Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Özel gereksinimleri tüm gelişimsel süreçleri kapsamında değerlendirir. 2) Özel eğitim gereksinimlerini değerlendirmeye yönelik araçları tanır/uygun aracı seçer-kullanır. 3) Özel eğitim gereksinimi olan bireylerle yürütülecek psikolojik danışma süreçlerini birey ve ailesi ile işbirliği içinde yapılandırır. 4) Özel eğitim gereksinimi olan bireyler ve yakınlarının psikolojik danışma gereksinimlerini eş zamanlı olarak planlar/yönetir/izler. 5) Özel eğitim gereksinimi olan bireyler ve yakınlarıyla yürütülecek PD uygulamalarını farklı profesyonellerle bir ekip çalışması içinde yürütülebileceğinin farkındadır. 6) Çalışmalarında etik ve yasal süreçlerin farkındadır.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Özel gereksinim ve özel eğitim sınıflandırmalarını tanıma. Özel gereksinimin türüne bağlı olarak ortaya çıkan danışma gereksinimlerini tüm gelişim alanlarını dikkate alarak belirleyebilme. Özel eğitim gereksinimine uygun nitelikte değerlendirme araçlarını tanıma ve kullanma. Uygun teknik ve yaklaşımlarla birey ve ailesi ile iş birliği içinde danışma sürecini yapılandırma. Bireyin kendisi ve yakınlarının psikolojik danışma gereksinimleri için (ailesi) eş zamanlı planlama yapabilme ve izleme çalışmalarını yürütebilme.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Giriş-Özel gereksinimler ve özel eğitim sınıflandırmaları-tarihsel süreç-güncel yaklaşımlar. Ders değerlendirme-ödev tanıtım
2. Hafta
Özel gereksinimler ve özel eğitim süreçleri kapsamında ilgili resmi/özel eğitim, sağlık ve psikolojik danışma kurumlarında işleyiş
3. Hafta
Bedensel ve fiziksel alanda alanda-özel gereksinimleri olan bireyler ve yakınlarına ilişkin kriz-travma değerlendirme ve psikolojik danışma süreçleri
4. Hafta
Zihinsel alanda- özel gereksinimleri olan bireyler ve yakınlarına ilişkin kriz-travma değerlendirme ve psikolojik danışma süreçleri
5. Hafta
Dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu ve Dil ve konuşma güçlüğü alanında- özel gereksinimleri olan bireyler ve yakınlarına ilişkin kriz-travma değerlendirme ve psikolojik danışma süreçleri
6. Hafta
Üstün zeka ve özel yetenek kapsamında- özel gereksinimleri olan bireyler ve yakınlarına ilişkin kriz-travma değerlendirme ve psikolojik danışma süreçleri
7. Hafta
Yaygın gelişimsel bozukluk ve öğrenme güçlüğü kapsamında- özel gereksinimleri olan bireyler ve yakınlarına ilişkin kriz-travma değerlendirme ve psikolojik danışma süreçleri
8. Hafta
Süreğen hastalık kapsamında- özel gereksinimleri olan bireyler ve yakınlarına ilişkin kriz-travma değerlendirme ve psikolojik danışma süreçleri
9. Hafta
Sosyal ve duygusal alanda- özel gereksinimleri olan bireyler ve yakınlarına ilişkin kriz-travma değerlendirme ve psikolojik danışma süreçleri
10. Hafta
Suça sürüklenen çocuklar- özel gereksinimler kriz-travma değerlendirme ve psikolojik danışma süreçleri
11. Hafta
Sokakta çalışan çocuklar-özel gereksinimler kriz-travma değerlendirme ve psikolojik danışma süreçleri
12. Hafta
Seçilen konularda sunu
13. Hafta
Seçilen konularda sunu
14. Hafta
Seçilen konularda sunu ve genel değerlendirme
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
ZORUNLU KAYNAKLAR 1) Çakar, F.S. (2018). Önleyici Psikolojik Danışma Kuram ve Uygulamaları Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, 2) Diken, İ. (2019) Özel gereksinimi olan öğrenciler ve özel eğitim Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık, 3) http://oncecocuklar.meb.gov.tr/ 4) https://orgm.meb.gov tr/meb_iys_dosyalar/2015_10/08020617_engellilervebazkanunvekanunhkmndekararnamelerdedeiiklikyaplmashakkndakanun.pdf 5) https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2005/07/20050715-1.htm 6) https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2012_10/10111011_ozel_egitim_kanun_hukmunda_kararname.pdf 7) https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_07/09101900_ozel_egitim_hizmetleri_yonetmeligi_07072018.pdf 8) https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_11/10113305_yeni_rehbrlk_yon.pdf 9) https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2015_10/08101631_psikososyalmdahalehizmetlerigenelgesi.pdf ÖNERİLEN KAYNAKLAR 1) Bağatur, J.I. (2016) Sorularla özel eğitim hukuku.Eğiten Kitap 2) Baumberger,J.P. &Harper, R.E. (2008). Okul Psikolojik Danışmanları İçin, Özel Eğitime Gereksinim Duyan Öğrencilere Yardım El Kitabı. Pegem Akademi Yayıncılık 3) Cormier, S. & Hackney, H. (2013). Psikolojik danışma strateji ve müdahaleler (S. Doğan ve B. Yaka, Eds.). Ankara:Pegem Yayıncılık 4) Karataş, Z. ve diğerleri (2019).Psikolojik Testler,İlkeler, Uygulama ve TanıtımY. Yavuzer ve Karataş z. (Ed.) Pegem Akademi Yayıncılık 5) MEB (2011)Özel eğitim okullarında aile eğitimi uygulamalarının değerlendirilmesi. 6) Ankara : Milli Eğitim Bakanlığı Eğitimi Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı 7) Özekes, M(2015) Özel eğitime gereksinimi olan çocuklara özel eğitim programları aileler ve eğitimciler için elkitabı Ankara : Anı Yayıncılık. 8) Özyürek, M. (2015). Özel Eğitimde Ölçümleme ve Değerlendirme. Kök Yayıncılık 9) Sazak, E. Ve diğerleri (2018)Özel Eğitimde Sosyal Uyum Becerilerinin Öğretimi .E.sazak (Ed.) Pegem Akademi Yayıncılık 10) Sperry, L. & Sperry, J. (2016). Vaka kavramsallaştırma: Kolay ve güvenli bir şekilde kavramsallaştırmada uzmanlaşma. (Ş. Terzi & B. Ergüner Tekinalp Çev. Ed.). Ankara: Pegem Yayıncılık. 11) Sucuoğlu, B., Diken, İ.H., Demir, Ş. Ünlü, E. Ve Şen, A. (2010)Özel Eğitim Terimleri Sözlüğü. Maya Akademi Yayıncılık
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Soru-Cevap,Tartışma
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ödev
1
100
Toplam(%)
100
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
100
Finalin Başarıya Oranı(%)
0
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
1
1
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
4
56
Final Sınavına Hazırlık
1
20
20
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
Laboratuvar
Final Sınavı
1
2
2
Ödevler
2
20
40
Konu Araştırma
2
10
20
Materyal Geliştirme
1
20
20
Toplam İş Yükü
201
Toplam İş Yükü / 30
6,7
Dersin AKTS Kredisi
7
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ