Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Barış ve çatışma süreçlerine ilişkin temel kavramlara ilişkin bilgi sahibi olur;
2) Geleneksel ve eleştirel kuramsal yaklaşımların barış ve çatışmaya ilişkin temel argümanları ve tartışmalarını karşılaştırmalı şekilde öğrenir;
3) Barış ve çatışma çalışmalarının zaman içerisinde dönüşümünün yanı sıra eleştirel barış ve çatışma çalışmaları gündeminde yer alan güncel tartışmaları öğrenir;
4) Barışa yönelik yeni ve eleştirel bakış açılarını farklı örnek olaylar üzerinden analiz eder.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Bu dersin amacı öğrencilere Eleştirel Barış ve Çatışma Çalışmaları alanını tanıtmaktır. Ders kapsamında barış ve çatışmaya yönelik geleneksel ve eleştirel teorilerin temel argüman ve tartışmalarının ayrıntılı incelemesi yapılacaktır. Bunun yanı sıra barış ve çatışma çalışmalarının temel kavramlarının açıklanmasının yanı sıra özellikle eleştirel barış ve çatışma çalışmaları bünyesindeki güncel (gündelik barış, cinsiyet, gençlik boyutları) tartışmalara odaklanılacaktır. Ayrıca farklı örnek vakalar eleştirel barış ve çatışma çalışmalarının öne sürdüğü yaklaşımlar çerçevesinde incelenecektir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Ders Tanıtımı
2. Hafta
Barış ve Çatışma Çalışmalarına Giriş
3. Hafta
Barış ve Çatışmanın Temel Kavramlarını Tanımlama
4. Hafta
UI Teorisinde Barış ve Çatışmaya Bakış I: Liberalizm vs. Realizm
5. Hafta
UI Teorisinde Barış ve Çatışmaya Bakış II: Marksizm ve Ötesi
6. Hafta
UI Teorisinde Barış ve Çatışmaya Bakış III: Eleştirel Katkılar
7. Hafta
Çatışmaları Sonlandırmaya Yönelik Üç Nesil Tartışma
8. Hafta
Barış İnşası
9. Hafta
Gündelik Barış
10. Hafta
Cinsiyet, Barış ve Çatışma
11. Hafta
Gençlik, Barış ve Çatışma
12. Hafta
Örnek Vaka I
13. Hafta
Örnek Vaka II
14. Hafta
Genel Değerlendirme
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Zorunlu Okumalar
Bercovitch, J. and Jackson, R. (eds.) Conflict Resolution in the Twenty-first Century: Principles, Methods and Approaches. Ann Arbor: The University of Michigan Press
Richmond, O. P. (ed.) Peace in International Relations. London and New York: Routledge.
Alpaslan Özerdem ve Roger MacGinty (2019) Comparing Peace Processes, London: Routledge.
Ayşe Betül Çelik () Dünyada ve Türkiye?de Barış Süreçleri, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
McEvoy-Levy, S. (2001) "Youth as Social and Political Agents: Issues in Post-Settlement Peace Building," Kroc Institute Occasional Paper 1, pp. 1-40.
Mac Ginty, R. (2014) "Everyday Peace: Bottom-up and Local Agency in Conflict-affected Societies," Security Dialogue, 45(6), pp. 548-564.
Mac Ginty, R. and Firchow, P. (2016) "Top-down and Bottom-up Narratives of Peace and Conflict," Politics, 36(3), pp. 308-323.
Altiok, A. et al. (2020) "Youth, peace, and security," in Hampson, F. O., Özerdem, A. and Kent, J. (eds.) Routledge Handbook of Peace, Security and Development. London: Routledge, pp. 428-443.
Mac Ginty, R. & Richmond, O. P. (2013) "The Local Turn in Peace Building: A Critical Agenda for Peace," Third World Quarterly, 34:5, pp. 763-783.
Demetriou, O. and Hadjipavlou, M. (2018) "The Impact of Women?s Activism on the Peace Negotiations in Cyprus,"Nationalism and Ethnic Politics, 24(1), pp. 50-65.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ödev
4
60
Devam
1
20
Örnek Olay Sunumu
1
20
Toplam(%)
100
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
100
Finalin Başarıya Oranı(%)
0
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
1
60
60
Final Sınavına Hazırlık
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
Laboratuvar
Final Sınavı
Ödevler
4
50
200
Toplam İş Yükü
302
Toplam İş Yükü / 30
10,06
Dersin AKTS Kredisi
10
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ