde kendileri kurgular;
2) Sosyal bilim araştırmaların uygun olan ve olmayan araştırma konu ve sorularını anlamlandırır;
3) Ampirik çalışmanın ne anlama geldiğini ve ampirik kanıt göstermenin sosyal/siyasal bilim araştırmadaki önemini kavrar;
4) Veri toplama ve analiz etme süreçlerine hakim olur ve tez aşamasında bu süreçleri yaratıcı biçimlerde birbirlerine eklemlendirir veya konularına/sorularına uygun biçimde yeniden kurgular;
5) Sosyal bilim araştırmalarında çok merkezi bir yeri olan (öz)eleştirellik mantığını değerlendirir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Bu ders sosyal ve siyasal bilim araştırmalarını biçimlendiren temel yöntemsel ve stratejik yaklaşımları yüksek lisans düzeyindeki siyasal bilimi ve uluslararası ilişkiler öğrencilerine tanıtmak amacıyla tasarlanmıştır. Toplumsal ve siyasal meselelere bilimsel bakışın içerdiği çeşitlilikler ve sosyal-siyasal bilimsel araştırmanın aşamalarının anlaşılması dersin temel hedefleri arasındadır. Bu kapsamda dersin giriş bölümü, sosyal bilimler ile doğa bilimleri arasında yapılacak bir karşılaştırma ile başlayacaktır. Sosyal bilimlerin özgünlüğünü ortaya koyan dört temel unsur olarak "bağlam(sallık)", "açıklama", "yorumlama" ve "eleştiri" kavramları ve sosyal bilim araştırmalarında bu kavramlar arasında kurulan ilişkiler üzerinde durulacaktır. Takip eden bölümde, sosyal bilimlerde veri toplama ve veri analizi süreçlerini ifade etmek için sıklıkla başvurulan niteliksel ve niceliksel araştırma yöntemleri üzerinde durulacaktır. Bu kapsamda, araştırma sorusu, araştırma tasarısı, örneklem oluşturma ve vaka seçimi gibi araştırmanın temel bileşenlerine değinilecektir. Üçüncü bölümde sosyal bilim araştırmalarının iki temel düzeyi olan "ontoloji" ve "epistemoloji" tanımları ve ilişkileri üzerinde durulacaktır. Bu iki düzey arasında kurulan çeşitli ilişkiler sonucunda oluşan farklı sosyal bilim yaklaşımları ve kuram oluşturma süreçleri incelenecektir. Son bölümde ise araştırma ve araştırma tasarısı yazım ve raporlama süreçleri üzerinde durulacaktır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Sosyal Bilim Araştırmaları ve Sosyal Bilim Araştırmacısı (Neuman, Ch. 1., Booth et. al., Ch. 1-2.)
2. Hafta
Sosyal Bilimlerde Teorinin Rolü ve Araştırma Sorusu Oluşturma
(Neuman, Ch. 2., Booth et. Al., Ch. 3-4.)
3. Hafta
Araştırma Tasarısı ve Literatür Taraması
(Neuman, Ch. 4., Booth, et. al., Ch. 5-6.)
4. Hafta
Araştırma Yöntemlerine Giriş ve Argüman Oluşturma (Neuman, Ch. 5., Booth, et. al., Ch. 7-9.)
5. Hafta
Araştırmanın Evreni, Örneklem Oluşturma ve Araştırmayı Olgunlaştırma Süreci
(Neuman Ch. 6., Booth, et. al., Ch. 12-13.)
6. Hafta
Nicel Araştırma Yöntem ve Teknikleri-1 ve Araştırma Sunumu Teknikleri
(Neuman, Ch. 8., Booth, et. al. Ch. 15.)
7. Hafta
Nicel Araştırma Yöntem ve Teknikleri-2
(Neuman, Ch. 7., Yüksel, F., O. Çevik ve Ç. Ardıç (2008) "Belediye Başkanlarının Gözüyle Yerel Yönetim Sorunları" Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi (1), sf. 1-26.)
8. Hafta
ARA SINAV
9. Hafta
Reaktif Olmayan Verilerin Araştırılması ve İkincil Analizler
(Neuman, Ch. 9., Mastra, D. E., and S. R. Stern (2003) "Representations of Race in Television Commercials: A Content Analysis of Prime-Time Advertising" Journal of Broadcasting & Electronic Media (47:4), pp. 638-647.)
10. Hafta
Nitel Araştırma Yöntem ve Teknikleri-1
(Neuman, Ch. 11., Damar, E. (2016) "Radicalisation of Politics and Production of New Alternatives in Turkey: Rethinking the `Secular/Islamic Divide After the Gezi Park Protests" Journal of Contemporary European Studies (24:2), pp. 207-222.)
11. Hafta
Nitel Araştırma Yöntem ve Teknikleri-2
(Neuman, Ch. 12., Migdal, J. S. (2009) "Researching the State" in M. Lichbach & A. Zuckerman (eds.), Comparative Politics: Rationality, Culture, and Structure (Cambridge: Cambridge University Press), pp. 162-192.)
12. Hafta
Nitel Verilerin Analizi
(Neuman, Ch. 13.)
13. Hafta
Sosyal Bilimlerde Etik
(Neuman, Ch. 3., Booth, et. al., pp. 273-277.)
14. Hafta
Sosyal Bilim Araştırmalarının Yazımı
(Neuman, Ch. 14., Booth et. al., Ch. 14, 16, 17.)
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Neuman W. L. (2007) Basics of Social Research: Qualitative and Quantitative Approaches, 2nd ed. (Pearson Education).
Booth, W., G. G. Colomb, and J. M. Williams (2008) The Craft of Research, 3rd ed. (Chicago and London: The University of Chicago Press).
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
30
Ödev
1
30
Toplam(%)
60
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
60
Finalin Başarıya Oranı(%)
40
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
1,5
1,5
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
3
42
Final Sınavına Hazırlık
1
60
60
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
60
60
Laboratuvar
Final Sınavı
1
36
36
Ödevler
1
60
60
Toplam İş Yükü
301,5
Toplam İş Yükü / 30
10,05
Dersin AKTS Kredisi
10
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ