Anasayfa  »  Sosyal Bilimler Enstitüsü »  Görsel İletişim Tasarımı Tezsiz Yüksek Lisans Programı

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
BELGESEL SİNEMA GİT540 - 3 + 0 10

DERSİN TÜRÜSeçmeli
DERSİN DÜZEYİTezsiz Yüksek Lisans
DERSİN YILI-
YARIYIL-
AKTS10
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)IDoçent Doktor Önder Muhammed Özdem
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Belgesel sinemayı, kod ve konvansiyonları ile birlikte tanır,
2) Kurmaca ile kurmaca olmayan arasındaki ayrıma eleştirel şekilde yaklaşarak, belgesel sinemanın gerçeklik iddialarını tartışma yetisi kazanır,
3) Belgesel sinemanın tarihsel dönüşümlerini ve farklı biçimlerini çeşitli film örnekleri üzerinden kavrar.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLER-
DERS TANIMIBelgesel filmi diğer sinema yapımlarından farklılaştıran özellikleri dersin kapsamını oluşturur. Belgesel filmin, başlangıcından bugüne geçirdiği evreleri ve buna bağlı ortaya çıkan türleri, kuramları ders konularının çerçevesini oluşturur. Öğrenciler belgesel filmin ilk yapımlarından günümüzdeki yapımlara kadar çok sayıda belgesel film örnekleri izlerler.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Tanışma ve dersle ilgili açıklamalar / Belgesel Sinema-Gerçeklik tartışması
2. Hafta Fotoğraf ve Sinematografın Gerçeklikle İlişkilendirilmesi / Lumiere - Melies Karşıtlığı Miti
3. Hafta Erken Dönem Sinemada Anlatı / Klasik Hollywood Anlatısı / Kurmaca Sinemanın Kurumsallaşması
4. Hafta Hollywood'un dışında: 'Kuzeyli Nanook', 'Kameralı Adam', 'Potemkin Zırhlısı'
5. Hafta Belgesel Sinema ve Siyasal İktidar İlişkisi / II. Dünya Savaşı'nın Belgesel Sinemaya Etkileri_1
6. Hafta Belgesel Sinema ve Siyasal İktidar İlişkisi / II. Dünya Savaşı'nın Belgesel Sinemaya Etkileri_2
7. Hafta Savaşın Sinemadaki İzleri: İtalyan Yeni Gerçekçiliği
8. Hafta Ara Sınav
9. Hafta Sinema Teknolojisindeki Gelişmeler ve Gerçekliğin Anlatım Stratejilerindeki Değişimler: Dolaysız Sinema & Sinema Gerçek
10. Hafta Dijital İletişim Çağında Belgesel Sinema: Dijital Video / 'DV Gerçekliği'
11. Hafta Belgesel Türleri: Katılımcı, Gözlemleyici, Serimsel
12. Hafta Belgesel Türleri: Şiirsel, Öz-Düşünümsel, Mock, Performatif
13. Hafta Belgeselde Çağdaş Yaklaşımlar / Belgesel ile Kurmacanın İç İçeliği: Melez Filmler
14. Hafta Final Sunumları
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLARAbisel, Nilgün (2006). Sessiz Sinema. Ankara: De Ki.
Dave Saunders (2014), Belgesel, (çev.) Ali Nejat Kanıyaş,
Nichols, Bill (2001). Introduction to Documentary. Blooming and Indianapolis: Indiana University Press.
Howard, Karen (2010) ?The Desire for Truth: Documentary Style in Fiction Film? ProvinceTown Arts.148- 151.
Ellis, J. C. ve McLane, B. A. (2008). A New History of Documentary Film. New York: The Continuum International Publishing Group Inc.
Corner, John (1996). The Art of Record: A Critical Introduction to Documentary. Manchester: Manchester Press.
Bruzzi, Stella (2000). New Documentary: A Critical Introduction. London: Routledge.
Armes, Roy (2011). Sinema ve Gerçeklik, Tarihsel Bir İnceleme. Çev., Zeynep Özen Barkot. İstanbul: Doruk
Vertov, Dziga (2007). Sine-Göz. Çev., Ahmet Ergenç. İstanbul: Agorakitaplığı
Trinh T., Minh-Ha (1990). ?Documentary is/Not a Name? October. (52) Summer: 77-98.
Rotha, Paul (1995). Belgesel Sinema. Çev., İbrahim Şener. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
Renov, Michael (1993). "Introduction: The truth about non-fiction." Theorizing Documentary
Aitken, Ian (1990). Film and Reform, John Grierson and the Documentary Film Movement. London ve Newyork: Routledge.
Adalı, Bilgin. Belgesel Sinema. İstanbul: Hil Yayınları, 1986.
Aufderheide, Patricia. Documentary Film, A Very Short Introduction. Oxford University Press, 2007.
Cereci, Sedat. Belgesel Film. İstanbul: Şule Yayınları, 1997.
Öcel, Nilüfer Pembecioğlu. Belgesel Film Üstüne Yazılar. Ankara: Babil Yay., 2005.
Rabiger, Michael. Directing The Documentary. Boston: Focale Press, 1998.
Rotha, Paul. Belgesel Sinema. İbrahim Şener(çev.), İstanbul: İzdüşüm Yay., 2000.
Tobias, Michael (Ed.). Belgesel Film Yapım Sanatı, Gerçeği Arayış. Nebil Köken (çev.), İstanbul: Kolaj Kitaplığı, 2007.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım,Diğer
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ara Sınav130
Devam120
Toplam(%)50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)50
Finalin Başarıya Oranı(%)50
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi20240
Final Sınavına Hazırlık
Ders Saati14342
Ara Sınava Hazırlık
Laboratuvar
Final Sınavı
Ödevler19090
Proje1130130
Toplam İş Yükü302
Toplam İş Yükü / 3010,06
Dersin AKTS Kredisi10
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok