Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Devletlerin davranışlarını anlayabilir ve karmaşık dış politika kararlarını eleştirel olarak değerlendirebilme yeteneği kazanır,
2) Dış Politika Analizinin gelişimi ve dış politika karar verme sürecini açıklamaya çalışan belli başlı kuramsal yaklaşımları öğrenir,
3) Dış politika kararlarının anlaşılmasında kullanılan analiz seviyeleri hakkında bilgi sahibi olur,
4) Karar alma modelleriyle ilgili bilgi sahibi olur ve karar alma mekanizmalarının nasıl işlediğini açıklar,
5) Karar vermede kullanılan rasyonel aktör modelini öğrenir ve diğer modeller ile karşılaştıracak yeteneğe sahip olur,
6) Karara verici ve karar vericiyi etkileyen aktörlerin dış politikayla ilgili verdiği kararların hangi faktörlerden etkilendiğini analiz eder,
7) Kamuoyunun dış politika üretim süreci üzerine etkisini akademik perspektiften değerlendirecek bilgi birikimi ve analiz yeteneği kazanır.
8) Güncel dış politika konularını bir dizi teorik ve kavramsal yaklaşımı kullanarak tartışabilir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Bu ders temelleri II. Dünya Savaşı sonrasında atılan Dış Politika Analizini (DPA) öğrencilere tanıtmayı amaçlamaktadır. Esas olarak devletlerin dış politikada karar verme süreçlerine odakla-nan DPA, karar vericilerin psikolojisinden küresel sisteme, kamuoyu baskısından örgütsel yapılara devletlerin dış politika kararlarını etkileyen farklı düzeylerdeki ve farklı niteliklerdeki pek çok etmeni inceleyen ve bu çerçevede farklı disiplinlerden faydalanan canlı bir akademik alan haline gelmiştir. Söz konusu ders altı aşamada tamamlanacaktır. Bunlardan birincisi Dış Politika Analizi sürecinde uluslararası ortamda yer alan aktörlerin ve karar verme süreçlerinin anlaşılması sağlanacaktır. İkinci olarak DPA icrasında kullanılan temel analiz seviyeleri öğrenilecektir. Üçüncü aşamada dış politikadaki karar alma süreçleri ve rasyonel aktör modeli ayrıntılı olarak incelenecektir. Dördüncü aşamada dış politika kararlarını etkileyen tüm faktörler değerlendirilecektir. Beşinci aşamada ülke kamuoylarının dış politika kararları üzerinde etkili olup olmadıkları incelenecektir. Altıncı ve son aşamada ise devletlerin önceki uygulamalarından hareketle vermiş oldukları dış politika kararları değerlendirilerek güncel ve geleceğe yönelik durumlara uygun biçimde analiz edebilme yeteneği kazanılmış olacaktır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Giriş
2. Hafta
Dış Politika Analizi sürecinde uluslararası ortamda yer alan aktörler ve karar verme süreçleri
3. Hafta
Dış politika karar verme sürecini açıklamaya çalışan kuramsal yaklaşımlar
4. Hafta
Dış politika analizinde kullanılan analiz seviyesi yaklaşımları
5. Hafta
Dış politikadaki karar alma süreçleri
6. Hafta
DPA sürecinde kullanılan rasyonal aktör modeli
7. Hafta
Ara-sınav
8. Hafta
DPA sürecinde kullanılan diğer modeller
9. Hafta
Devletlerin dış politika kararlarını etkileyen faktörler
10. Hafta
Kamuoyu ve dış politika üretim süreci üzerine etkisi
11. Hafta
Liderlerin dış politika üretim süreci üzerine etkisi
Alcaro, R. and Tocci, N. (2021). `Navigating a Covid World: The European Union?s Internal Rebirth and External Quest?, The International Spectator (56): 2, pp. 1-18.
Alden, Chris ve Amnon, Aran. ?Foreign Policy, Globalization and the Study of FPA,? Foreign Policy Analysis: New Approaches, New York, Routledge, 2012, ss. 78-91.
Allison, Graham and Zelikow, Philip. Essence of Decision: Explaining the Cuban Missile Cri-sis, 2nd ed. New York: Addison Wesley Longman, 1999.
Allison, Graham. ?Küba Füze Krizi,? Dış Politika: Teoriler, Aktörler, Örnek Olaylar, ss. 256-283.
Breuning, Marijke. Foreign policy analysis: a comparative introduction, (Palgrave Macmillan, 2007).
Checkel, J. T. (1998). `The Constructivist Turn in International Relations Theory?, World Poli-tics 50 (2), 324-348.
Çuhadar, Esra, ?Dış Politikada `Karar Birimleri? Açısından Karar Alma Süreçleri ve Türkiye Örneği,? Dış Politika Teorileri Bağlamında Türk Dış Politikasının Analizi, der. Ertan Efegil ve Rıdvan Kalaycı, Ankara, Nobel Yayınları, 2012, ss. 289-313.
Hermann, Margaret G. "How Decision Units Shape Foreign Policy: A Theoretical Frame-work," International Studies Review 2, no. 2 (Summer, 2001), pp. 47-81.
Houghton, D. P. (2007). `Reinvigorating the Study of Foreign Policy Decision Making: To-wards a Constructivist Approach?, Foreign Policy Analysis 3(1), pp. 24-45.
Hudson, V. M. (2007). Foreign policy analysis: Classic and contemporary theory. Rowman & Littlefield: US, pp. 3-162.
Hudson, Valerie M. and Vore, Christopher S. Foreign Policy Analysis Yesterday, Today, and Tomorrow, Mershon International Studies Review, Vol. 39, No. 2 (Oct. 1995), pp. 209-238.
Hudson, Valerie M. Foreign policy analysis: classic and contemporary theory, (Rowman & Littlefield Publishers, 2007), pp. 3-33.
Hudson, Valerie, ?Dış Politika Analizinin Tarihi ve Evrimi,? Dış Politika: Teoriler, Aktörler, Örnek Olaylar, der. Steve Smith, Amelia Hadfield ve Tim Dunne, çev. Nasuh Uslu, İs-tanbul, Uluslararası İlişkiler Kütüphanesi, 2016.
Irving, Janis. Groupthink: Psychological Studies of Policy Decisions and Fiascoes, 2nd ed. New York: Houghton Mifflin, 1982.
Jervis, R. (2013). `Do Leaders Matter and How Would We Know??, Security Studies (22): 2, pp. 153-179.
Jervis, Robert. Perception and Misperception in International Politics. Princeton, NJ: Princeton University Press, 1976.
Karadağ, Haluk. Uluslararası İlişkilerde Yeni Bir Boyut: Kamu Diplomasisi. Ankara: Nobel Yayıncılık, 2016, ss. 117-143.
McDermott, Rose. Political Psychology in International Relations. Ann Arbor, MI: University of Michigan Press, 2004.
Mingst, Karen A. Essentials of International Relations. University of Kentucky, Chapter 6. 2003.
Mintz, Alex ve DeRouen, Karl Understanding Foreign Policy Decision Making, Cambridge: Cambridge University Press, 2010.
Neack, Laura, The New Foreign Policy: Complex Interactions, Competing Interests, Lanham, Rowman & Littlefield Publishers, 2014.
Panebianco, S. and Fontana, I. (2018). `When Responsibility to Protect 'Hits Home': The Refu-gee Crisis and the EU Response? Third World Quarterly (39): 1, pp. 1-17.
Redd, Steven B. The Influence of Advisers on Foreign Policy Decision Making: An Experi-mental Study, The Journal of Conflict Resolution, Vol. 46, No. 3 (Jun. 2002), pp. 335-364.
Robinson, Piers, ?Medya ve Kamuoyunun Rolü,? Dış Politika: Teoriler, Aktörler, Örnek Olay-lar, ss. 168-187.
Rosenau, James N. "The Premises and Promises of Decision-Making Analysis," in James Rosenau, The Scientific Study of Foreign Policy. New York: Frances Pinter and Nichols Publishing. Chapter 12, 1980.
Singer, David. The Level-of-Analysis Problem in International Relations, World Politics, Vol. 14, No. 1, The International System: Theoretical Essays (Oct. 1961), pp. 77-92.
Smith, Steve. Foreign Policy Analysis and International Relations, Journal of International Studies, Vol.16, No.2, 1987, pp. 345-348.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
20
Ödev
4
40
Toplam(%)
60
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
60
Finalin Başarıya Oranı(%)
40
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
2
2
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
6
84
Final Sınavına Hazırlık
1
50
50
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
40
40
Laboratuvar
Final Sınavı
1
2
2
Ödevler
4
20
80
Toplam İş Yükü
300
Toplam İş Yükü / 30
10
Dersin AKTS Kredisi
10
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ