Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Öncelikli olarak makro düzeyde Türkiye ekonomisini anlarlar. 2) Ekonominin temel bileşenlerini, niteliklerini, yapısını, sorunlarını, geçmişini ve temel dinamiklerini nedensellik ilişkileri içerisinde değerlendirirler. 3) Başarı ve bunalımlarıyla mevcut ekonomik yapıyı ortaya çıkaran fiziki koşulları, sektörel yapıları, üretim faktörlerini, ulusal ve uluslararası siyasi ve ekonomik ortamı, iktisadi düşünce ve politikaları, özgün zaman dilimleri içerisinde ele alırlar. 4) Son 30 yılı aşkın süredir dünya ekonomisinde eklemlenen, bir ölçüde küresel ekonominin bir parçası haline gelen Türkiye ekonomisini uluslararası düzeyde değerlendirerek küresel bir çözümleme yeteneği kazanırlar. 5) Son iki yıldır yaşanan küresel salgın koşullarında Türkiye ekonomisinin ne yönde gelişeceğini ve ne tür ekonomi politikalarına gereksinim duyduğunu araştırırlar. 6)
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Dersin öncelikli amacı, Türkiye ekonomisinin makro verilerle öğrenci tarafından anlaşılmasını sağlamaktır. Türkiye ekonomisinin anlaşılması, ekonominin temel bileşenleri, nitelikleri, yapısı, sorunları, geçmişi ve temel dinamiklerinin nedensellik ilişkileri içerisinde değerlendirmekle mümkün olacaktır. Başarı ve bunalımlarıyla mevcut ekonomik yapıyı ortaya çıkaran fiziki koşullar, sektörel yapılar, üretim faktörleri, ulusal ve uluslararası siyasi ve ekonomik ortam, iktisadi düşünce ve politikalar, özgün zaman dilimleri içerisinde ele alınacaktır. Bu bağlamda ekonomik gelişme süreçleri ve ekonomi politikaları Cumhuriyet'in kuruluşundan bu yana dönemler halinde sunulacaktır. Yeni yüzyılda küresel ekonomideki gelişmeler ve son olarak da küresel salgın ortamında Türkiye ekonomisinde yaşanan sorunlar ve olası yeni ekonomik dinamikler tartışılacak ve Türkiye?nin gereksinim duyduğu yeni ekonomi politikalarının çerçevesi çizilmeye çalışılacaktır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
20 yüzyıl başı dünya ekonomik durumu ve Osmanlı'dan Devralınan Ekonomik Miras
2. Hafta
Cumhuriyetin Kuruluş Yılları: 1923-1929
3. Hafta
Devletçi Kalkınma Atılımı: 1930-1939
4. Hafta
Zor Yıllar: II. Dünya Savaşı: 1939-1945
5. Hafta
Dünyaya Açılım ve Liberal Ekonomi Denemeleri: 1946-1960
6. Hafta
Planlı Dönem: İthal İkamesine Dayalı Sanayileşme Stratejileri: 1960-1979
7. Hafta
24 Ocak Kararları ve Dışa Açık Büyüme Stratejileri
8. Hafta
Finansal Serbestleşme ve Küresel Ekonomiye Eklemlenme: 1990- ?
9. Hafta
Ekonomik Krizler ve IMF'nin Yeni İstikrar Programları
10. Hafta
Türkiye Ekonomisi: Sektörel Analiz
11. Hafta
2008 Küresel Mali Kriz-AB Borç Krizi ve Türkiye Ekonomisi
12. Hafta
Türkiye'nin Makroekonomik Kırılganlıkları
13. Hafta
Küresel Covid-19 Sagını ve Güncel Ekonomik Sorunlar
14. Hafta
21. Yüzyılın Türkiye Ekonomisini Yeniden Tasarlamak
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
BORATAV, Korkut (2019), Türkiye İktisat Tarihi (1908-2015), İmge Yy.,, İstanbul. KEPENEK, Yakup-YENTÜRK, Nurhan (2012), Türkiye Ekonomisi, Remzi Kitabevi, İstanbul. TOKGÖZ, Erdinç (2012), Türkiye'nin İktisadi Gelişme Tarihi (1914-2012), İmaj Yayınevi, Ankara ŞAHİNÖZ, Ahmet (2014), Küresel Krizden Türkiye'nin Krizine, SDD, İmaj Yayınevi, Ankara.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
40
Ödev
1
10
Toplam(%)
50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
50
Finalin Başarıya Oranı(%)
50
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
2
2
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
5
70
Final Sınavına Hazırlık
1
70
70
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
60
60
Laboratuvar
Final Sınavı
1
2
2
Ödevler
1
55
55
Toplam İş Yükü
301
Toplam İş Yükü / 30
10,03
Dersin AKTS Kredisi
10
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ