Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Avrupa bütünleşmesinin açıklanması için referans alınan temel kuramları ve kuramsal argümanları anlar.
2) Avrupa bütünleşmesi üzerine yürütülen kilit kuramsal tartışmaları eleştirel olarak değerlendirebilir.
3) AB kurumlarının, politikalarının, üye ülkeler arasındaki bağların ve paylaşılan değerlerin bütünleşme kuramlarınca nasıl açıklanabileceğini, anlamlandırılabileceğini ve bu sayede de kuramların analitik değerinin ne olduğunu anlar.
4) Bütünleşme kuramları üzerinden Avrupa bütünleşmesinin ve Avrupa siyasetinin özellikleriyle ilgili değerlendirme kabiliyeti geliştirir.
5) AB üyesi ülkeler arasındaki benzerliklerin ve farklılıkların Avrupa bütünleşmesine dönük etkilerini kuramsal referanslarla analiz eder.
6) Normatif ve kavramsal konularda yargılar geliştirir.
7) Avrupa kimliğinin inşası ve AB tarafından geliştirilen stratejilerle ilgili Avrupa bilincini teşvik eder.
8) AB içindeki ayrışmaları, farklılaştırılmış Avrupa bütünleşmesi üzerinden değerlendirir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Bu ders Avrupa bütünleşmesinin anlaşılmasında klasik kuramların rollerini ve sınırlarını ortaya koyup tartışırken, yeni bir kuramsal çerçeveye ihtiyacın nasıl doğduğunu açıklamaya çalışacaktır Avrupa bütünleşmesini açıklayan klasik kuramlar homojen bir AB tanımı ortaya koymaktadır. Gerçekte olan ise AB?nin, içinde birçok bütünleşme şeklini barındırmasıdır. Bir başka deyişle Avrupa bütünleşmesi homojen ve heterojen niteliklere sahiptir. AB bu nitelikleri sergilerken ulus-devletlerle, yani üye ülkelerle hedef-beklenti-çıkar konusunda uyumsuzlukları da barındırabilmektedir. Bu bağlamda dersin, Avrupa bütünleşmesi ve AB'nin gelişiminde iki temel dönemi meydana getiren homojenleştirici ve heterojenleştirici etki süreçlerini açıklaması hedeflenmektedir. Ardından bu süreçlerin hangi kuramsal referanslarla tanımlanması gerektiği üzerinde durulacaktır. Dersin diğer boyutunu, AB genişleme dalgalarının bütünleşmeyi nasıl farklılaştırılmış bir zemine doğru kaydırdığını ya da bütünleşmenin nasıl dönüştüğünü incelemek oluşturmaktadır. Dersin sonunda Avrupa bütünleşmesindeki dönüşümün AB'nin gelişimini nasıl etkilediğine dair değerlendirmeler seçilen örnek olaylar üzerinden yapılacaktır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Avrupa Birliği'nin oluşumu
2. Hafta
Avrupa Birliği?nin yapılandırılması: Fikirler, Kurumlar, Politikalar
3. Hafta
Hükümetlerarası ve Ulusüstü yapılanma mekanizmaları
4. Hafta
Avrupa bütünleşmesinin kuramsal çerçevesi: Homojen ve heterojen nitelikler
5. Hafta
Federalizm ve Avrupa bütünleşmesi
6. Hafta
İşlevselcilik-Yeni İşleveselcilik ve Avrupa bütünleşmesi
7. Hafta
Ara-sınav
8. Hafta
Liberal hükümetlerarasıcılık ve Avrupa bütünleşmesi
9. Hafta
Kuramsal Yönetişim ve Avrupa bütünleşmesi
10. Hafta
Kurumsalcılık-Yeni Kurumsalcılık ve Avrupa bütünleşmesi
11. Hafta
Sosyal İnşacılık ve Avrupa bütünleşmesi
12. Hafta
Toplumsal Cinsiyet ve Avrupa bütünleşmesi
13. Hafta
Eleştirel Kuram ve Avrupa bütünleşmesi
14. Hafta
Farklılaştırılmış bütünleşme tartışmaları ve AB'nin geleceği
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Hooghe, L., Marks, G. (2001). ?Types of Multi-Level Governance?, European Integration Online Papers (EIoP), Vol. 5, No. 11, p.1-24.
Marks, G., Hooghe, L., Blank, K. (1996). ?European Integration from the 1980s: State-centric vs Multi-level Governance?, Journal of Common Market Studies, Vol. 34, No. 3, p.341-378.
Arısoy, A. (2010). ?Avrupa?da Federalizm Geleneği ve Avrupa Bütünleşmesinde Federalist Akımlar?, Ege Akademik Bakış, Vol. 10, No. 4, p.1195-1206.
Burgess, M. (2004). ?Federalism?, Wiener, A., Diez, T. (Ed.) European Integration Theory, New York: Oxford University Press.
Hueglin, T. O. (2000). ?From Constitutional to Treaty Federalism: A Comparative Perspective?, Publius, Vol. 30, No. 4, p.137-153.
Lodge, J. (1996). ?Federalism and the European Union?, Publius, Vol. 26, No. 4, p.63-79.
Bulmer, S. (1996). ?The European Council and The Council of the European Union: Shapers of a European Confederation?, Publius: The Journal of Federalism, Vol. 26, No. 4, p.17-42.
Chryssochoou, D. N. (1994). ?Democracy and symbiosis in the European Union: Towards a confederal consociation??, Journal West European Politics, Vol. 17, No. 4, p.1-14.
Elazar, D. J. (1998). ?The New Europe: A Federal State or a Confederation of States??, Swiss Political Science Review, Vol. 4, No. 4, p.119-138.
Forsyth, M. (1993). ?Federalism and Confederalism?, Brown, C. (Ed.), Political Restructuring in Europe Ethical Perspectives, London: Routledge.
Bickerton, C. J., Hodson, D., Puetter, U. (Ed.), (2015). The New Intergovernmentalism, New York: Oxford University Press.
Goldsmith, M. J., Page, E. C. (2010). Changing Government Relations in Europe: From Local-ism to Intergovernmentalism, New York: Routledge.
Puetter, U. (2014). The European Council & The Council: New Intergovernmentalism and Insti-tutional Change, Oxford: Oxford University Press.
Ulusoy, D. Ç. (2015). ?Federal Sistemlerde Hükümetlerarası Eğilimler?, Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, Vol. 64, No. 4, p.1071-1112.
Alexandrescu, M. (2007). ?David Mitrany: From Federalism to Functionalism?, Transylvanian Review, Vol. 16, No. 1, p.20-33.
Ashworth, L. M. (2013). ?A New Politics for a Global Age: David Mitrany?s A Working Peace System?, Bliddal, H., Sylvest, C., Wilson, P. (Ed.) Classics of International Relations, New York: Routledge.
Kahraman, S. (2013). "Batı Cephesinde Yeni Bir Şey Yok mu? Fonksiyonalist Avrupa Birliği ve Fonksiyonalizm-sonrası Avrupa Bütünleşmesi?, METU Studies in Development, Vol. 40, No. 2, p.247-275.
Lindseth, P. L. (2015). ?Transatlantic Functionalism: New Deal Models and European Integra-tion?, Critical Analysis of Law, Vol. 2, No. 1, p.83-105.
Mercan, S. (2018). ?David Mitrany?, Büyükakıncı, E. (Ed.) Barış Çalışmaları, Ankara: Adres Yayınları.
Steffek, J. (2015). ?The Cosmopolitanism of David Mitrany: Equality, Devolution and Func-tional Democracy Beyond the State?, International Relations, Vol. 29, No. 1, p.23-44.
Jupille, J., Caporaso, J. A. (1999). ?Institutionalism and the European Union: Beyond Interna-tional Relations and Comparative Politics?, Annual Review of Political Science, Vol. 2, p.429-444.
Rumelili, B. (2015). ?Bölgeselcilik ve İnşacılık: Kazanımlar ve Vaatler?, Uluslararası İlişkiler Dergisi, Vol. 12, No. 46, p.168-185.
Wendt, A. E. (2013). ?Anarşi Devletler Ne Anlıyorsa Odur: Güç Politikalarının Sosyal İnşası?, Uluslararası İlişkiler, Vol. 10, No. 39, p.3-43.
Wendt, A. (1999). Social Theory of International Politics, Cambridge: Cambridge Universi
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Sunum,Rapor Hazırlama
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
20
Makale Sunuşu
6
30
Örnek Olay Sunumu
1
10
Toplam(%)
60
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
60
Finalin Başarıya Oranı(%)
40
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
3
3
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
3
42
Final Sınavına Hazırlık
1
48
48
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
40
40
Laboratuvar
Final Sınavı
1
72
72
Ödevler
7
7
49
Toplam İş Yükü
296
Toplam İş Yükü / 30
9,86
Dersin AKTS Kredisi
10
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ