Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Uluslararası hukuk, uluslararası normlar ve uluslararası topluluğun Avrupalı bir fenomen olarak kökenlerine ve gelişimine dair bir anlayış geliştirir,
2) Avrupalı-olmayan devletlerin "Uluslararasına" kabulüne ve "uluslararası" tarafından tanınmasına dair sorunlar hakkında bilgi edinir,
3) Uluslararası ilişkilerde ve uluslararası ilişkiler teorisinde kültürel özcülüğün etkilerini değerlendirecek analitik yetenekler kazanır,
4) Medeniyet standartları söylemi ve onunla beraber gelen aşamalandırılmış egemenliğin 19. Yüzyıldan bu yana ve farklı uluslararası ilişkiler teorileri boyunca evrimini poskolonyal bir perspektiften tartışma yeteneği geliştirir,
5) Avrupa merkezciliği aşma girişimlerini evrenselci bir perspektiften değerlendirecek bilgi birikimi ve analiz yeteneği kazanır.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Bu ders dört aşamada tamamlanacaktır. Birinci aşamada, uluslararası toplumun, hukukun ve normların Avrupalı kökenleri incelenecek ve Avrupa?nın uluslararası topluma kabul için belirle-diği kriter olan "medeniyet standartları" söyleminin içerdiği sömürgecilik, mandacılık, kapitülas-yonlar ve aşamalı egemenlik gibi pratikler tartışılacaktır. İkinci aşamada, dekolonizasyon süreci sonrasında değişen medeniyet standartları söyleminde Avrupa-merkezciliğin sürekliliği insan hakları ve demokrasi kavramları üzerinden tartışılacaktır. Üçüncü aşamada, 11 Eylül saldırıları-nın uluslararası olana olumsuz etkileri arka plana alınarak Uluslararası İlişkiler Teorisinde kültü-rel özcülük ve laik tarafgirgirlik problemleri ve İslamofobi gibi bazı sonuçları tartışılacaktır. Dördüncü ve son aşamada, Avrupa merkezciliğe meydan okuyan "yerlici," "medeniyetçi" yakla-şımların evrensel değerlere dayanan ortak bir medeniyet tasavvurunu en az Avrupa merkezcilik kadar zorlaştırdığı öne sürülecektir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Giriş
2. Hafta
Medeniyet, egemenlik ve uluslararasının oluşumu I
3. Hafta
Medeniyet, egemenlik ve uluslararasının oluşumu II
4. Hafta
Dekolonizasyon ve İnsan Haklarının Uluslararası Siyaseti
5. Hafta
Yeni İmparatorluk olarak Avrupa
6. Hafta
11 Eylül'ün Uluslararası olana Etkisi
7. Hafta
Ara-sınav
8. Hafta
Uluslararası İlişkiler Teorisinde Laik Tarafgirlik ve Kültürel Özcülük
9. Hafta
İslamofobi ve Avrofobi
10. Hafta
Avrupa-merkezci olmayan bir Uluslararası İlişkiler Teorisi arayışı
11. Hafta
İslamcı medeniyetçi dış politika
12. Hafta
Ortak yurttaşlık medeniyetinin engelleri
13. Hafta
Öğrenci Ödevleri
14. Hafta
Genel Değerlendirme ve Sonuç
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Alexander Murinson, "The Strategic Depth Doctrine of Turkish Foreign Policy," Middle Eastern Studies, 42, 6 (2006), pp. 945-964.
Ali Balcı, "İnsan Hakları Rejimi, Batı ve Yeni-Sömürgecilik: Evrensel İnsan Hakları Ne İşe Yarar?," Türkiye Ortadoğu Çalışmaları Dergisi, 3, 2 (2016):.58-75
Ali Balcı, "Bringing the Ottoman Order Back into International Relations: A Distinct Internatio-nal Order or Part of an Islamic International Society?," International Studies Review, 23, (2021): 2090?2107.
Andrew Phillips, "Civilising Missions and the Rise of International Hierarchies in Early Mo-dern Asia," Millennium: Journal of International Studies, 42,3 (2014): 697?717.
Ayşe Zarakol,.After defeat : how the East learned to live with the West, Cambridge University Press, Cambridge, 2011.
Bassam Tibi, "Europeanizing Islam or the Islamization of Europe: political democracy vs. cultural difference," Religion in an Expanding Europe, ed. T. A. Byrnes and P. J. Katzenstein, Cambrigde University Press: Cambridge, 2006, chp. 8, pp. 204-224.
Brett Bowden, "To Rethink Standards of Civilisation, Start with the End," Millennium: Journal of International Studies, 42, 3 (2014): 614-631.
Brett Bowden, The Empire of Civilization: The Evolution of an Imperial Idea, The University of Chicago Press, Chicago and London, 2009.
Christina Schori Liang, "Europe for Europeans: The Foreign and Security Policy of the Populist Radical Right,"
D. Philpott and T. S. Shah, "Faith, Freedom, and Federation: The Role of Religious Ideas and Institutions in European Political Convergence," in Religion in an Expanding Europe, ed. T. A. Byrnes and P. J. Katzenstein, Cambrigde University Press: Cambridge, 2006, pp. 34-64.
Edward Keene, "The Standard of `Civilisation?, the Expansion Thesis and the 19th-century In-ternational Social Space," Millennium: Journal of International Studies, 42, 3 (2014): 651-673.
Elizabeth S. Hurd, The Politics of Secularism in International Relations, Princeton Univeristy Press, Princeton, 2008.
Gerry Simpson, Great Powers and Outlaw States: Unequal Sovereigns in the International Legal Order, Cambridge University Press, Cambridge, 2004.
Hans Georg-Betz, "Against the 'Green Totalitarianism': Anti-İslamci Nativism in Contempo-rary Radical Right Wing Populism in Western Europe," Heiner Bielefeldt, "'Western' versus 'Islamic' Human Rights Conceptions? A Critique of Cul-tural Essentialism in the Discussion of Human Rights," Political Theory, 28, 1 (2000), pp. 90-121.
Jacinta O?Hagan, Conceptualizing the West in International Relations, Palgrave: NY, 2002.
Jan Zielonka, "Europe?s New Civilizing Mission: The EU?s Normative Power Discourse," Journal of Political Ideologies, 18, 1 (2013), pp. 35-55.
Jashua Walker, "Turkey?s Imperial Legacy: Understanding Contemporary Turkey through its Ottoman Past," Perspectives on Global Development and Technology, 8 (2009), pp. 494-508.
John M. Hobson, "Is critical theory always for the white West and for Western imperialism? Beyond Westphilian towards a post-racist critical IR," Review of International Studies, 33 (2007): 91?116.
John M. Hobson, "The Twin Self-Delusions of IR: Why 'Hierarchy' and Not 'Anarchy' Is the Core Concept of IR," Millennium: Journal of International Studies, 42, 3 (2014): 557?575
John M. Hobson, The Eurocentric Conception of World Politics: Western International The-ory, 1760?2010, Cambridge University Press, Cambridge, 2012.
Juliette Tolay, "Inadvertent reproduction of Eurocentrism in IR: The politics of critiquing Euro-centrism," Review of International Studies, 47, 5, (2021): 692?713
Kalypso Nicolaidis et.al., "From Metropolis to Microcosmos: The EU?s New Standards of Ci-vilisation," Millennium: Journal of International Studies, 42, 3 (2014): 718-745.
Leigh Sarty, "East Rising, West Falling": Not So Fast, History Suggests,?The Washington Quarterly, 44,3 (2021): 91-106.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
30
Ödev
7
30
Toplam(%)
60
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
60
Finalin Başarıya Oranı(%)
40
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
1,5
1,5
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
4
56
Final Sınavına Hazırlık
1
70
70
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
60
60
Laboratuvar
Final Sınavı
1
1,5
1,5
Ödevler
7
10
70
Toplam İş Yükü
301
Toplam İş Yükü / 30
10,03
Dersin AKTS Kredisi
10
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ