Anasayfa  »  Sosyal Bilimler Enstitüsü »  Moda Tasarımı Tezsiz Yüksek Lisans Programı

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
ENGELLİLER İÇİN TASARIM MOD535 - 2 + 2 10

DERSİN TÜRÜSeçmeli
DERSİN DÜZEYİTezsiz Yüksek Lisans
DERSİN YILI-
YARIYIL-
AKTS10
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I-
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Engelli insanların ekonomik, sosyal ve kültürel potansiyellerine ilişkin incelemelerle farkındalık kazanmakta,
2) Engelli insanların potansiyelinin, toplumun genel ekonomik ve sosyal yararı için kullanılmasına ilişkin tasarımlarla destek sağlamakta,
3) Evrensel tasarım ilkeleri de dikkate alınarak, Erişilebilirlik kavramının tasarım ile bağlantılarına ilişkin gerekli yaklaşımlar geliştirebilmektedir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLERYok
DERS TANIMIEngelliler için tasarım dersi, doğuştan veya sonradan çeşitli nedenlerden dolayı bedensel, zihinsel vb. yeteneklerini kaybeden kişiler olarak tanımlanan engellilik kavramına; bireylerin gündelik ihtiyaçlarını karşılamada ve sosyal yaşama ayak uydurmakta güçlük çekmesi gibi sorunların çözümüne odaklanmaktadır. Bireyin hangi yeteneğini kaybettiğine göre oluşan engellilik türleri dikkate alınırken, yaşamı kolaylaştırıcı çalışmalar ve tasarım düşüncelerinde etkili olmaktadır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Engellilik kavramı tanımlanır ve incelenir.
2. Hafta Engelliler açısından yaşam standartlarının yükselmesine ilişkin incelemeler yapılır.
3. Hafta Engelliler açısından yaşam standartlarının yükselmesine ilişkin incelemeler yapılıp yeni yaklaşımlar geliştirilir.
4. Hafta Engelli insanların ekonomik, sosyal ve kültürel potansiyellerine odaklanılarak incelemelere devam edilir.
5. Hafta Evrensel tasarım ilkeleri de dikkate alınarak, insan popülasyonunun sağlıklılar ve engelliler diye ayrılması üzerine belirtilen görüşler üzerinde durulur.
6. Hafta Engelli insanların potansiyelinin, toplumun genel ekonomik ve sosyal yararı için kullanılmasına ilişkin toplumsal ihtiyacın önemi vurgulanır.
7. Hafta Engelli insanların evlere, kamu binalarına, iş yerlerine ulaşma imkanlarını kullanabilmeleri için, erişilebilirlik kavramı vurgulanır.
8. Hafta Engelli insanların evlere, kamu binalarına, iş yerlerine ulaşma imkanlarını kullanabilmeleri için, erişilebilirlik kavramı vurgulanırken bu kavramın tasarım ile bağlantıları incelenir.
9. Hafta Erişilebilirlik kavramının tasarım ile bağlantıları incelenirken, genel olarak engellerin fiziksel, duyusal, ve zihinsel olarak gruplanması ve kapsamları üzerinde durulur.
10. Hafta Bireylerin gündelik ihtiyaçlarını karşılamada ve sosyal yaşama ayak uydurmakta güçlük çekmesi gibi sorunların çözümüne odaklanılmasıyla, yapılan araştırmaların uygulamaya aktarılabilmesi için gerekli koşullar saptanır.
11. Hafta Bireylerin gündelik ihtiyaçlarını karşılamada ve sosyal yaşama ayak uydurmakta güçlük çekmesi gibi sorunların çözümüne odaklanılmasıyla, yapılan araştırmaların uygulamaya aktarılabilmesi için gerekli koşullar proje olarak hazırlanır ve geliştirilir.
12. Hafta Bireylerin gündelik ihtiyaçlarını karşılamada ve sosyal yaşama ayak uydurmakta güçlük çekmesi gibi sorunların çözümüne odaklanılmasıyla, yapılan araştırmaların uygulamaya aktarılabilmesi için gerekli koşullar proje olarak hazırlanır ve geliştirilir.
13. Hafta Bireylerin gündelik ihtiyaçlarını karşılamada ve sosyal yaşama ayak uydurmakta güçlük çekmesi gibi sorunların çözümüne odaklanılmasıyla, yapılan araştırmaların uygulamaya aktarılabilmesi için gerekli koşullar proje olarak teslim edilir.
14. Hafta Erişilebilirlik kavramının tasarım ile bağlantıları incelenirken, genel olarak engellerin fiziksel, duyusal, ve zihinsel olarak gruplanması ve kapsamları üzerinde farkındalık geliştirilmesi sağlanır.
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLARBrown, Pamela., J. Stone and L. Stenweis, ?Clothing Ideas for People with Special Needs?, Iowa State University Extension Publication, June,1993 (1-5)
Ö. Ö. Ural ve Ö. N. D. Akgül , "Moda Tasarımı Ve Giyim Üretim Teknolojileri Programında Engelli Bireyler İçin Düzenlemeler", Paradoks Ekonomi Sosyoloji ve Politika Dergisi, ss. 114-146, Ara. 2015
Hoffman, A. M. (1979) Clothing for the Handicapped, the Aged and Other People with Special Needs, pp. 35-38. Charles C. Thomas, Springfield, IL.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Örnek Olay İncelemesi,Sorun/Problem Çözme,Deney,Proje,Eğitim-Uygulama,Rapor Hazırlama,Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ara Sınav140
Toplam(%)40
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)40
Finalin Başarıya Oranı(%)60
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav2612
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi1412168
Final Sınavına Hazırlık12020
Ders Saati14456
Ara Sınava Hazırlık2612
Laboratuvar
Final Sınavı11212
Ödevler2612
Toplam İş Yükü292
Toplam İş Yükü / 309,73
Dersin AKTS Kredisi10
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3
P1     
P2     
P3     
P4     
P5