Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Temel etik kavramları tanımlayabileceklerdir. 2) Bireysel ve profesyonel değerlere duyarlı olabileceklerdir. 3) Mesleki uygulamalarda ortaya çıkan etik sorunları belirleyebileceklerdir ve analiz edebileceklerdir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Bu ders ile ilgili önerilen başka ders bulunmamaktadır.
DERS TANIMI
Etik kavramı ve felsefi temelleri; temel etik ilkeler; moral ve etik konuların sağlık uygulamalarına ve araştırmalarına yansıması; bakım verme sürecinde etik ikilem yaratan durumlar, riskli gruplar ve etik ikilemlerde kullanılan karar verme modelleri bu ders kapsamında yer almaktadır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Etik Kavramı Ve Felsefede Etik
2. Hafta
Hemşirelikte Profesyonel Değerler Ve Hemşirelikte Sorumluluk
3. Hafta
İnsan Hakları, Hasta Hakları
4. Hafta
Medyaya Yansımış Etik İhlali Olan Sağlık Konu Taramaları ve Tartışma
5. Hafta
Evrensel Tıp Etiği İlkeleri
6. Hafta
Meslek Etik Kodları, Etik Karar Verme
7. Hafta
Ara Sınav 1
8. Hafta
Klinik Uygulamalarda Sık Karşılaşılan Etik Sorunlar/Örneklerle Tartışma I (Ötenazi,Abortus,Malpraktis,Riskli Gruplar,Organ Aktarımları,Yaşamın Sonunda - Karşılaşılan Etik Sorunlar)
9. Hafta
Klinik Uygulamalarda Sık Karşılaşılan Etik Sorunlar/Örneklerle Tartışma II Ötenazi, Abortus,Malpraktis,Riskli Gruplar,Organ Aktarımları,Yaşamın Sonunda Karşılaşılan Etik Sorunlar)
10. Hafta
Klinik Uygulamalarda Sık Karşılaşılan Etik Sorunlar/Örneklerle Tartışma III (Ötenazi,Abortus,Malpraktis,Riskli Gruplar,Organ Aktarımları,Yaşamın Sonunda Karşılaşılan Etik Sorunlar)
11. Hafta
Mahremiyet Kavramı
12. Hafta
Araştırma etiği ve etik kurullar
13. Hafta
Acil Servislerde Triyaj Uygulaması Ve Etik Boyutu
14. Hafta
Genel Değerlendirme
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
-Fry ST.Hemşirelik Uygulamalarında Etik(Çeviren: Beyhan Bağ).Erzurum:Bakanlar Matbaacılık,2000 -Arda B (ed ). Tıp Etiği Araştırmaları.Ankara: Biyoetik Derneği Yayını No.5,1999 -Akpınar C. ve arkadaşları. Etik Bunun Neresinde! Ankara: Ankara Tabip Odası Yayınları. -Ulusoy M.F., Uçar H. (2002) Araştırma Etiği, 1. Basım. 72 Tasarım Ltd. Şti., Ankara. -Kuçuradi İ. (1998) İnsan ve Değerler Kitabı, Türkiye Felsefe Kurumu. Türk Felsefe Dizisi: 6., Ankara. -Fry T.S.: Ethics İn Nursing, Çeviri :Beyhan BAĞ, Hemşirelik Uygulamalarında Etik,Gözden Geçirilmiş 2. Baskı, Erzurum 2005. -Sütlaş M.: Hasta ve Hasta Yakını Hakları, 1. Baskı, Berdan Matbaası, İstanbul, 2000. -Margaret A. Burkhardt, Alvita K. Nathaniel Çeviri Editör : Şule Alpar, Nefise Bahçecik, Ükke Çağdaş Hemşirelikte Etik3.Basım,Nobel Kitabevi,2013 3.Bs.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Örnek Olay İncelemesi,Sunum,Anlatım,Tartışma
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
40
Ödev
1
10
Toplam(%)
50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
50
Finalin Başarıya Oranı(%)
50
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
2
2
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
20
4
80
Final Sınavına Hazırlık
1
16
16
Ders Saati
14
2
28
Ara Sınava Hazırlık
1
12
12
Laboratuvar
Final Sınavı
1
2
2
Ödevler
1
10
10
Toplam İş Yükü
150
Toplam İş Yükü / 30
5
Dersin AKTS Kredisi
5
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ