Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Eğitimde fırsat eşitliği ve sosyal politika ilişkisini kavrar. 2) Eğitimde fırsat eşitliği kavramını sosyolojik ve ekonomik açıdan irdeler. 3) Bu anlamda MEB politikalarını ve yapısını analiz eder. 4) Fırsat eşitliği konulu bilimsel araştırmaların sonuçlarını kullanarak yeni öneriler geliştirir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Eğitimde fırsat eşitliğine ilişkin olgu ve kuramlarını tanımak ve değerlendirmek.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Eğitimde Fırsat Eşitliği ve Sosyal politikalar/ Temel Kavramlar-Eğitim Hakkı
2. Hafta
Fırsat Eşitliği kavramının kuramsal temelleri
3. Hafta
Sosyolojik Bir Sorun Alanı Olarak Eğitimde Eşitlik ? Eşitsizlik
4. Hafta
Eğitimde Eşitlik ? Eşitsizliğin Ekonomik Çözümlemesi
5. Hafta
Sosyal Adalet ve Eğitim
6. Hafta
Okul başarısı temelli Eşitsizlik
7. Hafta
Eğitime Erişim Temelli Eşitsizlik
8. Hafta
Coğrafi Konum Temelli Eştisizlik
9. Hafta
Ulusal Politikalarda Fırsat Eşitliği
10. Hafta
Ulusal Politikalarda Fırsat Eşitliği
11. Hafta
Uluslararası Politikalarda Fırsat Eşitliği
12. Hafta
Uluslararası Politikalarda Fırsat Eşitliği
13. Hafta
Araştırma sonuçlarının değerlendirilmesi
14. Hafta
Tartışma
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Milli Eğitim Şura Kararları, Talim Terbiye Başkanlığı, MEB: Ankara. OECD (1994). The dynamics of education policymaking: Case studies of Burkino Faso, Jordan, Peru, and Thailand. The World Bank: Washington D.C. OECD Raporları Dünya Bankası Raporları MEB Stratejik Planları Kalkınma Planları ERG Raporları Ferreira, F. H., & Gignoux, J. (2010). Eğitimde fırsat eşitsizliği: Türkiye örneği. TC Cumhuriyeti DPT ve Dünya Bankası Refah ve Sosyal Politika Analitik Çalışma Programı. Çalışma Raporu, 4.Witty, G. (2006). Making sense of education policy. London: Sage.S Shah, M., & Whiteford, G. (Eds.). (2016). Bridges, pathways and transitions: International innovations in widening participation. Chandos Publishing. Lewin, K. M. (2007). Improving access, equity and transitions in education: Creating a research agenda. Ünal, L. I., & Özsoy, S. (1999). Modern Türkiye?nin Sisyphos miti: Eğitimde fırsat eşitliği. F. Gök (Ed.), 75, 39-72. Secada, W. G. (Ed.). (1989). Equity in education. Falmer Press. İlgili yurt içi yurt dışı makale ve çalışmalar. -National and International Journal Articles to be assigned
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Örnek Olay İncelemesi,Sorun/Problem Çözme,Proje,Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
20
Ödev
4
20
Proje
1
40
Toplam(%)
80
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
80
Finalin Başarıya Oranı(%)
20
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
10
10
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
5
70
Final Sınavına Hazırlık
1
15
15
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
10
10
Laboratuvar
Final Sınavı
1
15
15
Ödevler
4
10
40
Proje
1
80
80
Toplam İş Yükü
282
Toplam İş Yükü / 30
9,4
Dersin AKTS Kredisi
10
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ