Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Uluslararası ilişkiler teorilerini karşılaştırmalı ve eleştirel bir bakış açısıyla analiz ederek bu teoriler hakkında doktora seviyesinde derinlemesine bilgi sahibi olurlar.
2) Uluslararası ilişkiler teorilerini epistemolojik ve ontolojik olarak karşılaştırırlar ve eleştirel düşünce ve tartışma yeteneklerini artırırlar.
3) Uluslararası ilişkiler alanında yazacakları doktora tezi için teorik bilgi birikimi kazanırlar.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Bu ders, temel uluslararası ilişkiler teorilerini analiz eder: Realizm, liberalizm, İngiliz Okulu, yapılandırmacılık, eleştirel teori ve postmodernizm. Bu dersin üç temel amacı vardır: Birincisi, öğrencileri karşılaştırmalı ve eleştirel bir bakış açısıyla temel uluslararası ilişkiler teorileriyle tanıştırır ve doktora düzeyinde bu teoriler hakkında derinlemesine bilgi sağlar; ikincisi, uluslararası ilişkiler teorilerini epistemolojik ve ontolojik olarak karşılaştırarak öğrencilerin eleştirel düşünme ve tartışma becerilerini geliştirir; ve son olarak, öğrencileri yeterlik sınavına hazırlar ve uluslararası ilişkiler alanında tez yazabilmeleri için bilgi sağlar.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Uluslararası İlişkiler Teorisi Üzerine Düşünmek; Uluslararası İlişkilerde Analiz Basamağı Problemi; Uluslararası İlişkilerde Tümevarım ve Tümdengelim ve Uluslararası İlişkilerde Aktör-Yapı Problemi
2. Hafta
Realizm I: Klasik Realizm
3. Hafta
Realizm II: Neorealizm
4. Hafta
Realizm III: Uluslararası Sistemde Kutupluluk, İstikrar ve İttifaklar
5. Hafta
Realizm IV: Rasyonel Seçim ve Savaşların Sebepleri
6. Hafta
Realizm V: Neoklasik Realizm
7. Hafta
Liberalizm I: Klasik Liberalizm ve Neoliberalizm
8. Hafta
Liberalizm II: Demokratik Barış Teorisi
9. Hafta
Liberalism III: İç Siyaset ve Dış Politika
10. Hafta
İngiliz Okulu I
11. Hafta
İngiliz Okulu II
12. Hafta
İnşacılık I
13. Hafta
İnşacılık II
14. Hafta
Eleştirel Teori ve Postmodernizm
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
1. HAFTA: J. David Singer, "The Level-of-Analysis Problem in International Relations," World Politics Vol. 14, No. 1 (Oct., 1961), pp. 77-92.
K. J. Holsti, "Scholarship in an Era of Anxiety: The Study of International Politics during the Cold War," Review of International Studies, Vol. 24 (Dec. 1998), pp. 17-46.
David Dessler, "What's at Stake in the Agent-Structure Debate?" International Organization Vol. 43, No. 3 (Summer, 1989), pp. 441-473.
Paul Viotti and Mark Kauppi, International Relations Theory, 5th edition (Essex: Pearson, 2014), Chapter 1: Thinking About IR Theory. (Recommended reading)
David Blagden, "Induction and Deduction in International Relations," International Studies Review Vol. 18, No. 2 (June 2016), pp. 195-213. (Recommended reading)
2. HAFTA: Hans J. Morgenthau, "The Moral Blindness of Scientific Man," pp. 7-16, in Robert J. Art and Robert Jervis, International Politics: Enduring Concepts and Contemporary Issues 6th ed. (New York: Longman, 2003).
Hans J. Morgenthau, Politics Among Nations 6th ed. (New York: Knopf, 1985), Chapters 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 13, 16, and 29.
Robert Jervis, "Hans Morgenthau, Realism, and the Scientific Study of International Politics," Social Research Vol. 61, No. 4, (Winter 1994), pp. 853-876.
Paul Viotti and Mark Kauppi, International Relations Theory 5th edition, (Essex: Pearson, 2014), Chapter 1: Thinking About IR Theory: Selected Readings: The Melian Dialogue, pp. 81-85. (Recommended reading)
E. H. Carr, The Twenty Years' Crisis: An Introduction to the Study of International Relations (London: Macmillan Press, 1991), Chapters 1, 4, 5, 6, 7, 8, and 14 (Recommended reading)
Henry Kissinger, "Domestic Structure and Foreign Policy," Daedalus Vol. 95, No. 2, (Spring, 1966), pp. 503-529. (Recommended reading)
3. HAFTA: Kenneth Waltz, Theory of International Politics (New York: McGraw-Hill, 1979), entire.
Kenneth Waltz, "Structural Realism after the Cold War," International Security Vol. 25, No. 1 (Summer 2000), pp. 5-41.
Jeffrey W. Legro and Andrew Moravcsik, "Is Anybody Still a Realist," International Security Vol. 24, No. 2 (Fall 1999), pp. 5-55.
Robert Jervis, "Realism in the Study of World Politics," International Organization Vol. 52, No. 4 (Autumn 1998), pp. 971-991.
William Wohlforth, "Realism and the End of the Cold War," International Security Vol. 19, No. 2 (Winter 1994-1995), pp. 91-129. (Recommended reading)
Kenneth Waltz, Man, the State, and War (New York: Columbia University Press, 1959), selections. (Recommended reading)
John J. Mearsheimer, The Tragedy of Great Power Politics (New York: W.W. Norton, 2001). (Recommended reading)
4. HAFTA: Kenneth Waltz, "The Stability of a Bipolar World," Daedalus Vol. 93 (Summer 1964), pp. 881-909.
Karl W. Deutsch and J. David Singer, "Multipolar Power Systems and International Stability," World Politics Vol. 16, No. 3 (1964), pp. 390-406.
Bruce Bueno de Mesquita, "Systemic Polarization and the Occurrence and Duration of War," Journal of Conflict Resolution Vol. 22, No. 2 (June 1978), pp. 241-267. Stephen Walt, The Origins of Alliances (Ithaca: Cornell University Press, 1987), Chapters 1, 2, 5, 6, and 8. (Accessible via Başkent University Library, Ebook Central Electronic Database)
Randall L. Schweller, "Bandwagoning for Profit: Bringing the Revisionist State Back In," International Security Vol. 19, No. 1 (Summer 1994), pp. 72-107.
Dan Reiter, "Learning, Realism, and Alliances: The Weight of the Shadow of the Past," World Politics Vol. 46, No. 4 (July 1994), pp. 490-526. (Recommended reading)
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ödev
3
30
Sözlü
14
20
Toplam(%)
50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
50
Finalin Başarıya Oranı(%)
50
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
10
140
Final Sınavına Hazırlık
1
60
60
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
Laboratuvar
Final Sınavı
1
2
2
Ödevler
3
20
60
Toplam İş Yükü
304
Toplam İş Yükü / 30
10,13
Dersin AKTS Kredisi
10
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ