Anasayfa  »  Sosyal Bilimler Enstitüsü »  Radyo, Televizyon ve Sinema Doktora Programı

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
İLETİŞİM KURAMLARI RTS601 Birinci Yarıyıl (Güz) 3 + 0 15

DERSİN TÜRÜZorunlu
DERSİN DÜZEYİDoktora
DERSİN YILI1
YARIYILBirinci Yarıyıl (Güz)
AKTS15
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)IProfesör Doktor Hidayet Hale Künüçen
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) anaakım paradigmanın temel kavram ve kuramlarını öğrenir.
2) eleştirel paradigmanın temel kavram ve kuramlarını öğrenir
3) iletişim bilimlerinin temel eleştirel kavramlarını, kuramsal tartışmaları öğrenir ve kullanır.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLERYok.
DERS TANIMIBu dersin amacı öğrencilerin, medya metinleri ile karşılaştığında analitik düşünebilme ve eleştirel yorumlayabilme becerisi ile medya metinleri üretirken kuramsal çerçevesini eleştirel kurabilme becerisini kazanabilmelerini sağlamaktır. Bunun yanısıra, öğrenciler iletişim alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirerek iletişimin ulusal, uluslararası, toplumsal ve kültürlerarası boyutlarını tanıyabilirler.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Kuram ? Pratik ? Praksis / Kültür ? Medya / Anaakım ? Eleştirel Kuram / Paradigma / Yöntemsel Ayrımlar
2. Hafta Etki Paradigması (Doğrudan Etki)
3. Hafta Etki Paradigması (Dolaylı Etki)
4. Hafta Etki Paradigması (Uzun Vadeli Etki)
5. Hafta Kullanımlar ve Doyumlar
6. Hafta Frankfurt Okulu, Kültür Endüstrisi (Adorno, Benjamin, Horkheimer, Marcuse, Habermas)
7. Hafta Frankfurt Okulu, Kültür Endüstrisi (Adorno, Benjamin, Horkheimer, Marcuse, Habermas)
8. Hafta Arasınav
9. Hafta Kültürel Çalışmalar (Hogart, R. Williams, S. Hall, E. P. Thompson)
10. Hafta Ekonomi Politik, Glasgow University (Golding, Murdock, Chomsky, Herman, D. Smythe)
11. Hafta Chicago Okulu / İletişim ? Gündelik Hayat (Etnometodoloji) (Garfinkel, Blumer, Mead)
12. Hafta Göstergebilim, İzleyici Araştırmaları, Feminizm (Saussure, Peirce, David Morley, John Fiske)
13. Hafta Postmodernizm (Baudrillard)
14. Hafta Yeni Medya ve Enformasyon Toplumu Kuramları (Schiller, Castells, Virilio)
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLARAdaklı, Gülseren (2010). ?Neoliberalizm ve Medya: Dünya ve Türkiye?de Medya Endüstrisinin Dönüşümü.? Mülkiye 34(269):67?83.
Binark, Mutlu. (Der.) (2007) Yeni Medya Çalışmaları Ankara: Dipnot Yayınları. https://yenimedya.files.wordpress.com/2009/07/yeni-medya-calismalari.pdf adresinden pdf formatında indirilebilir.
Burton, Graeme, (1995) Görünenden Fazlası, Medya Analizlerine Giriş, Çev. Nefin Dinç, İstanbul: Alan Yayınları.
Çelenk Sevilay (der.) (2008) İletişim Çalışmalarında Kırılmalar ve Uzlaşmalar. Ankara: DeKi.
Çelik, Haydar Seçkin (2011). ?Erken Cumhuriyet Döneminde Propagandaya Eleştirel Bir Bakış: Niyazi Berkes?in Propagandaya Dair Görüşleri.? Halkla İlişkiler ve Reklamın Anatomisi: Eleştirel Bir Kavrayış. Der: Sema Yıldırım Becerikli. Ankara: Ütopya, 348- 359.
İrvan, Süleyman (2001) ?Gündem Belirleme Yaklaşımının Genel Bir Değerlendirmesi? İletişim 9, 69?107.
İrvan, Süleyman. (2002) (Der.) Medya, Kültür ve Siyaset. Der. Ankara: Alp.
Katz, Elihu (1994) ?İletişimde İki Aşamalı Akış? İletişim 1-2, 231-248.
Kaya, Raşit (2009) İktidar Yumağı. Ankara: İmge.
Küçük, Mehmet (1994) (Der. ve Çev.) Medya-İktidar, İdeoloji, Ankara: Ark Yayını.
Laughley, Dan, (2010) Medya Çalışmaları Teoriler ve Yaklaşımlar, Çev. Ali Toprak, İstanbul: Kalkedon Yayınları.
Manovich, Lev. (2011) ?Medya Nasıl Yeni Medya Oldu??, İletişim Tarihi- Teknoloji, Kültür, Toplum (David Crowley ve Paul Heyer, Çev. Berkay Ersöz) içinde, Ankara: Siyasal Kitabevi, s.467- 471.
Mc Combs, Maxwell ve Donald Shaw (1994) ?Kitle İletişim Araçlarının Gündem Oluşturma İşlevi? İletişim 1?2, 259?271.
Mutlu, Erol (2005) (Der. ve Çev.). Kitle İletişim Kuramları. Ankara: Ütopya.
Mutlu, Erol (2005) (der.)Globalleşme, Popüler Kültür ve Medya. Ankara: Ütopya.
Nalçaoğlu, Halil (2003) ?Medya ve Toplum İlişkisini Anlamak Üzerine Bir Çerçeve? Medya ve Toplum BİA Kitabı 1, Der. Sevda Alankuş, İstanbul: BİA, 43?57.
Özer, Ömer (2005). ?Yetiştirme Kuramının Eleştiriler Bağlamında Değerlendirilmesi: Televizyonun Rezonans Etkisine Dair Bir Araştırma.?. Kültür ve İletişim 8(19): 127?162.
Öztürk, Serdar (2007) Türkiye?de İletişim Düşüncesinin Kökenleri. Ankara. G.Ü. İ.F. 40. yıl yayını. (web?de pdf olarak mevcut)
Sözeri, Ceren ve Dilek Kurban (2012) İktidar Çarkında Medya. İstanbul. TESEV Raporu.
Tokgöz, Oya (2003) ?Türkiye?de İletişim Eğitimi: Elli Yıllık Bir Geçmişin Değerlendirilmesi? Kültür ve İletişim. 6(1), 9?32
Tokgöz, Oya. (2015) İletişim Kuramlarına Anlam Vermek. Ankara: İmge Kitabevi.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİAra Sınav % 40 Sunum % 10 Final % 50
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3
P1    X  
P2      X
P3      X