Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Avrupa Birliği'nin coğrafi bir kıta olmanın ötesinde bir yaşam biçimini ve kültürel birliği ifade ettiğini, 2) AB'nin uluslararası entegrasyon hareketinin en kapsamlı ve başarılı örneği olduğunu 3) AB'nin ortak ekonomi politikası izlediğini, 4) AB'nin küresel ekonominin en büyük aktörlerinden birisi olduğunu, 5) TR-AB ilişkilerinin 1963 Ankara Anlaşması gibi uzun bir geçmişi olduğunu ve üyelik sürecinde "direnç alanları" ortaya çıktığını, 6) TR-AB gümrük birliğinin Türkiye'nin sanayi kesiminde ciddi yapısal değişikliklere neden olduğunu 7) Gümrük birliğinin günümüz koşullarına göre yenilenmeye gereksinimi olduğunu anlayacaktır.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
DERS TANIMI
Bu dersimizde öncelikle Avrupa felsefesi ve Avrupa kimliği ve Birliğin tarihi gelişimi ele alınır. İkinci aşamada, AB uluslararası ekonomik bütünleşme bağlamında incelenir, daha sonra AB'nin Ortak Tarım, Ticaret, Sanayi, Rekabet ve Maliye Politikaları ortaya konulacaktır. Bunun yanı sıra Parasal Birliğin oluşumu ve parasal birlik yoluyla AB'nin Siyasi Birliğe geçiş süreci irdelenir, Topluluk Bütçesi ve Sosyal Politikalar, AB'nin mali ve ekonomik işleyiş mekanizmasına örnek olarak sunulur.Ve son aşamada değişen dünya ticaret politikaları çerçevesinde AB?nin yeni bütünleşme yol haritaları tartışılacak ve Türkiye?nin bu yeni politika oluşumu içerisinde konumu değerlendirilir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Avrupa Düşüncesi-Felsefesi ve Kimliği
2. Hafta
AB Eylem Planları
3. Hafta
İktisadi Bütünleşme Kuramı ve AB
4. Hafta
AB'nin Kurumsal Yapısı
5. Hafta
Küresel Ekonomi ve Bölgesel Kutuplar
6. Hafta
AB'nin Ekonomik Yapısı ve Bölgesel Politikalar
7. Hafta
Tarım Politikası
8. Hafta
Maliye Politikası
9. Hafta
Ekonomik Birlikten Parasal Birliğe
10. Hafta
AB'de Siyasi Birlik Arayışları
11. Hafta
AB Genişleme Süreci
12. Hafta
Türkiye-AB İlişkilerinde Direnç Alanları
13. Hafta
Türkiye-AB Gümrük Birliği
14. Hafta
AB'de Siyasi Birlik Arayışları
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
TEKELİ, İ. ve İLKİN, S. (2000) Türkiye ve Avrupa Birliği, Ümit Yay. Ankara. GALLOUX-FOURNIER, B. (1995), Histoire de l?Europe au XXe siecle, 1974 a nos jours, Ed. Complexe. ŞAHİNÖZ, A. (2019), Gümrük Birliğ: Politik İktisat Sorunsalı, SDD, Ankara.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
40
Ödev
1
10
Toplam(%)
50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
50
Finalin Başarıya Oranı(%)
50
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
2
2
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
5
70
Final Sınavına Hazırlık
1
70
70
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
60
60
Laboratuvar
Final Sınavı
1
2
2
Ödevler
1
55
55
Toplam İş Yükü
301
Toplam İş Yükü / 30
10,03
Dersin AKTS Kredisi
10
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ