Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Test, ölçme ,durum belirleme ve istatistiksel kavram ve prensipleri anlar. 2) Bireyler ve programlar hakkında verilecek kararlarda eğitimsel ve psikolojik testlerin nerede ve nasıl kullanılacağını anlar. 3) Güvenirlik ve geçerlik kavramlarını anlar ve kullanır. 4) Testlerden elde edilen puanları yorumlar ve kullanır. 5) Bağıl ve ölçüt dayanaklı testleri ayırt eder ve her birinin nasıl geliştirildiğini, değerlendirildiğini ve kullanıldığını tanımlar. 6) Ölçme ve değerlendirme ile ilgili gelişmeleri anlar. 7) Madde Tepki Kuramının temellerini anlar. 8) Klasik Test Kuramı ve Madde Tepki Kuramının özelliklerini ayırt eder. 9) Testlerle ölçülen bilişsel ve duyuşsal süreçlerin özelliklerini tanımlar. 10) Test ve madde puanı için gerekli olan temel istatistiksel analizleri kullanır. 11) Açık uçlu ve kapalı uçlu madde formatlarının temellerini anlar.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Bu ders eğitim bilimleri alanında lisans üstü ve doktora eğitimi alan öğrencilere klasik test kuramı, test geliştirme metodları test adaptasyonu ve değerlendirmesi konusunda kapsamlı blgi sağlamak amacıyla geliştirilmiştir. Madde Tepki Kuramının temelleri de derste kapsanmaktadır.
Başarı ve tutum ölçeklerinin geliştirilmesinin yanı sıra dönem boyunca madde düzeyindeki very setinin analizi de ders içerisinde vurgulanacaktır. Başarı testleri ile ölçülen bilişsel süreçlere ağırlık verilecektir. Tutum ölçümlerinde ölçülen duyuşsal özellikler de derste kapsanacaktır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Ölçme, durum belirleme ve değerlendirmenin temel kavramları ve prensipleri
2. Hafta
Test Planı I, Testin amacının belirlenmesi, Test planının yapılması (Blue-print).
3. Hafta
Test planı II, Testle ölçülecek özelliklerin tanımlanması, Operasyonel tanımlar.
4. Hafta
Klasik test kuramı ve uygulamaları I
5. Hafta
Klasik test kuramı ve uygulamaları II
6. Hafta
Madde Tepki Kuramına giriş
7. Hafta
Test puanlarının güvenirliği
8. Hafta
Test puanlarının geçerliği
9. Hafta
Madde ve test puanı analizi
10. Hafta
Tutum ölçümlerindeki genel yaklaşımlar
11. Hafta
Türkiye?deki test uygulamalarına yönelik sorunlar
12. Hafta
Eğitim araştırmalarında test adaptasyonu ve çevirisi
13. Hafta
Test geliştirme pratiği
14. Hafta
Test ve madde puanı analizi pratiği, Proje raporu
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Berberoğlu, G. (2203). Planning Classroom Test. (pp:726-731). In Encyclopedia of Psychological Assessment. Rocio Fernandez- Ballesteros (Ed.) Sage Publication.
CrCCrocker, L. & Algina, J. (1986). Introduction to classical and modern test theory. New-York: Holt, Rinehart, and Winston.
International Test Commission. (2017). The ITC Guidelines for Translating and Adapting Tests (Second edition). [www.InTestCom.org]
McCoach, D.B.,Gable, R.K., Madura, J.P. (2013). Instrument development in the affective domain: School corporate applications. New York: Springer
Ma Marzano, R.J. & Kendall, J.S. (2008). Designing and assessing educational objectives: Applying the new taxonomy. Thousand Oaks: Sage Publication
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Öğrencilerin dönem sonunda bir portfolyo çalışmasını başarılı bir şekilde tamamlamaları gerekmektedir. Portfolya aşağıdakileri içerecektir:
(1) Amaç, test planı ve soruları içeren test geliştirme projesi
(2) Gerçek ya da simule edilmiş verilerin kullanılarak gerçekleştirildiği 0,1 gibi ya da kategorik puanlanan soruları kapsayan veri setinin analizini içeren test analizi projesi. Bu proje madde analizini, faktör analizini ve kapsam geçerliğini içerecektir.
(3) Türkiye?deki geniş ölçekli sınavları kritik eden irdeleyici yazı.
Projelerdeki gelişmeleri öğrencilerin dönem boyunca sınıfta sunmaları beklenmektedir. Her hafta okuma görevi olacaktır.,Sunum,Rapor Hazırlama,Eğitim-Uygulama,Anlatım,Soru-Cevap
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
30
Proje
1
40
Toplam(%)
70
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
70
Finalin Başarıya Oranı(%)
30
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
12
12
Kısa Sınavlara hazırlık
3
3
9
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
4
56
Final Sınavına Hazırlık
1
30
30
Ders Saati
14
1
14
Ara Sınava Hazırlık
1
30
30
Laboratuvar
14
2
28
Final Sınavı
1
15
15
Ödevler
6
6
36
Kısa Sınavlar
5
2
10
Rapor yazma
10
6
60
Toplam İş Yükü
300
Toplam İş Yükü / 30
10
Dersin AKTS Kredisi
10
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ