Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) İç mekanda engelsiz tasarım ölçütlerini öğrenir ve tasarım/ proje aşamasında değerlendirmeye alacağı sistem çözümlerine hakim olur 2) Mekan içi ulaşılabilirlik değerlerine yönelik akademik düşünce becerilerini geliştirir 3) İnsan ve iç mekan ilişkisi içinde engellilere yönelik etkilerini kavrayabilme ve eleştirel değerlendirme yapar 4) İçmekan biçimlenişi ve engelsiz yaşam çerçevesinde akademik yazın ve araştırma yazını yapabilme,araştırma soruları hazırlayabilme ve araştırma deseni oluşturabilme
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze %50 + Uzaktan Eğitim %50
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
yok
DERS TANIMI
Bu ders, engellilere yönelik mekan içi tasarım değerleri üzerinden fiziksel çevre problemlerini ve çözüm önerilerini tartışmayı amaçlamaktadır. Bu açıdan gerekli olan kuramsal bilgi araştırılacak ve yasal mevzuatlar üzerinden değerlendirilecektir. Öğrencilerden mevcut yapılar üzerinden engelsiz tasarım değerlerinin oluşturulması ve analiz edilmesi istenecektir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Giriş: Dersin kapsamı, hedef ve amaçlarının açıklanması
2. Hafta
Engelliliğin Tanımı / Sınıflandırılması
3. Hafta
TC. Engellilere Yönelik Yasal Düzenlemeler
4. Hafta
Tekerlekli Sandalye Kullanıcıları Genel Hareket Becerileri / Mekansal İhtiyaç Ölçüleri
5. Hafta
Evrensel Tasarım İlkeleri
6. Hafta
Ulaşılabilirlik Kılavuzu/ Kentsel Ölçekte Tasarım Yaklaşımları
7. Hafta
Ara Sınav / Makale ön araştırması teslimi
8. Hafta
Araştırma makalesi-sınıf içi değerlendirme
9. Hafta
Araştırma makalesi-sınıf içi değerlendirme
10. Hafta
Makale Sunumu 1 ve Sınıf İçi Değerlendirme
11. Hafta
Makale Sunumu 2 ve Sınıf İçi Değerlendirme
12. Hafta
Makale Sunumu 3 ve Sınıf İçi Değerlendirme
13. Hafta
Makale Sunumu 4 ve Sınıf İçi Değerlendirme
14. Hafta
Makale Sunumu 5 ve Sınıf İçi Değerlendirme
15. Hafta
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Dobkin, I., Peterson, M.J., 1999, Gracious Spaces: Universal Interiors by Design, New York, McGraw Hill. Hardie, G.J., Lace, J.P., 1991, Accessible Environments: Toward Universal Design, Van Nostrand Reinhold,. Manley, S and Parnaby, R, 2001, Putting people first: comparing vision and reality in the architecture and planning course at UWE. McColl, M.A., Bickenbach, J.E., 1998, Introduction to Disability, WB Saunders Company Ltd. Great Britain. Peterson, M.J. 1995, Universal Kitchen Planning: Design That Adapts to People, The National Kitchen and Bath Association, Hackettstown, NJ. Peterson, M.J. 1996, Universal Bathroom Planning: Design That Adapts to People, Hackettstown, NJ The National Kitchen and Bath Association,. Preiser, W.F., 2001, Universal Design Handbook, McGraw Hill, New York. The Center of Universal Design, www.design.ncsu.edu Winters, S., Accessible Housing by Design: Universal Design Principles in Practices, New York, McGraw Hill