Anasayfa  »  Eğitim Bilimleri Enstitüsü »  Eğitim Yönetimi Doktora Programı

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
SOSYAL BİLİM FELSEFESİ EYP730 - 3 + 0 10

DERSİN TÜRÜSeçmeli
DERSİN DÜZEYİDoktora
DERSİN YILI-
YARIYIL-
AKTS10
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I-
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Bilimle ilgili bazı temel problemlere cevap bulmaya çalışarak bilimin nasıl işlediği ve ayırt edici özelliklerinin neler olduğunu ortaya koymak sureti ile öğrencilerde çalıştıkları bilim alanının temellerine dair bir kavrayış geliştirirler.
2) Bilim Felsefesinin anlamını ve problemlerini açıklayabilir.
3) Öğrenci Bilimde sınırlama problemini ifade edebilme ve bunun genel bilgi teorisi problemleri açısından önemini açıklayabilir
4) Bilimsel açıklamalara dair temel teorileri tanıma ve bunlara dair öne sürülen gerekçeleri açıklayabilir.
5) Ders boyunca ele alınan argümanları felsefedeki teknik anlamı ile analiz edebilir.
6) Bilimsel araştırma, bilimsel metodoloji, bilimsel doğrulama, bilimsel sınama, bilimsel açıklama, teori, yasa, varsayım vb. kavramları açıklayabilir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLEREğitim Felsefesi ve Eğitim Sosyoloji ile ilgili Güncel Tartışmalara yönelik bütün dersler
DERS TANIMIBu ders bilim felsefesinin temel kavram ve boyutlarını, bilgiye ulaşma süreçlerini, bilim-felsefe ilişkilerini, bilim felsefesinde temel yaklaşımları, bilim felsefesinde yeni varsayımları, bilimsel araştırmalarda metodoloji ve çeşitli dönemlerin insan doğasına bakışını kapsar.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Temel felsefe kavramları: önerme, argüman, tümdengelimsel ve tümevarımsal argümanlar, iyi ve kötü argüman formları, yeter ve zorunlu koşul, karşı örnek gibi kavramların tanıtılması.
2. Hafta Bilim nedir? Sorusunun önemi, bilimsel etkinliğin ayırt edici özelliklerini ortaya çıkarmak neden önemlidir?
3. Hafta Bir bilim kriteri olarak doğrulamacılık ve bu kriterle ilgili problemler
4. Hafta Bir bilim kriteri olarak yanlışlamacılık ve bu kriterle ilgili problemler
5. Hafta Doğrulamacılık ve yanlışlamacılığın ötesinde: Duhem-Quine problemi ve bilimsel teorilerin test edilebilmesi meselesi
6. Hafta Bir dogmanın yıkılışı: testlerde gözlem ve deney verileri neden teoriye önsel olarak kabul edilemez. Gözlemlerin teoriye bağlılığı problemi
7. Hafta Duhem-Quine problemi ve gözlemlerin teoriye bağlılığı problemi ışığında bilimde objektiflik meselesi: Genel Değerlendirme
8. Hafta Ara Sınav
9. Hafta Bilimsel Açıklamalar: Klasik Teori ve Problemleri, Bilimsel açıklamalara nedenselci ve pragmatik yaklaşımlar
10. Hafta Bilimsel Açıklamalar ve Bilimsel Yasalar ilişkisi: En temel problemler
11. Hafta Bir örnek: Ortaya çıkan genel bilim kriterlerinin bilimsel açıklama ve test etme bağlamında Yaratılışçılık ve Evrim tartışmalarına uygulanması
12. Hafta Bilim felsefesinin temel problemlerinin eğitim politikaları ile ilgisi
13. Hafta Seküler rejimlerde eğitim politikaları ve bilimsellik kriteri
14. Hafta Okullarda neler okutulabilir: seküler yasaları bilimsellik kriteri ile birleştirdiğimizde ortaya çıkan tablo
15. Hafta Genel Değerlendirme
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR1. Arslan, Ahmet (2007), Felsefeye Giriş, Adres Yayınları, Ankara.
2. Bal, Hüseyin (2004), Bilginin Felsefesi ve Sosyolojik Boyutları, Fakülte Kitabevi, İsparta.
3. Baudouin, Jean (1993), Karl Popper, B. Gözkan (çev.), İletişim Yayınları, İstanbul.
4. Barnes, Barry (1995), Bilimsel Bilginin Sosyolojisi, H. Arslan (çev.), Vadi Yayınları, Ankara.
5. Cevizci, Ahmet (2010), Felsefeye Giriş, Nobel Yayınları, İstanbul.
6. Çilingir, Lokman (2007), Niçin Felsefe?, Elis Yayınları, Ankara.
7. Çüçen, A. Kadir (2001), Bilgi Felsefesi, Asa Yayınları Bursa.
8. Demir, Ömer (2000), Bilim Felsefesi, Vadi Yayınları, Ankara.
9. Feyerabend, P.(2012), Akla Veda, Çev.E. Başer, Ayrıntı Yayınları,
10. Feyerabend, P. (1999) Yönteme Karşı, Çev.E. Başer, Ayrıntı Yayınları.
11. Hızır, Nusret (1976), Felsefe Yazıları, Çağdaş Yayınları, İstanbul.
12. Kabadayı, Talip (2009), Bilim Felsefesine Giriş, Adnan Menderes Ün. Yayınları, Aydın.
13. Kuhn, Thomas S. (1995), Bilimsel Devrimlerin Yapısı, N. Ulaş (çev.), Alan Yayıncılık, İstanbul.
14. Lakatos, Imre (1982): ?Yanlışlama ve Bilimsel Araştırma Programlarının Metodolojisi?, I. Lakatos ve A. Musgrave (ed.), Bilginin Gelişimi ve Bilginin Gelişimiyle İlgili Teorilerin Eleştirisi, Paradigma Yayınları, İstanbul, ss. 111-242.
15. Mengüşoğlu, Takiyettin (31983), Felsefeye Giriş, Remzi Kitabevi, İstanbul.
16. Ömerustaoğlu, Adnan (2004), Bilgi Kuramı. Karl Popper?in Eleştirel Akılcılığı Üzerine, Araştırma Yayınları, Ankara
17. Özlem, Doğan (1991), Mantık, Ara Yayıncılık, İstanbul.
18. Özlem, Doğan (2003), Bilim Felsefesi Ders Notları, İnkılap Yayınevi, İstanbul.
19. Platon (1997), Theaitetos, M.E.B. Yayınları, İstanbul.
20. Popper, Karl (2003), Bilimsel Araştırmanın Mantığı, Y.K.Y. Yayınları, İstanbul.
21. Reichenbach, Hans (1993), Bilimsel Felsefenin Doğuşu, C. Yıldırım (çev.), Bilgi Yayınları, İstanbul.
22. Ströker, Elisabeth (1990), Bilim Kuramına Giriş, Ara Yayınları, İstanbul.
23. Yıldırım, Cemal (2000), Bilim Felsefesi, Remzi Kitabevi, İstanbul.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Sunum, Eleştirel Düşünme: sunum ve sınıf içi tartışmaları da içeren derste işlenen problemlere dair temel argümanların mantıksal analizi ve değerlendirilmesi.
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ara Sınav120
Ödev320
Proje140
Toplam(%)80
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)80
Finalin Başarıya Oranı(%)20
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav11515
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi14570
Final Sınavına Hazırlık
Ders Saati14342
Ara Sınava Hazırlık11010
Laboratuvar
Final Sınavı11515
Ödevler31545
Dönem Projesi Araştırması18080
Toplam İş Yükü277
Toplam İş Yükü / 309,23
Dersin AKTS Kredisi10
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3Ö4Ö5Ö6
P1           
P2  X   X   X   X   X   X
P3        X   X   X
P4           
P5        X   X   X
P6           
P7  X   X   X   X   X   X
P8           
P9  X   X   X   X   X   X
P10           
P11           
P12      X   X   X   X
P13      X   X   X   X
P14           
P15           
P16      X   X   X   X
P17           
P18  X   X   X   X   X   X
P19           
P20           
P21           
P22  X   X   X   X   X   X