Anasayfa  »  Avrupa Birliği ve Uluslararası İlişkiler Enstitüsü »  Uluslararası İlişkiler Doktora Programı

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ SİBU621 İkinci Yarıyıl (Bahar) 3 + 0 10

DERSİN TÜRÜZorunlu
DERSİN DÜZEYİDoktora
DERSİN YILI1
YARIYILİkinci Yarıyıl (Bahar)
AKTS10
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)IDoktor Öğretim Üyesi Erdem Damar
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Uluslararası ilişkiler çalışmalarına yönelik temel yaklaşımları kavrar;
2) Uluslararası ilişkiler alanında yaygın olarak kullanılan kuramları tez yazım süreçlerinde kendileri kurgular;
3) Doğru araştırma sorusu oluşturmayı ve literatür odaklı araştırma yapmayı öğrenir;
4) Ampirik çalışmanın ne anlama geldiğini ve ampirik kanıt göstermenin uluslararası ilişkiler araştırmalarındaki önemini kavrar;
5) Veri toplama ve analiz etme süreçlerine hakim olur ve tez aşamasında bu süreçleri yaratıcı biçimlerde birbirlerine eklemlendirir veya konularına/sorularına uygun biçimde yeni-den kurgular;
6) Tez yazım sürecini etkileyen teknik ve etik ilke ve esaslara hakim olur.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLERYok
DERS TANIMIBu ders Uluslararası İlişkiler doktora öğrencilerinin tez yazım sürecinde sahip olmaları gereken bilimsel, yöntemsel, stratejik ve araçsal donanımlar ile araştırma ve yazım sürecinde dikkate alınması gereken etik değer ve kuralları ele alır. Uluslararası meselelere bilimsel bakışın içerdiği çeşitlilikler ve sosyal bilim araştırma sürecinin tüm aşamalarının anlaşılması dersin temel hedefleri arasındadır. Dersin birinci bölümünde, uluslararası ilişkiler alanında bilimsel nitelikte eseler ortaya koyabilmek için sahip olunması gereken temel kuramsal, kavramsal ve mantıksal araçlar ele alınacaktır. Bu kapsamda, araştırma sorusu, araştırma tasarısı, örneklem oluşturma, vaka seçimi ve kuram oluşturma gibi bilimsel araştırmanın temel bileşenlerine değinilecektir. Takip eden bölümde bilimsel kaynaklardan ve toplanan verilerden doğru faydalanmak için gereken yöntemsel ve etik yaklaşımlar ele alınacaktır. Toplanan verilerin niceliksel ve niteliksel yaklaşımlar ile analiz edilme süreci dersin üçüncü bölümünde ele alınacaktır. Bu kapsamda, uluslararası ilişkiler alanında nitel ve nicel veri toplama ve veri analiz teknikleri ile kuram oluşturma arasın-daki ilişki açıklanacaktır. Dördüncü bölümde ağ analizi, vaka çalışmaları, içerik analizi ve saha çalışmaları gibi uluslararası ilişkiler ve sosyal bilimler alanında yaygın olarak kullanılan araştır-ma teknikleri tematik olarak ele alınacaktır. Son bölümde ise tez yazım, raporlama ve sunuş tek-nikleri üzerinde durulacaktır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Dersin Tanıtımı
2. Hafta Uluslararası İlişkilerde Araştırma Yöntemleri
3. Hafta Araştırma Sorusu ve Araştırma Tasarımı
4. Hafta Literatür Taraması ve Literatür Odaklı Araştırma
5. Hafta Araştırma Etiği
6. Hafta Uluslararası İlişkilerde Nitel Yaklaşımlar - I
7. Hafta Uluslararası İlişkilerde Nitel Yaklaşımlar - II
8. Hafta Ara Sınav
9. Hafta Uluslararası İlişkilerde Nicel Yaklaşımlar - I
10. Hafta Uluslararası İlişkilerde Nicel Yaklaşımlar - II
11. Hafta Uluslararası İlişkilerde Ağ Analizi
12. Hafta Uluslararası İlişkilerde Vaka Çalışmaları
13. Hafta Uluslararası İlişkilerde Saha Çalışmaları
14. Hafta Tez Yazımı ve Öğrenci Sunumları
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLARAlan Bryman, Social Research Methods, Oxford University Press, Oxford, Ch. 5.
Andrew L. George, and Andrew Bennett, Case Studies and Theory Development in the Social Sciences, MIT Press, Cambridge: MA, 2005.
Andrew Linklater, ?The Question of Next Stage in International Relations Theory: A Critical Theoretical Point of View,? Millennium, 21, 1 (1992): 77-98.
Audie Klotz, ?Norms Reconstituting Interests: Global Racial Equality and US Sanctions against South Africa,? International Organization, 49, 3 (1995): 451-478.
Audie Klotz, and Cecelia Lynch, Strategies of Research in Constructivist International Rela-tions, M. E. Sharpe, Armonk, NY, 2007.
Audie Klotz, and Deepa Praksh (eds.) Qualitative Methods in International Relations: A Plu-ralist Guide, Palgrave, New York, 2008.
Brian K. Grodsky, Costs of Justice: How New Leaders Respond to Previous Rights Abuses, University of Notre Dame Press, Notre Dame, IN, 2010.
Brooke Ackerly, and Jacqui True Gerry Simpson, ?Reflexivity in Practice: Power and Ethics in Feminist Research on International Relations,? International Studies Review, 10, 4 (2008): pp. 693-707.
Chandra Lekha Sriram, John C. King, Julie A. Mertus, Olga Martin-Ortega, Johanna Herman (eds.), Surviving Field Research: Working in Violent and Difficult Situations, Routledge: New York, 2009.
Charlotte Epstein, The Power of Words in International Relations: Birth of Anti-Whaling Dis-course, MIT Press, Cambridge: MA, 2008.
Chris Brown, Understanding International Relations, Palgrave, New York, 2001, Ch. 1-2.
Christopher Lamont, Research Methods in International Relations, Sage Publications, Los An-geles, London, New Delhi, Singapore, and Washington DC, 2015.
Christopher Lane, ?Kant or Cant: The Myth of Democratic Peace,? International Security, 19, 2 (1994): 5-49.
Colin Elman, ?Horses for Courses: Why not Neorealist Theories of Foreign Policy?,? Security Studies, 6, 1 (1996): 7-53.
David Richards, ?Elite Interviewing: Approaches and Pitfalls,? Politics, 16, 3 (1996): 199-204.
Detleft F. Sprinz, and Yael Wolinsky-Nahmias, Cases, Numbers, Models: International Rela-tions Research Methods, University of Michigan Press, Ann Arbor, MI, 2004.
Emilie M. Hafner-Burton, Miles Kahler, and Alexander H. Montgomery, ?Network Analysis for International Relations,? International Organizations, 63, 3 (2009): 559-592.
Frank P. Harvey, and Michael Brecher, Evaluating Methodology in International Studies, Uni-versity of Michigan Press, Ann Arbor, MI, 2002.
Greg Scott, and Roberta Garner, Doing Qualitative Research: Designs, Methods and Tech-niques, Pearson, Boston, MA, 2013.
Hedley Bull, ?International Theory: The Case for a Classical Approach,? World Politics, 18, 3 (1966): 361-377.
Helen V. Milner, ?Rationalizing Politics: The Emergence of International, American, and Com-parative Politics,? International Organizations, 52, 4 (1998): 754-786.
Hunjoon Kim, and Kathryn Sikkink, ?Explaining the Deterrence Effect of Human Rights Prose-cutions of Transitional Countries,? International Studies Quarterly, 54, 4 (2010): 939-963.
James D. Fearon, ?Why Do Some Civil Wars Last so Much Longer than Others?,? Journal of Peace Research, 41, 3 (2004): 275-301.
Jennifer Milliken, ?The Study of Discourse in International Relations,? European Journal of International Relations, 5, 2 (1999): 225-254.
John Gerring, ?What is a Case Study and What Is It Good For?,? The American Political Sci-ence Review, 98, 2 (2004): 341-354.
Karen Jacobsen, and Loren B. Landau, ?The Dual Imperative in Refugee Research: Some Methodological and Ethical Considerations in Social Science Research on Forced Mi-gration,? Disasters, 27, 3 (2003): 185-206.
Kenneth N. Waltz, ?International Relations Is Not Foreign Policy,? Security Studies, 6, 1 (1996): 54-57.
Kevin C. Dunn, Imagining the Congo: International Relations of Identity, Palgrave Macmillan, Houndsmills, Basingstoke, 2003.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım,Tartışma,Sunum,Soru-Cevap
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ara Sınav120
Ödev140
Toplam(%)60
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)60
Finalin Başarıya Oranı(%)40
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav11,51,5
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi14342
Final Sınavına Hazırlık14848
Ders Saati14342
Ara Sınava Hazırlık13030
Laboratuvar
Final Sınavı17272
Ödevler16565
Toplam İş Yükü300,5
Toplam İş Yükü / 3010,01
Dersin AKTS Kredisi10
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3Ö4Ö5Ö6
P1           
P2  X   X        
P3           
P4           
P5  X   X         X
P6           
P7           
P8    X   X   X   X  
P9           
P10  X   X        
P11  X   X   X     X   X
P12      X   X   X   X
P13      X     X   X