Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) GDO lu organizmalar hakkında tartışabilecek, 2) Organ bağışının önemini kavrayabilecek, 3) Çevrede bulunan zararlı atıkların mikroorganizmalar yardımıyla yok edilmesini kavrayabilecek, 4) Kimyasal atık ve biyolojik etkilerini öğrenebilecek, 5) Biyolojide nanoteknolojinin kullanımını öğrenebilecek, 6) Biyolojik sensörler ve genetic kopyalamayı kavrayabilecektir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Bu dersin amacı fiziğe giriş ve uygulamalarını canlılar bilimiyle ilişkilendirmektir. Öğrenciler sadece fizik öğrenmekle kalmayıp, fiziğin biyoloji ve tıp alanlarında uygulamaları hakkında önemli ölçüde bilgi sahibi olacaklardır. Kurs süresince fizik, canlılar biliminden verilen örneklerle öğretilecektir. Dönem boyunca öncelikle işlenecek konular, madde ve hareket bilimi olan mekanik, sıvılar, dalgalar, ses ve termodinamiktir. Ders daha sonra elektrik ve elektrik akımı, elektromagnetizm çerçevesinde magnetizm ve konunun bağlantıları ile devam edecektir. Bir kaç hafta süresince optiğin işlenmesinin ardından kısaca özel görelilik çalışmaları ele alınacak ve son bir kaç hafta kuantum mekaniği ve nükler fiziğin işlenmesiyle ders tamamlanacaktır. Molekular biyolojide elektroforez ve elektriğin gücü, hücrenin elektriksel ögeleri, sinir, modern ışık ve elektron mikroskopisi, CT ve MR tarama, laser ve tıbbi uygulamaları, nükleer tıpta radyoizotoplar gibi konu ve alanlarda canlılar bilimiyle sayısız ilişkiler kurulacaktır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Genetiği değiştirilmiş organizmalar (GDO).
2. Hafta
Kök hücre teknolojisi.
3. Hafta
Organ nakilleri ve organ bağışının önemi.
4. Hafta
Biyolojinin toplum bilim ve teknoloji açısından önemi.
5. Hafta
İlaçların ve kozmetik ürünlerin geliştirilme süreçleri ve doğa üzerindeki etkileri.
6. Hafta
Çevreye zarar veren maddelerin ortadan kaldırılmasında mikroorganizmaların kullanılması.
7. Hafta
Hazır gıdalar, hazırlanma süreçleri ve tehlikeleri.
8. Hafta
Ara Sınav
9. Hafta
Kimyasal maddeler (ilaçlar, boyalar, deterjanlar) ve biyolojik etkileri.
10. Hafta
Yakın çevremizdeki organizmalar (tek hücreliler, ev akarları, böcekler) ve sağlığa etkileri.
11. Hafta
Biyolojik sensörler.
12. Hafta
Genetik kopyalama.
13. Hafta
Biyolojide nanoteknolojinin kullanımı.
14. Hafta
Biyoinformatik
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Topal Ş., 2006. Biyogüvenlik ve Biyoteknoloji Rifkin J. Biyoteknoloji Yüzyılı ,Genlerden Yararlanma ve Dünyayı Yeniden Kurma Evrim Yayınları Öner M., 1988, İleri Endüstriyel Mikrobiyoloji Ders Notları Gündüz T., 1994, Çevre Sorunları
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Soru-Cevap,Diğer
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
30
Ödev
1
20
Toplam(%)
50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
50
Finalin Başarıya Oranı(%)
50
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
Final Sınavına Hazırlık
Ders Saati
Ara Sınava Hazırlık
Laboratuvar
Final Sınavı
Ödevler
Toplam İş Yükü
Toplam İş Yükü / 30
Dersin AKTS Kredisi
4
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ