Anasayfa  »  Tıp Fakültesi »  Tıp Programı (%30 İngilizce)

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
METABOLİZMA VE SİNDİRİM SİSTEMİ TIP339 Dönem III 0 + 236 12

DERSİN TÜRÜZorunlu
DERSİN DÜZEYİTıp Doktorluğu
DERSİN YILI2
YARIYILDönem III
AKTS12
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I-
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Erişkin ve çocuk hastalarda, gastrointestinal ve hepatobiliyer sistemlere ait medikal ve cerrahi hastalıkların (özofagus hastalıkları, gastrointestinal sistem motilite bozuklukları, peptik ülser hastalığı, akut ve kronik gastritler, malabsorbsiyon sendromları, inflamatuvar barsak hastalıkları, bağırsak tıkanıklığı, gastrointestinal sistem enfeksiyonları, gastrointestinal sistem tümörleri, gastrointestinal sistem kanamaları, periton hastalıkları, akut ve kronik hepatitler, siroz ve portal hipertansiyon, safra kesesi ve pankreas hastalıkları) önemli epidemiyolojik özelliklerini, risk faktörlerini, patogenezlerini, temel semptom ve fizik muayene bulgularını, tanıya yönelik laboratuvar incelemelerini, temel tedavi yaklaşımlarını ve takip bilgilerini öğrenmiş olurlar.
2) Yetişkinlik dönemine ve çocukluk dönemine ait sık görülen önemli endokrinolojik hastalıklar durumundaki (hipotalamohipofizer bozukluklar, tiroid hastalıkları, paratiroid hastalıkları, diabet ve endokrin pankreasın diğer hastalıkları, genetik ve edinsel hiperlipoproteinemiler, sürrenal bez hastalıkları, obezite/metabolik sendrom, büyüme anormallikleri) epidemiyolojik özellikleri, patofizyolojiyi, karakteristik yakınmaları, klinik ve laboratuvar anormalliklerini ve tıbbi ve cerrahi tedavilerine dair esas başlıkları kavramış ve anlatabilecek durumda olacaklardır.
3) Çocukluk çağının cerrahi tedaviyi gerektiren sorunlarını (atreziler, pilor stenozu, diyafragma hernileri, erken çocukluk tümörleri, travmalar, invajinasyon/volvulus) klinik ve laboratuvar özellikleriyle tanır, acil olarak alınması gereken cerrahi olmayan tedbirleri sıralayabilir ve cerrahi tedavileri ile ilgili genel bilgi verebilirler.
4) Gastrointestinal, hepatobiliyer ve endokrin hastalıkların temel gelişim mekanizmalarını bilir, mikroskobik ve makroskobik morfolojik bulgularını tanımlar ve gördüğünde tanır, bu morfolojik bulguları klinik yansımaları ile ilişkilendirebilir.
5) Endokrin sistem organlarını, fonksiyonlarını, reseptörlerini, önemli reseptör sonrası sinyal iletim yolaklarını ve bu reseptörleri etkileyen doğal/sentetik ajanları öğreneceklerdir. Gastrointestinal sistem ve endokrin sistem hastalıklarının tedavisi sırasında kullanılan farmakolojik ajanların, doğal ya da sentetik hormonların, farmakokinetik ve farmakodinamik özelliklerini, moleküler etki mekanizmalarını, olası istenmeyen ve toksik etkilerini biliyor olacaklardır.
6) Gastrointestinal sistemin ve endokrin organların radyolojik ve sintigrafik görüntüleme yöntemlerini, endikasyonlarını, tercih edilme nedenlerini ve sınırlamalarını bilirler.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLERYok
DERS TANIMIKlinik öncesi dönemde temel morfolojik, fizyolojik, moleküler ve mikrobiyolojik bilgilere sahip hale gelmiş Hekim adayına, gastrointestinal ve endokrin sistemlerin medikal ve cerrahi sorunlarını ilgilendiren temel klinik (özellikle semiyoloji), patolojik ve farmakolojik bilgilerin aktarılmasını hedefleyen ders kurulu.
DERS İÇERİĞİÇocukluk döneminin ve erişkin yaş grubunun gastrointestinal, hepatobiliyer, endokrinolojik medikal ve cerrahi sorunları ile bu sorunlarla ilgili patoloji ve farmakoloji.
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLARDÜNDAR Munis, Tıbbi Genetik ve Klinik Uygulamaları, Nobel Kitabevi, İstanbul, 2016.
NUSSBAUM Robert L., MCINNES Roderick R., WILLARD Huntington F., Thompson & Thompson Genetics in Medicine, Elsevier, Philadelphia, 2016.
ELÇİN Y. Murat, Lehninger Biyokimyanın İlkeleri, Palme Yayıncılık, Ankara, 2013.
RODWELL Victor W., BENDER David A., BOTHAM Kathleen M., KENNELLY Peter J., WEIL P. Anthony, Harper?s Illustrated Biochemistry, Lange, New York, 2018.
ARINCI Kaplan, ELHAN Alaittin, Anatomi, Güneş Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2020.
DRAKE Richard, VOGL A. Wayne, MITCHELL Adam W.M., Gray?s Anatomy for Students, Elsevier, Philadelphia, 2019.
US A. Dürdal, BAŞUSTAOĞLU Ahmet, Temel Tıbbi Mikrobiyoloji, Güneş Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2018.
MURRAY Patrick R., ROSENTHAL Ken S., PFALLER Michael A., Medical Microbiology, Elsevier, Philadelphia, 2016.
TUZLALI Sıtkı, GÜLLÜOĞLU Mine, Robbins Temel Patoloji, Güneş Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2020.
KUMAR Vinay, ABBAS Abul K., ASTER Jon C., Robbins and Cotran Pathologic Basis of Disease, Elsevier Saunders, Philadelphia, 2015.
KAYAALP S. Oğuz, Akılcıl Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji, Pelikan Yayınları, Ankara, 2019.
BRUNTON Laurence L., HILAL-DANDAN Randa, KNOLLMANN Björn C., Goodman & Gilman?s The Pharmacological Basis of Therapeutics, McGraw Hill, New York, 2018.
İLİÇİN Gürler, BİBEROĞLU Kadir, SÜLEYMANLAR Gültekin, ÜNAL Serhat, İç Hastalıkları, Güneş Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2012.
PAPADAKIS Maxine A., MCPHEE Stephen J., RABOW Michael W., Current Medical Diagnosis & Treatment, Lange, New York, 2019.
MSD Manual Professional Edition,
https://www.msdmanuals.com/professional.
SAYEK İskender, ÖZMEN M. Mahir, Temel Cerrahi El Kitabı, Güneş Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2009.
BRUNICARDI F. Charles, Schwartz?s Principles of Surgery, McGraw Hill, New York, 2014.
YURDAKÖK Murat, Nelson Pediatrinin Temelleri, Güneş Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2016.
KLIEGMAN Robert M., GEME Joseph ST., Nelson Textbook of Pediatrics, Elsevier, Philadelphia, 2019.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım,Soru-Cevap,Tartışma,Diğer (Uygulama-Alıştırma)
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİGeçme notu 100 tam puan üzerinden en az 60 puandır. Kurul notu belirlenirken, formatif sınav(lar), summatif sınav, mesleki beceri ve uygulamalar sınavı ve (yapıldıysa) mesleki İngilizce sınavı notları birlikte değerlendirilir.
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3Ö4Ö5Ö6
P1  X   X   X   X   X   X
P2  X   X   X   X   X   X
P3  X   X   X   X   X   X
P4           
P5           
P6           
P7           
P8           
P9  X   X   X   X   X   X