Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) İnternlere, acil servise çeşitli tıbbi sorunlarla başvuran hastaların doğru ve hızlı tanısı ile tedavisini ve gerektiğinde ikinci basamak hizmet olanaklarına sevk etme planı yapabilme bilgi ve becerisini kazandırmaktır. 2) İnternler acil servise başvuran hastaların sorunlarını tanımlayabilir, hastaları doğru şekilde ele alarak gerekli tedaviyi verebilir ya da gerekliyse konunun uzmanına yönlendirebilir. 3) Temel yaşam desteği uygulayabilir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Temel yaşam desteği (Yetişkin-Çocuk)
Travmaya yaklaşım
Kardiak aritmiler
Göğüs ağrılı hastaya yaklaşım-Akut koroner sendromlar
Hipertansiyona acil serviste yaklaşım
Nefes darlığı olan hastaya yaklaşım
Şoktaki hastaya yaklaşım ? Anafilaksi ve akut allerjik reaksiyonların
Bilinç bulanıklığı olan ve komadaki hastaya yaklaşım
İnmeye acil serviste yaklaşım
Başağrısı, vertigo, senkop ve nöbete acil serviste yaklaşım
Karın ağrısına yaklaşım
Zehirlenmiş hastaya yaklaşım
Akut enfeksiyöz hastalıklara acil serviste yaklaşım
Kulak, burun, boğaz acillerine yaklaşım
Göz acilleri
Dermatolojik hastaya acil serviste yaklaşım
Çevresel yaralanmalara acil serviste yaklaşım
Psikososyal bozukluklara acil serviste yaklaşım
Endokrin acillere acil serviste yaklaşım
Genitoüriner sistem hastalıklarına acil serviste yaklaşım
Kadın hastalıkları ve doğum acilleri
Kemik, eklem ve yumuşak doku yaralanmalarına acil serviste yaklaşım
Hematolojik ve onkolojik acilleri acil serviste yaklaşım
Acilde yara tedavisi
?Ölüm?ün bildirimi ve sosyal ve adli sorunlar ile acil serviste hasta güvenliği; Gerçek Olgu Tartışmaları
Acil serviste sedasyon - analjezi uygulamaları
DERS TANIMI
Bu ders, internlerin acil tıbbın sadece en sık görülen ve temel sorunlarını değil en önemli ve yaşamı tehdit eden sorunlarını da tüm yönleriyle değerlendirme, yönetme ve tedavi etmelerini sağlayan eğitimini kapsar. Bu amaçla, program başlıca acil serviste klinik uygulamalar hakkında çalışma sunar. Asistan ve öğretim elemanları gözetiminde acil servislere devam eden internler, sorun listesi oluşturmayı, bunların acil önceliğini belirlemeyi, ayırıcı tanı yapmayı, uygun tanı yöntemlerini ve tedavi planlarını seçmeyi öğrenirler; ayrıca güvenilir tıbbi kayıt tutma ve adli rapor hazırlama becerisi kazanırlar. İnternler ayrıca acil servislerdeki hastaların sorunlarının çözümünün sosyal ve etik yönleri için, hasta ve yakınlarıyla iyi iletişim kurararak pratik becerilerini geliştirirler.
DERS İÇERİĞİ
Tıp eğitiminin klinik öncesi ve klinik eğitim dönemlerinde kazandıkları bilgi, beceri ve tutumları acil serviste uygulayabilir hale gelmelerini sağlamaktır. Öğrenciler bu amaçla, üniversitemiz acil serviste sorumlu öğretim üyesi/leri gözetiminde, çalışma ilkeleri ve kuralları doğrultusunda intörnlük dönemi için tanımlanan görev ve sorumlulukları yerine getirmektedirler. Öğrencilerin mezuniyet sonrasında, birinci basamakta etkin, kaliteli hizmet üretebilecek donanıma sahip olmalarını sağlamak, acil serviste gözlenen semptomlar ve bu semptomlara odaklı yaklaşımlar hakkında bilgi edinmelerini sağlamak ve öğrenciye birinci basamağa yönelik klinik bilgi, beceri, tutum ve davranışlarının geliştirilmesi için uygun olanaklar sağlamak başlıca amaçlardır.
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
1) EmergencyMedicine: A ComprehensiveStudy Guide. Edts:Tintinalli,J.E., MD, FACEP, Kelen, G.D., MD, FACEP. &Stapczynski, J.S.,MD, FACEP. 6th Edition.McGrawHill, 2004. 2) Acil Tıp Atlası. Edtler:Doç.Dr.Diler Coşkun ve Prof. Dr. Ünal Değerli.1. baskı. Nobel Tıp Kitabevi, 2003.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Örnek Olay İncelemesi,Sorun/Problem Çözme,Eğitim-Uygulama
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Uygulama/Pratik
1
90
Devam
1
10
Toplam(%)
100
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
100
Finalin Başarıya Oranı(%)
0
Toplam(%)
100
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ