DERS ADI | DERS KODU | YARIYIL | TEORİ + UYGULAMA (Saat) | AKTS |
FRANKFURT OKULU, PSİKANALİZM VE GÖRSEL SANATLAR |
GİT528 |
- |
3 + 0 |
10 |
DERSİN TÜRÜ | Seçmeli |
DERSİN DÜZEYİ | Tezsiz Yüksek Lisans |
DERSİN YILI | - |
YARIYIL | - |
AKTS | 10 |
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I | -
|
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI |
Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Estetik ve felsefi kuramlar bağlamında görsel sanatlar alanında üretilen eserleri anlar ve analiz eder.
|
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ | Yüz Yüze |
DERSİN ÖNKOŞULLARI | Yok |
ÖNERİLEN DERSLER | - |
DERS TANIMI | Bu derste Frankfurt Okulu ve Psikanalizmin bağlantısı ve bununu kuramsal ve estetik alandaki uygulamalara bakışı analiz edilir. Psikanalizm'in "kitle, otorite, itaat, libido, cinsellik ve saldırganlık" dürtüleriyle bağlantılı olarak toplumsal yaşamın ve kapitalist toplumsal yapının yeniden ürettiği tasarım ürünlerinin tikel karakterinin, Frankfurt Okulunun düşünceleriyle (Hokheimer, Adorno, Fromm, Marcuse, Benjamin) koşut başlayan geniş ölçekli, "felsefi, estetik, psikanalitik ve Marksist" tartışmalar görsel sanatlar bağlamında özel olarak incelenir. |
DERS İÇERİĞİ | HAFTA | KONULAR |
---|
1. Hafta | Genel giriş, kavramsal çerçeve | 2. Hafta | Frankfurt Okulu: Temel felsefi doktrinlerin oluşması | 3. Hafta | Marxist estetiğin temelleri, gelişimi ve etkisi | 4. Hafta | Freudyan teori, köken, gelişme ve estetik etkisi | 5. Hafta | Freud: Psikanalist sanat kuramı-Lacan | 6. Hafta | C.G.Jung, İnsan ve sembolleri-Arketipler | 7. Hafta | Frankfurt Okulunun temel tutumu: kültür, otorite, bilim, sanat ve siyasal yapılanma | 8. Hafta | Ara sınav | 9. Hafta | Frankfurt okulu: inceleme- kitle-medya- Propoganda- Mit ve gerçeklik | 10. Hafta | E.Fromm, Marcuse, Horkheimer: kuramlar ve tartışma | 11. Hafta | Adorno:Kitle-Nasyonel Sosyalizm ve Amerikan sineması | 12. Hafta | Kültür Endüstrisi: De estetizasyon | 13. Hafta | Habermas, İletişimsel Eylem Kuramı, Frankfurt Okulu'na karşı eleştiriler | 14. Hafta | Genel Değerlendirme |
|
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR | Adorno, The Culture Industry, (ed.J.M.Bernstein) Routladge, London 1991. Aristoteles (2007). Poetika (çev. İsmail Tunalı) İstanbul. Remzi Kitabevi. Balandier G. (2007). "Siyasal Antropoloji" (çev. Devrim Çetinkasap) İstanbul. İş Bankası Yayınları. Baysal Ozan, (2014). "Erken Dönem Pythagorasçılarda Harmonia Düşüncesi ve Müzik Kuram"?, İstanbul. Müzikte Kuram, Sayı:10 (Güz): 54-73. Bernstein J.M. (1997). "Aesthetics Alienation from Kant to Derrrida and Adrono",UK. Blackwell. Barthes R.(1993). "Göstergebilimsel Serüven" (Çev. Mehmet Rıfat-Sema Rıfat). İstanbul. YKY. Brand J.,& Hailey C.(1997). Constructive Dissonance, Arnold Schoneberg and the Transformations of Twientith-Century Culture, 1997, Usa, (Edited) University of California Press. Burke S.,(1988). "The Death and Return of the Author", UK. Edinburg University Press. Cashmore, E.& Hhris R.(1999). "Dictionary of Culturel Theorist." London. Arnold Publishers. Cross, Ian (2008). "Music as a Communicative Medium" The Prehistory of Language, R.Botha,C.Knight(Eds).UK. Oxford University Press. Culler Jonathan,(2002). "Structure Poetics", London. Routledge. Donald Merlin (1991). "Origins of the Modern Mind" UK. Cambridge: Harward University Press. Cryan D. & Shatil S. & Mayblin B.(2010). "Mantık" (çev. Nurettin Elhüsyni) İstanbul. YKY D?errico, Francesco, (2003) Archaeological Evidence for the Emergence of Language, Symbolism, and Music?An Alternative Multidisciplinary, Perspective: Journal of World Prehistory, Vol. 17, No. 1,UK. March. Dale Reubart,(1985) Anxiety and Musical Performance, USA., Da Capo Press. Dowling, Jay, Aron Barbey, Laura Adams (1999) "Melodic and Rhytmic Contour in Perception and Memory"http//decisionneurosciencelab.org. Derrida J.(1976). Of Grammatology (Translated by Hayatri C. Spivak) Baltimore and London. The John Hopkins Universirty Press. Derrida J.(1992). "Acts of Literature" (ed. Derek Attrıdge) London, Routledge. Dekens O. (2015) Yapısalcılık (Çev. Atakan Altınörs) İstanbul, Bilge Yayınevi. Freud S. (2012). "Totem ve Tabu" (çev. Kamuran Şipal) Ankara. Say Yayınları. S.Freud, Totem ve Tabu (Çev.Kamuran Şipal) Say yay. 2011, İstanbul C.G.Jung, İnsan ve Sembolleri, Dört Arketip (çev.Zehra Yılmazer)Metis yay, 2010, İst. Patel A. (2006). "Musical Rhythm, Linguistic, Rhythm and Human Evolution, Music Perception", 24, (1) 99-104., USA. University of California Press. Ponty, M.P.(2012). "Phenomenolgy of Perception" New York. Routledge Ruth H. A. (2013). "The influence of Whistle Register Phonation Exercices in Conditioning the Second Passaggio of Female Singing Voice." USA., University of Iowa. Ross D.,(2002) "Aristoteles" (çev.Ahmet Arslan) İstanbul. Kabalcı Yayınevi. Say A. (2012) Müzik Sözlüğü, İstanbul, Kırmızı Kedi Yayınevi. Sacks O. (2018) Müzikofili (çev. Begüm Kovulmaz). İstanbul., YKY. 4.Baskı. Schopenhauer A. (2020) İstememe ve Tasavvur Olarak Dünya (çev. Onur Aktaş) Ankara, Doğu Batı Seashore E. C.(1967). "Psychology of Music", USA. Dover Publications. Davıs F., Moda Kültür ve Kimlik, (Çev. Özden Arıkan) Yapı Kredi Yay. 1997, İstanbul Fischer J. Sosyoloji Nedir? (Çev. Nilgün Çelebi) Atilla kitabevi, 1996, Ankara Gür, Ş. Ö.; Mekan Örgütlenmesi, Gür Yayıncılık, Trabzon, 1996. Haug W.F. Meta Estetiğinin Kritiği, (Çev. Metin Toprak) Felsefe Logos, 2008, İstanbul. |
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ | Sunum,Anlatım,Eğitim-Uygulama,Rapor Hazırlama,Diğer |
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ | | Sayısı | Toplam Katkısı(%) |
---|
Ara Sınav | 1 | 40 | Devam | 1 | 10 | Toplam(%) | | 50 | Yıl İçinin Başarıya Oranı(%) | | 50 | Finalin Başarıya Oranı(%) | | 50 | Toplam(%) | | 100 |
|
DİL | Türkçe |
STAJ / UYGULAMA | Yok |
| |
|