Anasayfa  »  İletişim Fakültesi »  İletişim ve Tasarımı Programı

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
KAMUOYU VE PAZAR ARAŞTIRMALARI HİT445 - 3 + 0 5

DERSİN TÜRÜSeçmeli
DERSİN DÜZEYİLisans
DERSİN YILI-
YARIYIL-
AKTS5
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I-
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Toplumsal davranış, beklenti, eğilim ve yönelimleri
ölçmeye yarayan kamuoyu araştırmalarının ve belli bir
ürünün insanlar tarafından neden tercih edildiğinin
ölçülmesine dayanan pazar araştırmalarının farklılaştıkları
noktaları ve ortak paydalarını öğrenirler.
2) Araştırma sonuçlarında elde edilen bilgilerin reklamların
türlerini içeriklerini ve niteliklerini nasıl şekillendirdiğini
uygulamalı olarak ortaya koyarlar.
3) Medyanın kamuoyu oluşturma konusunda izlediği yollar ve
kullandığı mekanizmalar hakkında da bilgi sahibi olurlar.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLERYok
DERS TANIMIKamuoyu, siyasal karar alma ve propaganda gibi konular, medyanın kamuoyu oluşturmaya konusundaki rolü nedeniyle iletişim bilimlerinin çalışma alanındadır. Bu derste de kapsamlı bir şekilde medya ve kamuoyu ilişkisi tarihsel bir perspektifte incelenecek, Pazar araştırmalarının tarihsel gelişimi üzerinde durulacak, iletişim kuramları açısından kamuoyu ve pazar araştırmaları değerlendirilecek ve bir uygulama ile bu bilgilerin öğrencilerde pekişmesi sağlanacaktır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Dersin tanıtılması
2. Hafta Kamuoyu ve pazar araştırmalarının amacı, tarihsel gelişimi. Kamuoyuna dair temel yaklaşımlar
3. Hafta Kamuoyu Kavramının Temel Nitelikleri, Oluşumu ve Araçları
4. Hafta Kitle İletişim Araçlarının Kamuoyu Oluşumuna Etkisi. İktidar- Medya-Sermaye Grupları İlişkisi.
5. Hafta Propaganda Kavramı
6. Hafta Kamuoyu ve Pazar Araştırmaları Üzerine Kuramsal Tartışmalar: Suskunluk Sarmalı ve Gündem Belirleme
7. Hafta Kamuoyu Kanaatlerinin Ölçülmesi
8. Hafta Kamuoyunda Kanaatlerin Ölçülmesi
9. Hafta Kamuoyu Oluşumunda Dijitalleşme Etkisi
10. Hafta Kamuoyu Oluşumunda Dijitalleşme Etkisi
11. Hafta Kamuoyu-Demokrasi İlişkisinde Rıza ? Tahakküm ve Hegemonya
12. Hafta Sunumlar
13. Hafta Sunumlar
14. Hafta Sunumlar
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLARBektaş, Arsev. (2000) Kamuoyu, İletişim ve Demokrasi. İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
Bernays, Edward. (2023). Propaganda, İstanbul: Pegasus
Noelle Neumann, Elisabeth. (1998). Kamuoyu Suskunluk Sarmalının Keşfi. (Çev. Murat Özkök). Ankara: Dost Kitabevi.
Kaya, Raşit. (2009). İktidar Yumağı: Medya-Sermaye-Devlet, İstanbul: İmge.

Ders sırasında önerilecek ek kaynaklar ve verilecek okumalar.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım,Tartışma,Örnek Olay İncelemesi,Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Devam125
Diğer135
Toplam(%)60
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)60
Finalin Başarıya Oranı(%)40
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav111
Kısa Sınavlara hazırlık133
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi12336
Final Sınavına Hazırlık11818
Ders Saati14342
Ara Sınava Hazırlık13636
Laboratuvar
Final Sınavı11,51,5
Ödevler6212
Toplam İş Yükü149,5
Toplam İş Yükü / 304,98
Dersin AKTS Kredisi5
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3
P1  X   X   X
P2  X   X   X
P3  X   X   X
P4  X   X   X
P5  X   X   X
P6  X   X   X
P7  X   X   X
P8  X   X   X
P9  X   X   X
P10  X   X   X
P11  X   X   X
P12  X   X   X
P13  X   X   X
P14  X   X   X
P15  X   X   X
P16  X   X   X
P17  X   X   X
P18  X   X   X
P19  X   X   X
P20     
P21  X   X   X
P22  X   X   X
P23     
P24     
P25  X   X   X