Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Gastrointestinal sistem organlarının konumları, komşuluk ilişkileri beslenme ve inervasyonlarını değerlendirerek patolojik olgular hakkında anatomik temelde fikir yürütebilir 2) Gastrointestinal sistem, endokrin ve sinir sistemi arasındaki fonksiyonel bağlantıları kurabilir, gastrointestinal motor ve sekretuvar işleyişe yönelik mekanizmaları tanımlayabilir ve ilerideki klinik yaşantılarında kullanabilecek düzeyde geliştirebilir 3) Sindirim sistemi ve ilişkili bezlere ait hücre, doku ve organlarının yapısal özelliklerini ve organizma bütünü içindeki rollerini kavrayarak, mikroskobik incelemelerde bu sistemlere ait organ ve hücreleri yapısal özellikleri ile ayırt edebilir, sindirim sistemin gelişiminin temel öğelerini kavrayarak, gelişimsel bozuklukların nedenleriyle ilişkilendirebilir 4) Açlık tokluk durumunda organizmanın hücresel ve metabolik yanıtlarını değerlendirebilir 5) Metabolizmada hormonların düzenleyici rolünü açıklayabilir 6) Biyolojik moleküllerin metabolizması, integrasyonu ve doğmalık kusurlarını açıklayıp irdeleyebilir 7) Bazı ileri düzey istatistiksel yöntemleri uygulayabilir
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Eğitim yılı ders programının bütünü
DERS TANIMI
* Gastrointestinal sistem organlarının morfolojik yapı, innervasyon ve damarlanmaya yönelik anatomik prensiplerin konum ve komşuluk ilişkileri bağlamında öğretilmesi, ince yapı ve gelişimi incelenmesi
* Gastrointestinal motilite, sekresyon, sindirim ve emilim fonksiyonlarının fizyolojik kontrol ,hormonal düzenlemeler ve biyokimyasal süreçler açısından değerlendirilmesi
* Biyolojik moleküllerin metabolizması, integrasyonu, özel metabolik durumlar ve kalıtsal metabolik hastalıkların moleküler genetik mekanizmaları ile birlikte irdelenmesi
* Bazı ileri düzey parametrik yöntemleri ve korelasyon ile regresyon analizinin incelenmesi
DERS İÇERİĞİ
Normal insan metabolizması, sindirim sisteminin anatomisi, histoloji ve embriyolojisi, fizyolojisi, genetiği ve biyokimyası öğrenilmektedir. Ek olarak, bazı ileri düzey istatistik tekniklerinin sağlık bilimlerinde kullanılması öğrenilmektedir.
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
1. Taner D (2008) Fonksiyonel Anatomi: Ekstremiteler ve Sırt Bölgesi, Ankara: PALME 2. Snell RS (1998) Clinical Anatomy for Medical Students, Washington: Lippincot-Williams&Wilkins 3. Guyton, AC, Hall, JE (2006) Textbook of Medical Physiology, Pennsylvania:WB Saunders, Eleventh ed. 4. Ganong, WF (2003) Review of Medical Physiology, USA:Mc Graw Hill,Twentieth edition.? Conwey ? Spector 5. Küehnel, Wolfgang. (2003). Color Atlas of Cytology, Histology, and Microscopic Anatomy. Stuttgart ? New York: Thieme Verlack 6. Fawcett, Don W. (1994). A Textbook of Histology. New York ? London: Chapman and Hall. Twelfh Edition 7. Medical Biochemistry-Baynes and Dominiczak, 2008 8. Textbook of Biochemistry with Clinical Correlations-Devlin, 2011 9. Gardner Shoback Greenspan?s Basic and Clinical Endocrinology ,2011 10. Nelson DL and Cox MM 2013, Lehninger Principles of Biochemistry. Fifth Edition, W.H. Freeman and Company, NY; USA. 11. Lewis R., 2001 ?Human Genetics, Concepts and Applications? Mc Graw Hill New York.
BİYOİSTATİSTİK 1) Biometry: The Principles and Practice of Statistics in Biological Research, Sokal R. R., Rohlf F. J., 3rd edition, W. H. Freeman & Co. 2) Bioistatistics, A Foundation for Analysis in the Health Sciences, Wayne W. D., John Wiley & Sons Inc., 1995. 3) Biyoistatistik, Kesici T., Kocabaş Z., Ankara Üniversitesi Eczacılık Fakültesi Yayınları, 1998. 4) Biyoistatistik. Sümbüloğlu, K., Sümbüloğlu, V., Özdemir Yayıncılık, Ankara, 1995. 5) İstatistik Metodları. Düzgüneş, O., Kesici,T., Gürbüz, F., A.Ü. Ziraat Fakültesi Yayınları, Ankara,1983. 6) Statistics for Experimenters, An Introduction to Design, Data Analysis, and Model Building, Box, E.P.G., Hunter, G.W., Hunter, J. S.,John Wiley & Sons,Inc., 1978. 7) Statistical Methods, Snedecor, G. W., Cochran,W. G., The Iowa State University Press, 1980. 8) Statistics with Applications to the Biological and Health Sciences, M. Anthony Schork, Richard D. Remington, Prentice Hall, 2000. 9) Reha Alpar, Uygulamalı İstatistik ve Geçerlik Güvenirlik, 2016, Detay Yayıncılık. 10) Kazım Özdamar, Ölçek ve Test Geliştirme, Yapısal Eşitlik Modellemesi, Nisan Yayınevi, 2016. 11) Dawson B., Trapp R.G., Basic and Clinical Biostatistics. 2004, McGraw-Hill Companies Inc. Newyork, USA. 12) Özdamar K. SPSS ile Biyoistatistik. Genişletilmiş Beşinci Baskı, 2003, Kaan Kitapevi 13) Alpar R., Spor, Sağlık ve Eğitim Bilimlerinden Örneklerle, Uygulamalı İstatistik ve Geçerlik- güvenirlik, 2010, Detay Yayıncılık.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Örnek Olay İncelemesi,Sorun/Problem Çözme,Deney
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Kuramsal ve Pratik Sınav (%90), Formatif Sınavları (%5), Mesleki İngilizce Sınavı (%5)
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ