Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Reklamcılık açısından son derece önemli bir araç olan görsel imgeleri görmeyi ve anlamlandırmayı öğrenir, 2) İmgelerin barındırdığı ideolojik yükleri fark edebilir, eleştirel bir analiz gerçekleştirebilir, 3) Göstergebilimin temel kavramlarını ve çözümleme yöntemlerini kullanarak, görselleri sosyo-kültürel yapı ile bağı içerisinde okuyabilir. 4) Reklamların varlık sebebi olan kapitalizme ve tüketim kültürüne dair bilgi edinir, farklı dönemlere ait görselleri kapitalizmin evreleri bağlamında anlamlandırabilir. 5) Reklamlardaki cinsiyetçiliğe dair bakış açısı ve duruş noktası geliştirebilir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
DERS TANIMI
Ders kapsamında amaçlanan; reklam dünyasının hinterlandı olarak nitelendirilebilecek kapitalizm ve tüketim kültürü hakkında öğrencileri ilgili bilgi ve tartışmalardan haberdar etmektir. Böylece öğrencileri, reklamlarda kullanılan görsellerin anlamları üzerine düşünmeye ve bu farkındalık dahilinde görsel içerik üretmeye teşvik etmek mümkün olacaktır.
Ders ölçme değerlendirme yöntemi; (1 ara sınav ve 1 final sınavı olmak üzere) 2 yazılı sınavın yanı sıra 1 proje sunumuna dayanmaktadır. Ayrıca ders kapsamında okunması zorunlu olan 1 kitaba dair de ödev hazırlanacaktır.
Projede öğrenciler ders kapsamında ele alınan konu başlıkları bağlamında belli bir döneme ait bir reklam kampanyasını seçecek ve bunu göstergebilimin analiz yöntemlerini kullanarak inceleyecektir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Tanışma ve ders hakkında genel bilgi. Reklamların temel işlevleri, kullanım değeri - değişim değeri kavramları ve reklam dilinin iknadaki yeri hakkında teorik çerçevenin kurulumu.
2. Hafta
Kapitalizm, tüketim kültürü ve reklamcılık dünyası. Tarihsel inceleme I.
3. Hafta
Kapitalizmin evreleri ve değişen sosyo-kültürel yapı. Tarihsel inceleme II.
4. Hafta
Kapitalizm, tüketim kültürü ve reklamcılık dünyası. Kavramsal tartışma. Marksist sosyolojide ?ihtiyaç?; Deleuze ve Guattari?nin felsefesinde ?arzu? kavramları üzerine tartışma.
5. Hafta
Baudrillard ve ?tüketim toplumu?.
6. Hafta
Bourdieu ve ?sembolik tüketim?.
7. Hafta
Goffman ve ?toplumsal cinsiyet?.
8. Hafta
Vize
9. Hafta
Göstergebilime giriş: Gösteren, gösterilen ve gösterge kavramları. Reklamcılıkta bu kavramlara neden ihtiyaç duyuyor ve bunları nasıl kullanıyoruz? Farklılaştırma ve bağlantı kurma işlevleri üzerine örnek incelemeleri.
10. Hafta
Göstergebilim bağlamında bir ürünün reklamlardaki temel işlevleri. Seslenen ve seslenilen ilişkisinde reklamın öznesi olmak. Öznelliğin inşasında ürünler. Örnek incelemeleri.
11. Hafta
Reklam tasarımında dil oyunları. Metin-görsel ilişkisi ve ideoloji. Örnek incelemeleri.
12. Hafta
Reklam tasarımında dilsel stratejiler. Gönderge sistemleri ve kültür, doğa, tarih. Örnek incelemeleri.
13. Hafta
Genel değerlendirme ve öğrenciler tarafından farklı kategorilere ait reklam incelemelerinin sunumu.
14. Hafta
Final
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Zorunlu Ders Kitapları:
- Reklamlarda Anlam ve İdeoloji, Judith Williamson, Ütopya Yayınları.
Önerilen Kaynaklar:
- İmgeler Nasıl Düşünür? Ron Burnett, Metis Yayıncılık. - Bilinçaltını Ayartmak, Robert Heath, The Kitap. - Görsel Metin Çözümlemeleri, Özlem Güllüoğlu, Ütopya Yayınları. - Reklamdakiler, Nihal Kocabay Şener, Eğitim Yayınevi. - Reklam Nasıl Çözümlenir? Rengin Küçükerdoğan, Beta Yayınları. - Metin Çözümlemeleri, Yasemin İnceoğlu ve Nebahat Çomak, Ayrıntı Yayınları. - Reklamlarda Toplumsal Cinsiyet, Erving Goffman, Heretik Yayıncılık.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Eğitim-Uygulama,Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
20
Ödev
1
20
Mini-Sınav
1
10
Toplam(%)
50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
50
Finalin Başarıya Oranı(%)
50
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
3
3
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
2
28
Final Sınavına Hazırlık
1
10
10
Ders Saati
14
4
56
Ara Sınava Hazırlık
1
6
6
Laboratuvar
Final Sınavı
1
3
3
Ödevler
1
4
4
Proje
1
10
10
Toplam İş Yükü
120
Toplam İş Yükü / 30
4
Dersin AKTS Kredisi
4
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ