DERSİN TÜRÜ | Seçmeli |
DERSİN DÜZEYİ | Tezli Yüksek Lisans |
DERSİN YILI | - |
YARIYIL | - |
AKTS | 7 |
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I | Öğretim Görevlisi Emine Arzu Oral
|
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI |
Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Davranış bozukluklarına ilişkin kuramsal açıklamaları bilir. 2) Davranış bozukluklarına ilişkin sınıflandırma sistemini bilir. 3) Davranış bozukluklarının ortaya çıkış süreçleri ile müdahale süreçlerini ilişkilendirir. 4) Eğitim ortamlarında ve psikolojik danışma süreçlerinde yeterlik alanı kapsamında davranış bozukluklarına ilişkin tanıma, önleme ve müdahale süreçlerini yapılandırır. 5) Herhangi bir davranış bozukluğuna ilişkin müdahale süreçlerinde gereken ekip çalışmasını yürütür. 6) Davranış bozukluklarına ilişkin tanıma, önleme ve müdahale süreçlerinde etik ve yasal süreçlere uygun davranır.
|
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ | Yüz Yüze |
DERSİN ÖNKOŞULLARI | Yok |
ÖNERİLEN DERSLER | Yok |
DERS TANIMI | Farklı yaş grupları için davranış bozukluklarının ortaya çıkış ve müdahale süreçlerine ilişkin kuramsal yaklaşımlar. DSM ?V sınıflandırma sistemi ile tanı ve müdahale süreçlerini planlama yapılandırma. Tanısal ve eğitsel süreçleri ilişkilendirme, ilgili profesyonellerle iş birliği kurma. |
DERS İÇERİĞİ | HAFTA | KONULAR |
---|
1. Hafta | Giriş - Psikopatoloji- Tarihçe/Sınıflandırma ve Tanılama Sistemleri. Davranış Bozukluklarına ilişkin kuramsal açıklamalar | 2. Hafta | DSM V sınıflandırma sistemi- Davranış bozukluklarına ilişkin kuramsal açıklamalar-Görüşme ilke ve teknikleri/Psikolojik Danışma Becerileri-Ders değerlendirme gözlem-görüşme ödev konusunun belirlenmesi. | 3. Hafta | Eğitim ortamları-PDR hizmetleri-Psikolojik Danışma süreçleri-Davranış bozuklukları tanıma- önleme ve müdahale-ilgili profesyonellerle işbirliği-ödev konusu inceleme | 4. Hafta | Nörogelişimsel bozukluklarda tanısal-eğitsel süreçler ile önleme ve müdahale-ödev konusu inceleme | 5. Hafta | Kaygı, Depresyon bozuklukları ve takıntı ve zorlantı bozukluklarında tanısal-eğitsel süreçler ve önleme ve müdahaleler ödev konusu inceleme | 6. Hafta | Örselenme ve tetikleyici etkenle ilişkili bozukluklarında tanısal-eğitsel süreçler ve önleme ve müdahaleler ödev konusu inceleme | 7. Hafta | Takıntı ve zorlantı bozukluğu ve bedensel belirti bozukluklarında tanısal-eğitsel süreçler ve önleme ve müdahaleler ödev konusu inceleme | 8. Hafta | Şizofreni açılımı kapsamında ve psikozla giden diğer bozukluklar ve iki uçlu bozukluklar ve çözülme bozukluklarında tanısal-eğitsel süreçler ve önleme ve müdahaleler ödev konusu inceleme | 9. Hafta | Yıkıcı bozukluklar-dürtü denetimi ve davranım bozukluklarında tanısal-eğitsel süreçler ve önleme ve müdahaleler ödev konusu inceleme | 10. Hafta | Madde ile ilişkili bozukluklar ve bağımlılık bozukluklarında tanısal-eğitsel süreçler ve önleme ve müdahaleler ödev konusu inceleme | 11. Hafta | Beslenme ve yeme bozuklukları ve dışa atım bozukluklarında tanısal-eğitsel süreçler ve önleme ve müdahaleler ödev konusu inceleme | 12. Hafta | Cinsel kimliğinden yakınma ve cinsel sapkınlıklarda tanısal-eğitsel süreçler ve önleme ve müdahaleler ödev konusu inceleme | 13. Hafta | Nörobilişsel bozukluklar ve kişilik bozukluklarında tanısal-eğitsel süreçler ve önleme ve müdahaleler ödev konusu inceleme | 14. Hafta | Ödevlerin (gözlem-derleme) sunumu ve teslimi. Genel değerlendirme. |
|
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR | ZORUNLU KAYNAKLAR 1) Morrison, J.(2014). DSM-5'i Kolaylaştıran Klinisyenler için Tanı Rehberi (çeviri: H.U.Kural)Nobel Akademik Yayıncılık 2) Yüksel-Şahin, F. (2018). Psikolojik danışmanlar için el kitabı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
ÖNERİLEN KAYNAKLAR 1) Cormier, S. & Hackney, H. (2013). Psikolojik danışma strateji ve müdahaleler (S. Doğan ve B. Yaka, Eds.). Ankara:Pegem Yayıncılık 2) Irak, M (Ed.) (2016) Davranış Bozuklukları ve Biliş. Bahçeşehir Üniversitesi Yayınları 3) Landy, S. (2013)C hildren with multiple mental health challenges : an integrated approach to intervention 4) Leggio, J & Terras, K, L, (2019) An Investigation of the Qualities, Knowledge, and Skills of Effective Teachers for Students with Emotional/Behavioral Disorders: The Teacher Perspective. The journal of Special Education Apprenticeship 8 (1). https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1223988.pdf 5) Dsm - 5 Ruhsal Bozuklukların Tanısal ve Sayımsal Elkitabı (çev.yönetm. Ertuğrul Köroğlu)HYB Yayıncılık.Ankara 6) Sperry, L. & Sperry, J. (2016). Vaka kavramsallaştırma: Kolay ve güvenli bir şekilde kavramsallaştırmada uzmanlaşma. (Ş. Terzi & B. Ergüner Tekinalp Çev. Ed.). Ankara: Pegem Yayıncılık.
|
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ | Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap |
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ | | Sayısı | Toplam Katkısı(%) |
---|
Ara Sınav | 1 | 40 | Ödev | 1 | 40 | Makale Sunuşu | 1 | 20 | Toplam(%) | | 100 | Yıl İçinin Başarıya Oranı(%) | | 100 | Finalin Başarıya Oranı(%) | | 0 | Toplam(%) | | 100 |
|
AKTS İŞ YÜKÜ |
Aktivite |
Sayı |
Süresi(Saat) |
İş Yükü |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 | Kısa Sınavlara hazırlık | | | | Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 14 | 3 | 42 | Final Sınavına Hazırlık | | | | Ders Saati | 14 | 3 | 42 | Ara Sınava Hazırlık | 1 | 5 | 5 | Laboratuvar | | | | Final Sınavı | | | | Ödevler | 1 | 20 | 20 | Konu Araştırma | 1 | 30 | 30 | Makale Sunuşu | 1 | 20 | 20 | Makale İnceleme | 3 | 15 | 45 | Toplam İş Yükü | | | 206 |
---|
Toplam İş Yükü / 30 | | | 6,86 |
---|
Dersin AKTS Kredisi | | | 7 |
|
DİL | Türkçe |
STAJ / UYGULAMA | Yok |
| |