Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Görsel iletişim ile ilgili temel kavramları açıklar. 2) Görüntüyü oluşturan elemanlar arasındaki ilişkiyi yorumlar. 3) İkon, indeks ve semboller arasındaki ilişkileri çözümler. 4) Resimsel unsurları ve sembolleri semiyolojik dil içinde kullanır. 5) Görsel iletişim tasarım örneklerini yorumlar.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
DERS TANIMI
Bu derste fiziksel görme, görsel algının psikolojisi, illüzyon, renk teorisi, renk-şekil algısı, şekil-zemin ilişkisi, derinlik, nesnenin kimliği, hareket ve görsel hafıza Gestalt görsel algı prensiplerine göre incelenir. Ayrıca bu konular sanat eserleri, fotoğraf ve kısa filmler eşliğinde tartışılacaktır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Giriş: Dersin kapsamı, hedef ve amaçlarının açıklanması
Erken dönem görsel iletişim örnekleri: ideograflar, piktograflar, tarih öncesi görsel iletişim, Mezopotamya, Mısır hiyeroglifleri, yazının bulunuşu, Çin kaligrafisi, kağıdın bulunması
4. Hafta
Alfabeler: Fenike, Yunan, Latin, Kore; baskının görsel iletişime olan etkisi
5. Hafta
Tasarım ve görsel iletişimin prensipleri
6. Hafta
Görsel algı: Gestalt, görmek ve bakmak arasındaki fark
7. Hafta
Görsel iletişimin ve semiyoloji: işaret, sembol, indeks ve ikon
8. Hafta
ARA SINAV
9. Hafta
Semboller (I): Sembol nedir, anlamı nedir, nasıl anlam yüklerler?
10. Hafta
Semboller (II): Sembol ve kurumsal işaretlerin semantik açıdan incelenmesi
11. Hafta
Semboller (III): Soyutlama, okunabilirlik ve anlam; görsel iletişimde soyutlama
12. Hafta
Semboller (IV): Piktogramlar
13. Hafta
Tasarımın dili (I): Temsil etme ve soyutlama
14. Hafta
Tasarımın dili (II): Görsel iletişimde kinaye - metafor, mecaz, hiciv
15. Hafta
FİNAL SINAVI
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
BECER, E. (2002) İletişim ve Grafik Tasarımı. Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
UÇAR, T.F. (2004) Görsel İletişim ve Grafik Tasarım. İstanbul: İnkılap Yayınevi.
ARNHEIM, R. (2007). Görsel Düşünme. İstanbul: Metis Yayınları.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Eğitim-Uygulama,Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
30
Ödev
1
20
Toplam(%)
50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
50
Finalin Başarıya Oranı(%)
50
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
1
1
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
6
1
6
Final Sınavına Hazırlık
1
50
50
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
30
30
Laboratuvar
Final Sınavı
1
1
1
Ödevler
1
20
20
Toplam İş Yükü
150
Toplam İş Yükü / 30
5
Dersin AKTS Kredisi
5
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ