Anasayfa  »  Tıp Fakültesi »  Tıp Programı (%30 İngilizce)

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
HEMATOLOJİ MULTİSİSTEM HASTALIKLAR TIP341 Dönem III 0 + 143 7

DERSİN TÜRÜZorunlu
DERSİN DÜZEYİTıp Doktorluğu
DERSİN YILI2
YARIYILDönem III
AKTS7
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I-
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Normal hematopoez ve normal koagülasyon süreçlerini kavramış olur ve anlatabilirler. Çocukluk çağının ve erişkinlerin hematolojik hastalıklarına ait (anemiler, demir, vitamin B12 ve folat metabolizması, demir eksikliği anemisi, megaloblastik anemiler, aplastik anemi, hemolitik anemiler, hemoglobinopatiler, mikroanjiyopatik hemolitik anemi, polisitemi, miyelodisplastik sendrom, miyeloproliferatif hastalıklar, lösemiler, lenfomalar, plazma hücre diskrazileri, kanama eğilimi, hemofililer, hiperkoagülabilite) epidemiyolojiyi, etiyopatogenezi, klinik özellikleri ve laboratuvar bulgularını, tedavi ve prognoz bilgilerini öğrenmiş olurlar.
2) İmmün sistemin yapısını, bileşenlerini ve temel reaksiyonlarını bilir ve anlatabilirler. Primer immün yetmezlikleri önemli klinik ve laboratuvar özellikleriyle bilir ve uygun klinik senaryolar durumunda hatırlarlar.
3) Pediatrik ve erişkin solid organ tümörleri ile ilgili olarak, onkogenez, tümör hücre biyolojisi, onkolojik aciller, paraneoplastik sendromlar, çocukluk çağına mahsus solid organ tümörleri, tümör belirleyicileri, kanser tedavi modaliteleri ve kanser hastasında palyatif bakım konularını kavramış olurlar.
4) Multisistem tutulum ve özellikler gösteren Ailevi Akdeniz Ateşi, puberte bozuklukları, kuşkulu genitalya, kromozom hastalıkları, doğuştan yapısal anomaliler, metabolizmanın doğmalık kusurları, avitaminozlar, konjenital adrenal hiperplazi, konjenital ve akkiz hipotiroidizm, hipoparatiroidizm, raşitizm, çocuklarda ve erişkinlerde hipoglisemi, vitamin K eksikliği, hipotermi ve hipertermi, sıcak çarpması, zehirlenmeler, donmalar, yanmalar ve kazalar konularını bilir, acil tedavi yaklaşımlarını ve genel tedavi prensiplerini anlatabilir durumda olurlar.
5) Kardiyopulmoner arresti tanır, temel yaşam desteği sağlayabilir ve ileri yaşam desteği bileşenlerini ve basamaklarını sayabilirler.
6) Sistemik seyir özellikli enfeksiyon hastalıkları ile ilgili olarak, ateş, erişkinde bağışıklama, yeni ve yeniden ortaya çıkan enfeksiyonlar, HIV enfeksiyonu ve AIDS, bruselloz, Kırım-Kongo kanamalı ateşi, leishmaniasis, hematojen enfeksiyonlar, sepsis ve sıtma başlıklarını öğrenmiş olur ve acil tedavilerini anlatabilirler.
7) Kemik iliği, timus, dalak ve lenf nodu patolojileri ile ilgili mikroskobik ve makroskobik morfolojik anormallikleri tanımlayabilir ve tanır, bu bulgularla klinik ve laboratuvar bulguları arasındaki bağlantıları anlatabilirler.
8) Tanı amacıyla kullanılan ilaçların, anemi tedavisi ajanlarının, koagülasyon bozukluklarının tedavisinde kullanılan ilaçların, hemostatik ilaç, kan ve kan ürünlerinin, kanser tedavisi ajanlarının ve immünomodülatör ilaçların farmakokinetik ve farmakodinamik özelliklerini, moleküler etki mekanizmalarını, olası istenmeyen ve toksik etkilerini biliyor olacaklardır. Zehirlenmelere acil müdahale ve yeni ilaçların değerlendirilme süreci konularını öğrenmiş olurlar.
9) Onkolojik ve hematolojik hastalıkların radyolojik ve sintigrafik görüntüleme yöntemlerini, endikasyonlarını, özel durumlarda tercih edilme sebeplerini ve sınırlamalarını bilirler.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLERYok
DERS TANIMIKlinik öncesi dönemde temel morfolojik, fizyolojik, moleküler ve mikrobiyolojik bilgilere sahip hale gelmiş Hekim adayına, çocuk ve erişkinlerin özellikle multisistem tutulumuyla seyreden hematolojik, immünolojik, onkolojik ve çevresel etkilerle gelişen medikal ve cerrahi sorunlarını ilgilendiren temel klinik (özellikle semiyoloji), patolojik ve farmakolojik bilgilerin aktarılmasını hedefleyen ders kurulu.
DERS İÇERİĞİÇocukluk döneminin ve erişkin yaş grubunun hematolojik, onkolojik, immünolojik, sistemik tutulumla seyreden enfeksiyöz, genetik ve metabolik sorunları ile bu sorunlarla ilgili patoloji ve farmakoloji.
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLARDÜNDAR Munis, Tıbbi Genetik ve Klinik Uygulamaları, Nobel Kitabevi, İstanbul, 2016.
NUSSBAUM Robert L., MCINNES Roderick R., WILLARD Huntington F., Thompson & Thompson Genetics in Medicine, Elsevier, Philadelphia, 2016.
ELÇİN Y. Murat, Lehninger Biyokimyanın İlkeleri, Palme Yayıncılık, Ankara, 2013.
RODWELL Victor W., BENDER David A., BOTHAM Kathleen M., KENNELLY Peter J., WEIL P. Anthony, Harper?s Illustrated Biochemistry, Lange, New York, 2018.
US A. Dürdal, BAŞUSTAOĞLU Ahmet, Temel Tıbbi Mikrobiyoloji, Güneş Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2018.
MURRAY Patrick R., ROSENTHAL Ken S., PFALLER Michael A., Medical Microbiology, Elsevier, Philadelphia, 2016.
TUZLALI Sıtkı, GÜLLÜOĞLU Mine, Robbins Temel Patoloji, Güneş Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2020.
KUMAR Vinay, ABBAS Abul K., ASTER Jon C., Robbins and Cotran Pathologic Basis of Disease, Elsevier Saunders, Philadelphia, 2015.
KAYAALP S. Oğuz, Akılcıl Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji, Pelikan Yayınları, Ankara, 2019.
BRUNTON Laurence L., HILAL-DANDAN Randa, KNOLLMANN Björn C., Goodman & Gilman?s The Pharmacological Basis of Therapeutics, McGraw Hill, New York, 2018.
İLİÇİN Gürler, BİBEROĞLU Kadir, SÜLEYMANLAR Gültekin, ÜNAL Serhat, İç Hastalıkları, Güneş Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2012.
PAPADAKIS Maxine A., MCPHEE Stephen J., RABOW Michael W., Current Medical Diagnosis & Treatment, Lange, New York, 2019.
MSD Manual Professional Edition,
https://www.msdmanuals.com/professional.
SAYEK İskender, ÖZMEN M. Mahir, Temel Cerrahi El Kitabı, Güneş Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2009.
BRUNICARDI F. Charles, Schwartz?s Principles of Surgery, McGraw Hill, New York, 2014.
GÜNALP Serdar, YÜCE Kunter, Temel Kadın Hastalıkları ve Doğum Bilgisi, Güneş Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2014.
ARULKUMARAN Sabaratnam, LEDGER William, DENNY Lynette, DOUMOUCHTSIS Stergios, Oxford Textbook of Obstetrics and Gynaecology, Oxford University Press, Oxford, 2020.
YURDAKÖK Murat, Nelson Pediatrinin Temelleri, Güneş Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2016.
KLIEGMAN Robert M., GEME Joseph ST., Nelson Textbook of Pediatrics, Elsevier, Philadelphia, 2019.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım,Soru-Cevap,Tartışma,Diğer (Uygulama-Alıştırma)
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİGeçme notu 100 tam puan üzerinden en az 60 puandır. Kurul notu belirlenirken, formatif sınav(lar), summatif sınav, mesleki beceri ve uygulamalar sınavı ve (yapıldıysa) mesleki İngilizce sınavı notları birlikte değerlendirilir.
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3Ö4Ö5Ö6Ö7Ö8Ö9
P1  X   X   X   X   X   X   X   X   X
P2  X   X   X   X   X   X   X   X   X
P3  X   X   X   X   X   X   X   X   X
P4                 
P5                 
P6                 
P7                 
P8                 
P9  X   X   X   X   X   X   X   X   X