Anasayfa  »  Sosyal Bilimler Enstitüsü »  Görsel İletişim Tasarımı Tezsiz Yüksek Lisans Programı

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
POST ENDÜSTRİYEL TOPLUMDA TASARIM GİT529 - 3 + 0 10

DERSİN TÜRÜSeçmeli
DERSİN DÜZEYİTezsiz Yüksek Lisans
DERSİN YILI-
YARIYIL-
AKTS10
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)IProfesör Doktor Emir Hasan Ülger
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Estetik, tasarım ve kuramsal alanda üretilen düşünceleri anlar ve analiz eder.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLER-
DERS TANIMI20.yy.'ın ikinci yarısı özellikle 2. Dünya Savaşı sonrası yaşanan Batı kültür, teknoloji, ekonomi politikte var olan değişimlerin kültür ve sanat özelinde etkisi incelenir. Sanayileşme çağında yaşanan üretimsel değişimlerin "kültür, siyaset ve sanatta" yarattığı etki felsefi, sosyolojik ve tasarım açısından ele alınır. Kitlesel üretim ve toplumsal yapıda var olan üretim sistematiğinin değişimlerinin üst yapısal belirlenimleri incelenir. Fordizm, postfordizm ve meta estetiğinin temel üretim sistematiğinin değişmesiyle görsel sanatlar, iletişim, moda ve post endüstriyel üretimde kişiselleştirilmiş estetik paradigmalarının üzerinde durulur.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Giriş, kavramsal çerçeve
2. Hafta 20. yy.'da endüstriyel üretimde yaşanan dönüşüm
3. Hafta Paradigma değişimi: Sanayi, kültür ve tasarım etkileşimi
4. Hafta Post Endüstiryel dönüşümün etkileri
5. Hafta Bauhaus, Frankfurt Okulu, Psikanalizm, Kitle, Siyaset
6. Hafta Sanat ve Tasarım alanında değişim, Post modern etkiler, büyük anlatıların sonu, yerelin keşfi
7. Hafta Medya-Cinsiyet-feminizm, Küresel siyaset
8. Hafta Ara sınav
9. Hafta Post endüstriyel dönem: sosyolojik analiz
10. Hafta İletişim, reklam, medya ve değişen üretim teknokrasisi
11. Hafta Kitle-Nasyonel Sosyalizm ve Amerikan Fordist sistem etkileri
12. Hafta Kültürel dengeler: Doğu-Batı. Bölünmüş ideolojik dünya (Batı-Sovyet, Çin). İdeoloji-Din ve Ekonomi politik
13. Hafta Post endüstriyel dönüşümün günümüze etkileri: Çin ve Türkiye örnekleri
14. Hafta Genel Değerlendirme
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLARAdorno, The Culture Industry, (ed.J.M.Bernstein) Routladge, London 1991.
C.L.Strauss, Yapısal Antropoloji (çev.Adnan Kahiloğlu) İmge, 2012.
_________Yaban Düşünce (çev.Tahsin Yücel) Doğan yay. 1984.
_________Irk, Tarih, Kültür (Çev. Haldun Bayrı) Metis Yay. İstanbul, 2007.
_________Modern dünyanın Sorunları Karşısında Antropoloji (Akın Terzi) Metis, 2011.
Bernstein J.M. (1997). "Aesthetics Alienation from Kant to Derrrida and Adrono",UK. Blackwell.
Barthes R.(1993). "Göstergebilimsel Serüven" (Çev. Mehmet Rıfat-Sema Rıfat). İstanbul. YKY.
Brand J.,& Hailey C.(1997). Constructive Dissonance, Arnold Schoneberg and the Transformations of Twientith-Century Culture, 1997, Usa, (Edited) University of California Press.
Burke S.,(1988). "The Death and Return of the Author", UK. Edinburg University Press.
Cashmore, E.& Hhris R.(1999). ?Dictionary of Culturel Theorist.? London. Arnold Publishers.
Cross, Ian (2008). "Music as a Communicative Medium" The Prehistory of Language, R.Botha,C.Knight(Eds).UK. Oxford University Press.
Culler Jonathan,(2002). "Structure Poetics", London. Routledge.
Donald Merlin (1991). "Origins of the Modern Mind" UK. Cambridge: Harward University Press
Cryan D. & Shatil S. & Mayblin B.(2010). "Mantık" (çev. Nurettin Elhüsyni) İstanbul. YKY
D?errico, Francesco, (2003) Archaeological Evidence for the Emergence of Language, Symbolism, and Music?An Alternative Multidisciplinary, Perspective: Journal of World Prehistory, Vol. 17, No. 1,UK. March
Dale Reubart,(1985) Anxiety and Musical Performance, USA., Da Capo Press.
Dowling , Jay, Aron Barbey, Laura Adams (1999) "Melodic and Rhytmic Contour in Perception and Memory" http//decisionneurosciencelab.org
S.Freud, Totem ve Tabu (Çev.Kamuran Şipal) Say yay. 2011, İstanbul
C.G.Jung, İnsan ve Sembolleri,
_________Dört Arketip (çev.Zehra Yılmazer)Metis yay, 2010, İst.
Davıs F., Moda Kültür ve Kimlik, (Çev. Özden Arıkan) Yapı Kredi Yay. 1997, İstanbul
Fischer J. Sosyoloji Nedir? (Çev. Nilgün Çelebi) Atilla kitabevi, 1996, Ankara
Platon (2005). "Devlet" (Çev. Sebahaddin Eyyüboğlu - M. Ali Cimcöz). 9. Baskı, İstanbul. Türkiye İş
Bankası Yayınları.
Patel A. (2006). "Musical Rhythm, Linguistic, Rhythm and Human Evolution, Music Perception", 24, (1) 99-104., USA. University of California Press.
Ponty, M.P.(2012). "Phenomenolgy of Perception" New York. Routledge
Ruth H. A. (2013). "The influence of Whistle Register Phonation Exercices in Conditioning the Second Passaggio of Female Singing Voice." USA., University of Iowa.
Ross D.,(2002) "Aristoteles" (çev.Ahmet Arslan) İstanbul. Kabalcı Yayınevi.
Say A. (2012) Müzik Sözlüğü, İstanbul, Kırmızı Kedi Yayınevi.
Sacks O. (2018) Müzikofili (çev. Begüm Kovulmaz). İstanbul., YKY. 4.Baskı.
Schopenhauer A. (2020) İstememe ve Tasavvur Olarak Dünya (çev. Onur Aktaş) Ankara, Doğu Batı
Seashore E. C.(1967). "Psychology of Music", USA. Dover Publications.
Strauss, C. L. (2012). "Yapısal Antropoloji" (çev. Adnan Kahiloğulları) Ankara. İmge Yayınları.
Strauss C.L. (2013). "Mit ve Anlam" (çev. Gökhan Y.Demir)İstanbul. İtaki Yayınları.
Gür, Ş. Ö.; Mekan Örgütlenmesi, Gür Yayıncılık, Trabzon, 1996.
Haug W.F. Meta Estetiğinin Kritiği, (Çev. Metin Toprak) Felsefe Logos, 2008, İstanbul.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım,Eğitim-Uygulama,Sunum,Diğer
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ara Sınav140
Devam110
Toplam(%)50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)50
Finalin Başarıya Oranı(%)50
Toplam(%)100
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok