Anasayfa  »  Sosyal Bilimler Enstitüsü »  Görsel İletişim Tasarımı Tezsiz Yüksek Lisans Programı

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
FRANKFURT OKULU, PSİKANALİZM VE GÖRSEL SANATLAR GİT528 - 3 + 0 10

DERSİN TÜRÜSeçmeli
DERSİN DÜZEYİTezsiz Yüksek Lisans
DERSİN YILI-
YARIYIL-
AKTS10
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I-
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Estetik ve felsefi kuramlar bağlamında görsel sanatlar alanında üretilen eserleri anlar ve analiz eder.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLER-
DERS TANIMIBu derste Frankfurt Okulu ve Psikanalizmin bağlantısı ve bununu kuramsal ve estetik alandaki uygulamalara bakışı analiz edilir. Psikanalizm'in "kitle, otorite, itaat, libido, cinsellik ve saldırganlık" dürtüleriyle bağlantılı olarak toplumsal yaşamın ve kapitalist toplumsal yapının yeniden ürettiği tasarım ürünlerinin tikel karakterinin, Frankfurt Okulunun düşünceleriyle (Hokheimer, Adorno, Fromm, Marcuse, Benjamin) koşut başlayan geniş ölçekli, "felsefi, estetik, psikanalitik ve Marksist" tartışmalar görsel sanatlar bağlamında özel olarak incelenir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Genel giriş, kavramsal çerçeve
2. Hafta Frankfurt Okulu: Temel felsefi doktrinlerin oluşması
3. Hafta Marxist estetiğin temelleri, gelişimi ve etkisi
4. Hafta Freudyan teori, köken, gelişme ve estetik etkisi
5. Hafta Freud: Psikanalist sanat kuramı-Lacan
6. Hafta C.G.Jung, İnsan ve sembolleri-Arketipler
7. Hafta Frankfurt Okulunun temel tutumu: kültür, otorite, bilim, sanat ve siyasal yapılanma
8. Hafta Ara sınav
9. Hafta Frankfurt okulu: inceleme- kitle-medya- Propoganda- Mit ve gerçeklik
10. Hafta E.Fromm, Marcuse, Horkheimer: kuramlar ve tartışma
11. Hafta Adorno:Kitle-Nasyonel Sosyalizm ve Amerikan sineması
12. Hafta Kültür Endüstrisi: De estetizasyon
13. Hafta Habermas, İletişimsel Eylem Kuramı, Frankfurt Okulu'na karşı eleştiriler
14. Hafta Genel Değerlendirme
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLARAdorno, The Culture Industry, (ed.J.M.Bernstein) Routladge, London 1991.
Aristoteles (2007). Poetika (çev. İsmail Tunalı) İstanbul. Remzi Kitabevi.
Balandier G. (2007). "Siyasal Antropoloji" (çev. Devrim Çetinkasap) İstanbul. İş Bankası Yayınları.
Baysal Ozan, (2014). "Erken Dönem Pythagorasçılarda Harmonia Düşüncesi ve Müzik Kuram"?, İstanbul. Müzikte Kuram, Sayı:10 (Güz): 54-73.
Bernstein J.M. (1997). "Aesthetics Alienation from Kant to Derrrida and Adrono",UK. Blackwell.
Barthes R.(1993). "Göstergebilimsel Serüven" (Çev. Mehmet Rıfat-Sema Rıfat). İstanbul. YKY.
Brand J.,& Hailey C.(1997). Constructive Dissonance, Arnold Schoneberg and the Transformations of Twientith-Century Culture, 1997, Usa, (Edited) University of California Press.
Burke S.,(1988). "The Death and Return of the Author", UK. Edinburg University Press.
Cashmore, E.& Hhris R.(1999). "Dictionary of Culturel Theorist." London. Arnold Publishers.
Cross, Ian (2008). "Music as a Communicative Medium" The Prehistory of Language, R.Botha,C.Knight(Eds).UK. Oxford University Press.
Culler Jonathan,(2002). "Structure Poetics", London. Routledge.
Donald Merlin (1991). "Origins of the Modern Mind" UK. Cambridge: Harward University Press.
Cryan D. & Shatil S. & Mayblin B.(2010). "Mantık" (çev. Nurettin Elhüsyni) İstanbul. YKY
D?errico, Francesco, (2003) Archaeological Evidence for the Emergence of Language, Symbolism, and Music?An Alternative Multidisciplinary, Perspective: Journal of World Prehistory, Vol. 17, No. 1,UK. March.
Dale Reubart,(1985) Anxiety and Musical Performance, USA., Da Capo Press.
Dowling, Jay, Aron Barbey, Laura Adams (1999) "Melodic and Rhytmic Contour in Perception and Memory"http//decisionneurosciencelab.org.
Derrida J.(1976). Of Grammatology (Translated by Hayatri C. Spivak) Baltimore and London. The John Hopkins Universirty Press.
Derrida J.(1992). "Acts of Literature" (ed. Derek Attrıdge) London, Routledge.
Dekens O. (2015) Yapısalcılık (Çev. Atakan Altınörs) İstanbul, Bilge Yayınevi.
Freud S. (2012). "Totem ve Tabu" (çev. Kamuran Şipal) Ankara. Say Yayınları.
S.Freud, Totem ve Tabu (Çev.Kamuran Şipal) Say yay. 2011, İstanbul
C.G.Jung, İnsan ve Sembolleri, Dört Arketip (çev.Zehra Yılmazer)Metis yay, 2010, İst.
Patel A. (2006). "Musical Rhythm, Linguistic, Rhythm and Human Evolution, Music Perception", 24, (1) 99-104., USA. University of California Press.
Ponty, M.P.(2012). "Phenomenolgy of Perception" New York. Routledge
Ruth H. A. (2013). "The influence of Whistle Register Phonation Exercices in Conditioning the Second Passaggio of Female Singing Voice." USA., University of Iowa.
Ross D.,(2002) "Aristoteles" (çev.Ahmet Arslan) İstanbul. Kabalcı Yayınevi.
Say A. (2012) Müzik Sözlüğü, İstanbul, Kırmızı Kedi Yayınevi.
Sacks O. (2018) Müzikofili (çev. Begüm Kovulmaz). İstanbul., YKY. 4.Baskı.
Schopenhauer A. (2020) İstememe ve Tasavvur Olarak Dünya (çev. Onur Aktaş) Ankara, Doğu Batı
Seashore E. C.(1967). "Psychology of Music", USA. Dover Publications.
Davıs F., Moda Kültür ve Kimlik, (Çev. Özden Arıkan) Yapı Kredi Yay. 1997, İstanbul
Fischer J. Sosyoloji Nedir? (Çev. Nilgün Çelebi) Atilla kitabevi, 1996, Ankara
Gür, Ş. Ö.; Mekan Örgütlenmesi, Gür Yayıncılık, Trabzon, 1996.
Haug W.F. Meta Estetiğinin Kritiği, (Çev. Metin Toprak) Felsefe Logos, 2008, İstanbul.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİSunum,Anlatım,Eğitim-Uygulama,Rapor Hazırlama,Diğer
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ara Sınav140
Devam110
Toplam(%)50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)50
Finalin Başarıya Oranı(%)50
Toplam(%)100
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok