Anasayfa  »  Eğitim Bilimleri Enstitüsü »  Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Tezli Yüksek Lisans Programı

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI RPD613 - 3 + 0 7

DERSİN TÜRÜSeçmeli
DERSİN DÜZEYİTezli Yüksek Lisans
DERSİN YILI-
YARIYIL-
AKTS7
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)IÖğretim Görevlisi Emine Arzu Oral
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Davranış bozukluklarına ilişkin kuramsal açıklamaları bilir.
2) Davranış bozukluklarına ilişkin sınıflandırma sistemini bilir.
3) Davranış bozukluklarının ortaya çıkış süreçleri ile müdahale süreçlerini ilişkilendirir.
4) Eğitim ortamlarında ve psikolojik danışma süreçlerinde yeterlik alanı kapsamında davranış bozukluklarına ilişkin tanıma, önleme ve müdahale süreçlerini yapılandırır.
5) Herhangi bir davranış bozukluğuna ilişkin müdahale süreçlerinde gereken ekip çalışmasını yürütür.
6) Davranış bozukluklarına ilişkin tanıma, önleme ve müdahale süreçlerinde etik ve yasal süreçlere uygun davranır.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLERYok
DERS TANIMIFarklı yaş grupları için davranış bozukluklarının ortaya çıkış ve müdahale süreçlerine ilişkin kuramsal yaklaşımlar. DSM ?V sınıflandırma sistemi ile tanı ve müdahale süreçlerini planlama yapılandırma. Tanısal ve eğitsel süreçleri ilişkilendirme, ilgili profesyonellerle iş birliği kurma.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Giriş - Psikopatoloji- Tarihçe/Sınıflandırma ve Tanılama Sistemleri. Davranış Bozukluklarına ilişkin kuramsal açıklamalar
2. Hafta DSM V sınıflandırma sistemi- Davranış bozukluklarına ilişkin kuramsal açıklamalar-Görüşme ilke ve teknikleri/Psikolojik Danışma Becerileri-Ders değerlendirme gözlem-görüşme ödev konusunun belirlenmesi.
3. Hafta Eğitim ortamları-PDR hizmetleri-Psikolojik Danışma süreçleri-Davranış bozuklukları tanıma- önleme ve müdahale-ilgili profesyonellerle işbirliği-ödev konusu inceleme
4. Hafta Nörogelişimsel bozukluklarda tanısal-eğitsel süreçler ile önleme ve müdahale-ödev konusu inceleme
5. Hafta Kaygı, Depresyon bozuklukları ve takıntı ve zorlantı bozukluklarında tanısal-eğitsel süreçler ve önleme ve müdahaleler ödev konusu inceleme
6. Hafta Örselenme ve tetikleyici etkenle ilişkili bozukluklarında tanısal-eğitsel süreçler ve önleme ve müdahaleler ödev konusu inceleme
7. Hafta Takıntı ve zorlantı bozukluğu ve bedensel belirti bozukluklarında tanısal-eğitsel süreçler ve önleme ve müdahaleler ödev konusu inceleme
8. Hafta Şizofreni açılımı kapsamında ve psikozla giden diğer bozukluklar ve iki uçlu bozukluklar ve çözülme bozukluklarında tanısal-eğitsel süreçler ve önleme ve müdahaleler ödev konusu inceleme
9. Hafta Yıkıcı bozukluklar-dürtü denetimi ve davranım bozukluklarında tanısal-eğitsel süreçler ve önleme ve müdahaleler ödev konusu inceleme
10. Hafta Madde ile ilişkili bozukluklar ve bağımlılık bozukluklarında tanısal-eğitsel süreçler ve önleme ve müdahaleler ödev konusu inceleme
11. Hafta Beslenme ve yeme bozuklukları ve dışa atım bozukluklarında tanısal-eğitsel süreçler ve önleme ve müdahaleler ödev konusu inceleme
12. Hafta Cinsel kimliğinden yakınma ve cinsel sapkınlıklarda tanısal-eğitsel süreçler ve önleme ve müdahaleler ödev konusu inceleme
13. Hafta Nörobilişsel bozukluklar ve kişilik bozukluklarında tanısal-eğitsel süreçler ve önleme ve müdahaleler ödev konusu inceleme
14. Hafta Ödevlerin (gözlem-derleme) sunumu ve teslimi. Genel değerlendirme.
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLARZORUNLU KAYNAKLAR
1) Morrison, J.(2014). DSM-5'i Kolaylaştıran Klinisyenler için Tanı Rehberi (çeviri: H.U.Kural)Nobel Akademik Yayıncılık
2) Yüksel-Şahin, F. (2018). Psikolojik danışmanlar için el kitabı. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.

ÖNERİLEN KAYNAKLAR
1) Cormier, S. & Hackney, H. (2013). Psikolojik danışma strateji ve müdahaleler (S. Doğan ve B. Yaka, Eds.). Ankara:Pegem Yayıncılık
2) Irak, M (Ed.) (2016) Davranış Bozuklukları ve Biliş. Bahçeşehir Üniversitesi Yayınları
3) Landy, S. (2013)C hildren with multiple mental health challenges : an integrated approach to intervention
4) Leggio, J & Terras, K, L, (2019) An Investigation of the Qualities, Knowledge, and Skills of Effective Teachers for Students with Emotional/Behavioral Disorders: The Teacher Perspective. The journal of Special Education Apprenticeship 8 (1). https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1223988.pdf
5) Dsm - 5 Ruhsal Bozuklukların Tanısal ve Sayımsal Elkitabı (çev.yönetm. Ertuğrul Köroğlu)HYB Yayıncılık.Ankara
6) Sperry, L. & Sperry, J. (2016). Vaka kavramsallaştırma: Kolay ve güvenli bir şekilde kavramsallaştırmada uzmanlaşma. (Ş. Terzi & B. Ergüner Tekinalp Çev. Ed.). Ankara: Pegem Yayıncılık.

ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım,Tartışma,Soru-Cevap
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ara Sınav140
Ödev140
Makale Sunuşu120
Toplam(%)100
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)100
Finalin Başarıya Oranı(%)0
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav122
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi14342
Final Sınavına Hazırlık
Ders Saati14342
Ara Sınava Hazırlık155
Laboratuvar
Final Sınavı
Ödevler12020
Konu Araştırma 13030
Makale Sunuşu12020
Makale İnceleme31545
Toplam İş Yükü206
Toplam İş Yükü / 306,86
Dersin AKTS Kredisi7
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3Ö4Ö5Ö6
P1  X   X   X      
P2      X   X    
P3      X      
P4      X   X    
P5      X      
P6      X      
P7            X
P8          X  
P9      X   X