DERS ADI | DERS KODU | YARIYIL | TEORİ + UYGULAMA (Saat) | AKTS |
POST ENDÜSTRİYEL TOPLUMDA TASARIM |
GİT529 |
- |
3 + 0 |
10 |
DERSİN TÜRÜ | Seçmeli |
DERSİN DÜZEYİ | Tezsiz Yüksek Lisans |
DERSİN YILI | - |
YARIYIL | - |
AKTS | 10 |
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I | Profesör Doktor Emir Hasan Ülger
|
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI |
Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Estetik, tasarım ve kuramsal alanda üretilen düşünceleri anlar ve analiz eder.
|
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ | Yüz Yüze |
DERSİN ÖNKOŞULLARI | Yok |
ÖNERİLEN DERSLER | - |
DERS TANIMI | 20.yy.'ın ikinci yarısı özellikle 2. Dünya Savaşı sonrası yaşanan Batı kültür, teknoloji, ekonomi politikte var olan değişimlerin kültür ve sanat özelinde etkisi incelenir. Sanayileşme çağında yaşanan üretimsel değişimlerin "kültür, siyaset ve sanatta" yarattığı etki felsefi, sosyolojik ve tasarım açısından ele alınır. Kitlesel üretim ve toplumsal yapıda var olan üretim sistematiğinin değişimlerinin üst yapısal belirlenimleri incelenir. Fordizm, postfordizm ve meta estetiğinin temel üretim sistematiğinin değişmesiyle görsel sanatlar, iletişim, moda ve post endüstriyel üretimde kişiselleştirilmiş estetik paradigmalarının üzerinde durulur. |
DERS İÇERİĞİ | HAFTA | KONULAR |
---|
1. Hafta | Giriş, kavramsal çerçeve | 2. Hafta | 20. yy.'da endüstriyel üretimde yaşanan dönüşüm | 3. Hafta | Paradigma değişimi: Sanayi, kültür ve tasarım etkileşimi | 4. Hafta | Post Endüstiryel dönüşümün etkileri | 5. Hafta | Bauhaus, Frankfurt Okulu, Psikanalizm, Kitle, Siyaset | 6. Hafta | Sanat ve Tasarım alanında değişim, Post modern etkiler, büyük anlatıların sonu, yerelin keşfi | 7. Hafta | Medya-Cinsiyet-feminizm, Küresel siyaset | 8. Hafta | Ara sınav | 9. Hafta | Post endüstriyel dönem: sosyolojik analiz | 10. Hafta | İletişim, reklam, medya ve değişen üretim teknokrasisi | 11. Hafta | Kitle-Nasyonel Sosyalizm ve Amerikan Fordist sistem etkileri | 12. Hafta | Kültürel dengeler: Doğu-Batı. Bölünmüş ideolojik dünya (Batı-Sovyet, Çin). İdeoloji-Din ve Ekonomi politik | 13. Hafta | Post endüstriyel dönüşümün günümüze etkileri: Çin ve Türkiye örnekleri | 14. Hafta | Genel Değerlendirme |
|
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR | Adorno, The Culture Industry, (ed.J.M.Bernstein) Routladge, London 1991. C.L.Strauss, Yapısal Antropoloji (çev.Adnan Kahiloğlu) İmge, 2012. _________Yaban Düşünce (çev.Tahsin Yücel) Doğan yay. 1984. _________Irk, Tarih, Kültür (Çev. Haldun Bayrı) Metis Yay. İstanbul, 2007. _________Modern dünyanın Sorunları Karşısında Antropoloji (Akın Terzi) Metis, 2011. Bernstein J.M. (1997). "Aesthetics Alienation from Kant to Derrrida and Adrono",UK. Blackwell. Barthes R.(1993). "Göstergebilimsel Serüven" (Çev. Mehmet Rıfat-Sema Rıfat). İstanbul. YKY. Brand J.,& Hailey C.(1997). Constructive Dissonance, Arnold Schoneberg and the Transformations of Twientith-Century Culture, 1997, Usa, (Edited) University of California Press. Burke S.,(1988). "The Death and Return of the Author", UK. Edinburg University Press. Cashmore, E.& Hhris R.(1999). ?Dictionary of Culturel Theorist.? London. Arnold Publishers. Cross, Ian (2008). "Music as a Communicative Medium" The Prehistory of Language, R.Botha,C.Knight(Eds).UK. Oxford University Press. Culler Jonathan,(2002). "Structure Poetics", London. Routledge. Donald Merlin (1991). "Origins of the Modern Mind" UK. Cambridge: Harward University Press Cryan D. & Shatil S. & Mayblin B.(2010). "Mantık" (çev. Nurettin Elhüsyni) İstanbul. YKY D?errico, Francesco, (2003) Archaeological Evidence for the Emergence of Language, Symbolism, and Music?An Alternative Multidisciplinary, Perspective: Journal of World Prehistory, Vol. 17, No. 1,UK. March Dale Reubart,(1985) Anxiety and Musical Performance, USA., Da Capo Press. Dowling , Jay, Aron Barbey, Laura Adams (1999) "Melodic and Rhytmic Contour in Perception and Memory" http//decisionneurosciencelab.org S.Freud, Totem ve Tabu (Çev.Kamuran Şipal) Say yay. 2011, İstanbul C.G.Jung, İnsan ve Sembolleri, _________Dört Arketip (çev.Zehra Yılmazer)Metis yay, 2010, İst. Davıs F., Moda Kültür ve Kimlik, (Çev. Özden Arıkan) Yapı Kredi Yay. 1997, İstanbul Fischer J. Sosyoloji Nedir? (Çev. Nilgün Çelebi) Atilla kitabevi, 1996, Ankara Platon (2005). "Devlet" (Çev. Sebahaddin Eyyüboğlu - M. Ali Cimcöz). 9. Baskı, İstanbul. Türkiye İş Bankası Yayınları. Patel A. (2006). "Musical Rhythm, Linguistic, Rhythm and Human Evolution, Music Perception", 24, (1) 99-104., USA. University of California Press. Ponty, M.P.(2012). "Phenomenolgy of Perception" New York. Routledge Ruth H. A. (2013). "The influence of Whistle Register Phonation Exercices in Conditioning the Second Passaggio of Female Singing Voice." USA., University of Iowa. Ross D.,(2002) "Aristoteles" (çev.Ahmet Arslan) İstanbul. Kabalcı Yayınevi. Say A. (2012) Müzik Sözlüğü, İstanbul, Kırmızı Kedi Yayınevi. Sacks O. (2018) Müzikofili (çev. Begüm Kovulmaz). İstanbul., YKY. 4.Baskı. Schopenhauer A. (2020) İstememe ve Tasavvur Olarak Dünya (çev. Onur Aktaş) Ankara, Doğu Batı Seashore E. C.(1967). "Psychology of Music", USA. Dover Publications. Strauss, C. L. (2012). "Yapısal Antropoloji" (çev. Adnan Kahiloğulları) Ankara. İmge Yayınları. Strauss C.L. (2013). "Mit ve Anlam" (çev. Gökhan Y.Demir)İstanbul. İtaki Yayınları. Gür, Ş. Ö.; Mekan Örgütlenmesi, Gür Yayıncılık, Trabzon, 1996. Haug W.F. Meta Estetiğinin Kritiği, (Çev. Metin Toprak) Felsefe Logos, 2008, İstanbul. |
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ | Anlatım,Eğitim-Uygulama,Sunum,Diğer |
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ | | Sayısı | Toplam Katkısı(%) |
---|
Ara Sınav | 1 | 40 | Devam | 1 | 10 | Toplam(%) | | 50 | Yıl İçinin Başarıya Oranı(%) | | 50 | Finalin Başarıya Oranı(%) | | 50 | Toplam(%) | | 100 |
|
DİL | Türkçe |
STAJ / UYGULAMA | Yok |
| |
|