Anasayfa  »  Güzel Sanatlar, Tasarım ve Mimarlık Fakültesi »  Görsel İletişim Tasarımı Programı

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
REKLAM VE GÖRSEL OKUMA GİT435 - 3 + 0 4

DERSİN TÜRÜSeçmeli
DERSİN DÜZEYİLisans
DERSİN YILI-
YARIYIL-
AKTS4
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I-
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Reklamcılık açısından son derece önemli bir araç olan görsel imgeleri görmeyi ve anlamlandırmayı öğrenir,
2) İmgelerin barındırdığı ideolojik yükleri fark edebilir, eleştirel bir analiz gerçekleştirebilir,
3) Göstergebilimin temel kavramlarını ve çözümleme yöntemlerini kullanarak, görselleri sosyo-kültürel yapı ile bağı içerisinde okuyabilir.
4) Reklamların varlık sebebi olan kapitalizme ve tüketim kültürüne dair bilgi edinir, farklı dönemlere ait görselleri kapitalizmin evreleri bağlamında anlamlandırabilir.
5) Reklamlardaki cinsiyetçiliğe dair bakış açısı ve duruş noktası geliştirebilir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLER
DERS TANIMIDers kapsamında amaçlanan; reklam dünyasının hinterlandı olarak nitelendirilebilecek kapitalizm ve tüketim kültürü hakkında öğrencileri ilgili bilgi ve tartışmalardan haberdar etmektir. Böylece öğrencileri, reklamlarda kullanılan görsellerin anlamları üzerine düşünmeye ve bu farkındalık dahilinde görsel içerik üretmeye teşvik etmek mümkün olacaktır. Ders ölçme değerlendirme yöntemi; (1 ara sınav ve 1 final sınavı olmak üzere) 2 yazılı sınavın yanı sıra 1 proje sunumuna dayanmaktadır. Ayrıca ders kapsamında okunması zorunlu olan 1 kitaba dair de ödev hazırlanacaktır. Projede öğrenciler ders kapsamında ele alınan konu başlıkları bağlamında belli bir döneme ait bir reklam kampanyasını seçecek ve bunu göstergebilimin analiz yöntemlerini kullanarak inceleyecektir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Tanışma ve ders hakkında genel bilgi. Reklamların temel işlevleri, kullanım değeri - değişim değeri kavramları ve reklam dilinin iknadaki yeri hakkında teorik çerçevenin kurulumu.
2. Hafta Kapitalizm, tüketim kültürü ve reklamcılık dünyası. Tarihsel inceleme I.
3. Hafta Kapitalizmin evreleri ve değişen sosyo-kültürel yapı. Tarihsel inceleme II.
4. Hafta Kapitalizm, tüketim kültürü ve reklamcılık dünyası. Kavramsal tartışma. Marksist sosyolojide ?ihtiyaç?; Deleuze ve Guattari?nin felsefesinde ?arzu? kavramları üzerine tartışma.
5. Hafta Baudrillard ve ?tüketim toplumu?.
6. Hafta Bourdieu ve ?sembolik tüketim?.
7. Hafta Goffman ve ?toplumsal cinsiyet?.
8. Hafta Vize
9. Hafta Göstergebilime giriş: Gösteren, gösterilen ve gösterge kavramları. Reklamcılıkta bu kavramlara neden ihtiyaç duyuyor ve bunları nasıl kullanıyoruz? Farklılaştırma ve bağlantı kurma işlevleri üzerine örnek incelemeleri.
10. Hafta Göstergebilim bağlamında bir ürünün reklamlardaki temel işlevleri. Seslenen ve seslenilen ilişkisinde reklamın öznesi olmak. Öznelliğin inşasında ürünler. Örnek incelemeleri.
11. Hafta Reklam tasarımında dil oyunları. Metin-görsel ilişkisi ve ideoloji. Örnek incelemeleri.
12. Hafta Reklam tasarımında dilsel stratejiler. Gönderge sistemleri ve kültür, doğa, tarih. Örnek incelemeleri.
13. Hafta Genel değerlendirme ve öğrenciler tarafından farklı kategorilere ait reklam incelemelerinin sunumu.
14. Hafta Final
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLARZorunlu Ders Kitapları:

- Reklamlarda Anlam ve İdeoloji, Judith Williamson, Ütopya Yayınları.

Önerilen Kaynaklar:

- İmgeler Nasıl Düşünür? Ron Burnett, Metis Yayıncılık.
- Bilinçaltını Ayartmak, Robert Heath, The Kitap.
- Görsel Metin Çözümlemeleri, Özlem Güllüoğlu, Ütopya Yayınları.
- Reklamdakiler, Nihal Kocabay Şener, Eğitim Yayınevi.
- Reklam Nasıl Çözümlenir? Rengin Küçükerdoğan, Beta Yayınları.
- Metin Çözümlemeleri, Yasemin İnceoğlu ve Nebahat Çomak, Ayrıntı Yayınları.
- Reklamlarda Toplumsal Cinsiyet, Erving Goffman, Heretik Yayıncılık.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Eğitim-Uygulama,Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ara Sınav120
Ödev120
Mini-Sınav110
Toplam(%)50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)50
Finalin Başarıya Oranı(%)50
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav133
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi14228
Final Sınavına Hazırlık11010
Ders Saati14456
Ara Sınava Hazırlık166
Laboratuvar
Final Sınavı133
Ödevler144
Proje11010
Toplam İş Yükü120
Toplam İş Yükü / 304
Dersin AKTS Kredisi4
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3Ö4Ö5
P1  X   X      
P2  X     X    
P3  X        
P4      X   X  
P5  X        
P6    X      
P7    X       X
P8      X    
P9      X    
P10        X  
P11  X        
P12          X
P13      X    
P14        X  
P15  X        
P16  X        
P17      X   X  
P18          X
P19  X   X