Anasayfa  »  Eğitim Bilimleri Enstitüsü »  Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Tezli Yüksek Lisans Programı

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
KRİZ DANIŞMANLIĞI RPD610 - 3 + 0 7

DERSİN TÜRÜSeçmeli
DERSİN DÜZEYİTezli Yüksek Lisans
DERSİN YILI-
YARIYIL-
AKTS7
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)IÖğretim Görevlisi Emine Arzu Oral
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Kriz ve kriz danışmanlığına ilişkin kavramları ve kuramları bilir.
2) Kriz ve ilgili süreçleri farklı gelişim dönemleri kapsamında değerlendirir.
3) Kriz yaşantıları ve kriz danışmanlığı kapsamında bireysel, ailesel ve toplumsal özellikleri neden, sonuç ve süreç olarak tartışır.
4) Krize müdahale, kriz danışmanlığı süreçlerini müdahale edici ve önleyici niteliklerini dikkate alarak değerlendirir.
5) Kriz danışmanlığına ilişkin yöntemleri ve farklı kriz özelliklerine göre kriz yaşayan bireylere nasıl yaklaşılacağını bilir.
6) Kriz danışmanlığına ilişkin psikolojik danışmanın sahip olması gereken nitelikleri ve yeterlikleri bilir ve bu özellikler kapsamında kendini sorgulamaya, geliştirmeye isteklidir.
7) Kriz ve krize müdahale süreçlerinde mesleki etik ve yasal gereklilikleri bilir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLERYok
DERS TANIMIKrizin doğası ve kuramları da kapsayacak biçimde kriz danışmanlığına ilişkin derinlemesine farkındalık geliştirme, krize müdahalede çok disiplinli çözüm geliştirme; acil durum ve felaket kavramları; krizin bilişsel-davranışçı ve nöro-biyolojik etkileri. Krizin kısa orta ve uzun vadeli etkileri ve müdahale süreçleri ile değerlendirme için gereken prensip ve teknikleri.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Dersin amaç ve hedefleri ve işlenişi hakkında bilgilendirme.
2. Hafta Kriz ve ilgili diğer kavramlar (yas, travma, afet vb.) bağlamında yaşam olaylarında önleme ve müdahale olarak kriz danışmanlığı
3. Hafta Kriz kuramları
4. Hafta Kriz kuramları
5. Hafta Gelişimsel ve durumsal süreçler ile psikopatolojiler bağlamında kriz ve krize müdahale ilke ve süreçleri (çocukluk-ergenlik-beliren yetişkinlik)
6. Hafta Gelişimsel ve durumsal süreçler ile psikopatolojiler bağlamında kriz ve krize müdahale ilke ve süreçleri (yetişkinlik-yaşlılık)
7. Hafta Eğitim ortamlarında kriz ve krize müdahale
8. Hafta Ara sınav haftası
9. Hafta Bedensel ve ruhsal hastalıklar ve kriz danışmanlığı
10. Hafta Doğal ve/veya insan eliyle gerçekleştirilmiş afetler ve kriz danışmanlığı
11. Hafta İhmal, istismar, taciz ve tecavüz yaşantıları ve kriz danışmanlığı
12. Hafta Kendine zarar verme davranışları ve kriz danışmanlığı
13. Hafta Kriz ve travma, afet vb. ilgili kavramlar bağlamında dezavantajlı, özel gereksinimli birey ve gruplarla kriz danışmanlığı
14. Hafta Kriz danışmanlığında mesleki etik ve yasal süreçler
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLARZorunlu Kaynaklar:

1. Altunbaşak, İ. (2019) Bir Felsefi Danışmanlık Yöntemi Olarak Nermi Uygur'un Bunalımıyla Hesaplaşması. POSSEIBLE Düşünme Dergisi. Sayı 14, http://www.posseible.com/uploads/dergi/115.pdf

2. Baker, Ö.E. & Doğan, T. (2014). Afetler, krizler, travmalar ve psikolojik yardım. Ankara: PDR Der.Yay.

3. Baker, Ö.E.; Doğan ,T.(ed.) (2016) Kriz danışmanlığı, Ankara:PEGEMAkademi.

4. Çetinkaya, R. (2019). Psikolojik danışmanlıkta meslek etiği ve yasal konular.(4.baskı) Ankara:PEGEM Akademi

5. Ekşi, H. (2017). Psikoterapi ve psikolojik danışmada maneviyat: Kuramlar ve uygulamalar. İstanbul: Kaknüs Psikoloji.

6. Freeman, A. Ve Dattilio, F.M. (2017). Kriz durumlarında bilişsel davranışçı stratejiler. İstanbul: Litera Yay.

7. Kolski, T. D. , Arthur E., Jr. Jongsma, and Rick A. Myer(2014). The Crisis Counseling and Traumatic Events Treatment Planner, with DSM-5 Updates, 2nd Edition John Wiley & Sons, Incorporated. (https://ebookcentral.proquest.com/lib/baskent-ebooks/reader.action?docID=...)

8. Özden, A. ( 1993).Krize müdahalenin psikiyatrideki yeri. Kriz Dergisi 1(3): 158-165. http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/21/66/624.pdf

Önerilen Kaynaklar:

1. Alataş, G. (2010). Toplum temelli ruh sağlığı modeli ve toplum ruh sağlığı merkezleri (http://www.sdplatform.com/Dergi/305/Toplum-temelli-ruh-sagligi-modeli-ve-toplum-ruh-sagligi-merkezleri.aspx).

2. Aydın, B. (2012). Tıbbi Sanat Terapisi. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar. 4(1):69-83.doi:10.5455/cap.20120405.

3. Çokamay, G., Kapçı, E.G. & Sever, M. (2017). Okul Ruh sağlığı hizmetlerinde yaşanan sorunlar: Psikolojik Danışmanların görüşleri. İlköğretim Online, 16(4), 1395-1406.

4. Egan, G. (2004). Yardım becerileri alıştırmaları: Psikolojik danışmaya giriş (F. Akkoyun Çev.). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.

5. Green , D.L. and Roberts,A. R. (2008).Helping Victims of Violent Crime : Assessment, Treatment, and Evidence-based Practice. Springer Publishing Company. (https://ebookcentral.proquest.com/lib/baskent-ebooks/reader.action?docID=...).

6. Kinchin, D. And Turnball, G. (2007). A guide to psychological debriefing managing emotional decompression and post-traumatic stress disorder. London ; Philadelphia : Jessica Kingsley Publishers. (https://ebookcentral.proquest.com/lib/baskent-ebooks/...).

7. Korkut Owen, F. (2017) Okul temelli önleyici rehberlik ve psikolojik danışma. Ankara: Anı Yay.

8. Kuzucu, Y (2017) Küçükler için Büyüklere-Çocuk ve ergen ruh sağlığı. (5. Baskı) Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık

9. Morganett, R. S. (2018). Yaşam becerileri-Ergenler için grupla psikolojik danışma uygulamaları.(Çev.Alim Kaya Sonay Güçray Mesut Saçkes). Ankara: PEGEM Akademi.

10. Oral, E. A. ve Palabıyıkoğlu, R.(1995). Yas reaksiyonu, psikojenik amnezi: Bir olgu. Kriz Dergisi 3 (1-2) 208-214.

11. Sharf, R. S. (2018). Psikoterapi ve psikolojik danışma kuramları-kavramlar ve örnek olaylar. Ankara: Nobel Yay.

12. Young, J., Wiggins-Frame, M. and Cashwell, C. S. (2007). Spirituality and counselor competence: A national survey of American Counseling Association members. Journal of Counseling and Development,85, 47-52.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım,Soru-Cevap,Örnek Olay İncelemesi,Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ara Sınav140
Ödev240
Diğer120
Toplam(%)100
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)100
Finalin Başarıya Oranı(%)0
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav133
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi1410140
Final Sınavına Hazırlık
Ders Saati14342
Ara Sınava Hazırlık166
Laboratuvar
Final Sınavı
Ödevler21224
Sunum (Hazırlık dahil)133
Toplam İş Yükü218
Toplam İş Yükü / 307,26
Dersin AKTS Kredisi7
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3Ö4Ö5Ö6Ö7
P1      X        
P2  X     X   X   X   X   X
P3  X   X   X        
P4        X   X   X  
P5             
P6             
P7              X
P8             
P9      X