DERS ADI | DERS KODU | YARIYIL | TEORİ + UYGULAMA (Saat) | AKTS |
GÖRSEL İLETİŞİMDE ALGI VE SEÇİCİLİK |
GİT531 |
- |
3 + 0 |
10 |
DERSİN TÜRÜ | Seçmeli |
DERSİN DÜZEYİ | Tezsiz Yüksek Lisans |
DERSİN YILI | - |
YARIYIL | - |
AKTS | 10 |
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I | Doçent Doktor Halime Türkkan
|
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI |
Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Algı kuramları hakkında bilgi sahibi olur, 2) Algı ve seçici algı kavramlarını tanır, görsel iletişim açısından önemini kavrar, 3) Algı yönetiminin görsel iletişim öğeleri vasıtasıyla nasıl gerçekleştirildiğine dair farkındalık kazanır.
|
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ | Yüz Yüze |
DERSİN ÖNKOŞULLARI | Yok |
ÖNERİLEN DERSLER | - |
DERS TANIMI | Günümüz dünyası çok farklı sosyolojik katmanların temas halinde yaşadığı ve iletişim/etkileşim içine girdiği bir yapı arz etmektedir. Bu yapı -ortak dilin daha kolay kurulması nedeniyle- ister istemez görsel iletişimi ve görsel iletişim araçlarını, diğerlerine kıyasla bir adım öne çıkarmıştır ve içinde yaşadığımız toplumlar artık büyük oranda görme odaklıdır.
Görme edimine verilen bu önem, görsel algıya ve daha genel anlamda algılama süreçlerine yönelen dikkati de pekiştirdiğinden; duygu, düşünce, deneyim ve bilgilerimizi paylaştığımız iletişim süreçlerimizin bir parçası olarak algı yönetimi de bugün, hem bireysel düzlemde hem de kurumlar nezdinde zaruri hale gelmiştir. Zira iletmek istediğimiz mesaj kolaylıkla görsel ileti bombardımanı arasında yitip gidebilir ya da yanlış alımlanabilir. Bu tehlikenin önüne geçmek ve algıyı istenilen doğrultuda şekillendirebilmekse ancak görsel iletişimde algı ve seçicilik hakkında bilgi sahibi olmakla mümkündür.
Ders kapsamında amaçlanan; öğrencilerin görsel iletişim bağlamında algı ve seçici algı kavramlarını tanıması, algı yönetimi vasıtasıyla görsel iletişimde etkinin nasıl oluşturulduğu ve dönüştürüldüğü üzerine fikir geliştirebilmesidir. |
DERS İÇERİĞİ | HAFTA | KONULAR |
---|
1. Hafta | Tanışma ve Ders İçeriği/İşleyişi Hakkında Genel Bilgi | 2. Hafta | Temel Kavramlar: İletişim, Görsel İletişim, Algı, Görsel Algı, Seçici Algı, Bakmak ve Görmek | 3. Hafta | Nasıl Algılıyoruz? Algılama Süreçleri | 4. Hafta | Algı Kuramları - Olasılıklı Öğreti Kuramı / Örnek İncelemeleri | 5. Hafta | Algı Kuramları - Bilişsel Algı Kuramı / Örnek İncelemeleri | 6. Hafta | Algı Kuramları - Gestalt Görsel Algı Kuramı / Örnek İncelemeleri | 7. Hafta | Algı Kuramları - Nöro-psikolojik Algı Kuramı / Örnek İncelemeleri | 8. Hafta | Algı Kuramları - Doğrudan Algı Kuramı / Örnek İncelemeleri | 9. Hafta | Algı Kuramları - Yapılandırmacı Görsel Algı Kuramı / Örnek İncelemeleri | 10. Hafta | Görsel İletişim ve Algı Yönetimi: Post-Truth Çağında Kitle İletişimi | 11. Hafta | Algıda Seçicilik ve Propaganda / Örnek İncelemeleri | 12. Hafta | Algıda Seçicilik ve Manipülasyon / Örnek İncelemeleri | 13. Hafta | Algıda Seçicilik ve Dezenformasyon / Örnek İncelemeleri | 14. Hafta | Genel tartışma ve Dönem Değerlendirmesi - Makale Teslimleri |
|
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR | Ders Kitapları:
-Görsel Sanatlarda Anlam ve Algı, Güler Ertan ve Emin Sansarcı, Alternatif Yayıncılık.
Zorunlu Kaynaklar:
-Sanat ve Toplum, Herbert Read, Hayalperest Yayınevi. -Sanat ve Propaganda, Toby Clark, Ayrıntı Yayınları. -Kitle İletişimin Kültürel İşlevleri, Ünsal Oskay, İnkılap Kitabevi. -Dönem içinde verilecek makalelerin okunması zorunludur.
Önerilen Kaynaklar:
-Sanatta Anlamın Görüntüsü, Richard Leppert, Ayrıntı Yayınları. -Resimleri Okumak, Alberto Marguel, Kırmızı Kedi Yayınları. -Perspektif- Simgesel Bir Biçim, Erwin Panofsky, Metis Yayıncılık. -Tersten Perspektif, Pavel Florenski, Metis Yayıncılık. -Renkler, Pelin Gülşen, Destek Yayınları. |
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ | Anlatım,Eğitim-Uygulama,Proje,Rapor Hazırlama,Sunum,Diğer |
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ | | Sayısı | Toplam Katkısı(%) |
---|
Ödev | 4 | 40 | Proje | 1 | 50 | Devam | 1 | 10 | Toplam(%) | | 100 | Yıl İçinin Başarıya Oranı(%) | | 100 | Finalin Başarıya Oranı(%) | | 0 | Toplam(%) | | 100 |
|
AKTS İŞ YÜKÜ |
Aktivite |
Sayı |
Süresi(Saat) |
İş Yükü |
Ara Sınav | | | | Kısa Sınavlara hazırlık | | | | Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | | | | Final Sınavına Hazırlık | | | | Ders Saati | | | | Ara Sınava Hazırlık | | | | Laboratuvar | | | | Final Sınavı | | | | Ödevler | | | | Toplam İş Yükü | | | |
---|
Toplam İş Yükü / 30 | | | |
---|
Dersin AKTS Kredisi | | | 10 |
|
DİL | Türkçe |
STAJ / UYGULAMA | Yok |
| |
|