DERS ADI | DERS KODU | YARIYIL | TEORİ + UYGULAMA (Saat) | AKTS |
BELGESEL SİNEMA |
GİT540 |
- |
3 + 0 |
10 |
DERSİN TÜRÜ | Seçmeli |
DERSİN DÜZEYİ | Tezsiz Yüksek Lisans |
DERSİN YILI | - |
YARIYIL | - |
AKTS | 10 |
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I | Doçent Doktor Önder Muhammed Özdem
|
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI |
Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Belgesel sinemayı, kod ve konvansiyonları ile birlikte tanır, 2) Kurmaca ile kurmaca olmayan arasındaki ayrıma eleştirel şekilde yaklaşarak, belgesel sinemanın gerçeklik iddialarını tartışma yetisi kazanır, 3) Belgesel sinemanın tarihsel dönüşümlerini ve farklı biçimlerini çeşitli film örnekleri üzerinden kavrar.
|
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ | Yüz Yüze |
DERSİN ÖNKOŞULLARI | Yok |
ÖNERİLEN DERSLER | - |
DERS TANIMI | Belgesel filmi diğer sinema yapımlarından farklılaştıran özellikleri dersin kapsamını oluşturur. Belgesel filmin, başlangıcından bugüne geçirdiği evreleri ve buna bağlı ortaya çıkan türleri, kuramları ders konularının çerçevesini oluşturur. Öğrenciler belgesel filmin ilk yapımlarından günümüzdeki yapımlara kadar çok sayıda belgesel film örnekleri izlerler. |
DERS İÇERİĞİ | HAFTA | KONULAR |
---|
1. Hafta | Tanışma ve dersle ilgili açıklamalar / Belgesel Sinema-Gerçeklik tartışması | 2. Hafta | Fotoğraf ve Sinematografın Gerçeklikle İlişkilendirilmesi / Lumiere - Melies Karşıtlığı Miti | 3. Hafta | Erken Dönem Sinemada Anlatı / Klasik Hollywood Anlatısı / Kurmaca Sinemanın Kurumsallaşması | 4. Hafta | Hollywood'un dışında: 'Kuzeyli Nanook', 'Kameralı Adam', 'Potemkin Zırhlısı' | 5. Hafta | Belgesel Sinema ve Siyasal İktidar İlişkisi / II. Dünya Savaşı'nın Belgesel Sinemaya Etkileri_1 | 6. Hafta | Belgesel Sinema ve Siyasal İktidar İlişkisi / II. Dünya Savaşı'nın Belgesel Sinemaya Etkileri_2 | 7. Hafta | Savaşın Sinemadaki İzleri: İtalyan Yeni Gerçekçiliği | 8. Hafta | Ara Sınav | 9. Hafta | Sinema Teknolojisindeki Gelişmeler ve Gerçekliğin Anlatım Stratejilerindeki Değişimler: Dolaysız Sinema & Sinema Gerçek | 10. Hafta | Dijital İletişim Çağında Belgesel Sinema: Dijital Video / 'DV Gerçekliği' | 11. Hafta | Belgesel Türleri: Katılımcı, Gözlemleyici, Serimsel | 12. Hafta | Belgesel Türleri: Şiirsel, Öz-Düşünümsel, Mock, Performatif | 13. Hafta | Belgeselde Çağdaş Yaklaşımlar / Belgesel ile Kurmacanın İç İçeliği: Melez Filmler | 14. Hafta | Final Sunumları |
|
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR | Abisel, Nilgün (2006). Sessiz Sinema. Ankara: De Ki. Dave Saunders (2014), Belgesel, (çev.) Ali Nejat Kanıyaş, Nichols, Bill (2001). Introduction to Documentary. Blooming and Indianapolis: Indiana University Press. Howard, Karen (2010) ?The Desire for Truth: Documentary Style in Fiction Film? ProvinceTown Arts.148- 151. Ellis, J. C. ve McLane, B. A. (2008). A New History of Documentary Film. New York: The Continuum International Publishing Group Inc. Corner, John (1996). The Art of Record: A Critical Introduction to Documentary. Manchester: Manchester Press. Bruzzi, Stella (2000). New Documentary: A Critical Introduction. London: Routledge. Armes, Roy (2011). Sinema ve Gerçeklik, Tarihsel Bir İnceleme. Çev., Zeynep Özen Barkot. İstanbul: Doruk Vertov, Dziga (2007). Sine-Göz. Çev., Ahmet Ergenç. İstanbul: Agorakitaplığı Trinh T., Minh-Ha (1990). ?Documentary is/Not a Name? October. (52) Summer: 77-98. Rotha, Paul (1995). Belgesel Sinema. Çev., İbrahim Şener. İstanbul: Sistem Yayıncılık. Renov, Michael (1993). "Introduction: The truth about non-fiction." Theorizing Documentary Aitken, Ian (1990). Film and Reform, John Grierson and the Documentary Film Movement. London ve Newyork: Routledge. Adalı, Bilgin. Belgesel Sinema. İstanbul: Hil Yayınları, 1986. Aufderheide, Patricia. Documentary Film, A Very Short Introduction. Oxford University Press, 2007. Cereci, Sedat. Belgesel Film. İstanbul: Şule Yayınları, 1997. Öcel, Nilüfer Pembecioğlu. Belgesel Film Üstüne Yazılar. Ankara: Babil Yay., 2005. Rabiger, Michael. Directing The Documentary. Boston: Focale Press, 1998. Rotha, Paul. Belgesel Sinema. İbrahim Şener(çev.), İstanbul: İzdüşüm Yay., 2000. Tobias, Michael (Ed.). Belgesel Film Yapım Sanatı, Gerçeği Arayış. Nebil Köken (çev.), İstanbul: Kolaj Kitaplığı, 2007. |
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ | Anlatım,Diğer |
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ | | Sayısı | Toplam Katkısı(%) |
---|
Ara Sınav | 1 | 30 | Devam | 1 | 20 | Toplam(%) | | 50 | Yıl İçinin Başarıya Oranı(%) | | 50 | Finalin Başarıya Oranı(%) | | 50 | Toplam(%) | | 100 |
|
AKTS İŞ YÜKÜ |
Aktivite |
Sayı |
Süresi(Saat) |
İş Yükü |
Ara Sınav | | | | Kısa Sınavlara hazırlık | | | | Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 20 | 2 | 40 | Final Sınavına Hazırlık | | | | Ders Saati | 14 | 3 | 42 | Ara Sınava Hazırlık | | | | Laboratuvar | | | | Final Sınavı | | | | Ödevler | 1 | 90 | 90 | Proje | 1 | 130 | 130 | Toplam İş Yükü | | | 302 |
---|
Toplam İş Yükü / 30 | | | 10,06 |
---|
Dersin AKTS Kredisi | | | 10 |
|
DİL | Türkçe |
STAJ / UYGULAMA | Yok |
| |
|