Anasayfa  »  Eğitim Bilimleri Enstitüsü »  Eğitim Yönetimi Doktora Programı

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
TEST GELİŞTİRME EYP718 - 3 + 0 10

DERSİN TÜRÜSeçmeli
DERSİN DÜZEYİDoktora
DERSİN YILI-
YARIYIL-
AKTS10
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I-
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Test, ölçme ,durum belirleme ve istatistiksel kavram ve prensipleri anlar.
2) Bireyler ve programlar hakkında verilecek kararlarda eğitimsel ve psikolojik testlerin nerede ve nasıl kullanılacağını anlar.
3) Güvenirlik ve geçerlik kavramlarını anlar ve kullanır.
4) Testlerden elde edilen puanları yorumlar ve kullanır.
5) Bağıl ve ölçüt dayanaklı testleri ayırt eder ve her birinin nasıl geliştirildiğini, değerlendirildiğini ve kullanıldığını tanımlar.
6) Ölçme ve değerlendirme ile ilgili gelişmeleri anlar.
7) Madde Tepki Kuramının temellerini anlar.
8) Klasik Test Kuramı ve Madde Tepki Kuramının özelliklerini ayırt eder.
9) Testlerle ölçülen bilişsel ve duyuşsal süreçlerin özelliklerini tanımlar.
10) Test ve madde puanı için gerekli olan temel istatistiksel analizleri kullanır.
11) Açık uçlu ve kapalı uçlu madde formatlarının temellerini anlar.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLERYok
DERS TANIMIBu ders eğitim bilimleri alanında lisans üstü ve doktora eğitimi alan öğrencilere klasik test kuramı, test geliştirme metodları test adaptasyonu ve değerlendirmesi konusunda kapsamlı blgi sağlamak amacıyla geliştirilmiştir. Madde Tepki Kuramının temelleri de derste kapsanmaktadır. Başarı ve tutum ölçeklerinin geliştirilmesinin yanı sıra dönem boyunca madde düzeyindeki very setinin analizi de ders içerisinde vurgulanacaktır. Başarı testleri ile ölçülen bilişsel süreçlere ağırlık verilecektir. Tutum ölçümlerinde ölçülen duyuşsal özellikler de derste kapsanacaktır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Ölçme, durum belirleme ve değerlendirmenin temel kavramları ve prensipleri
2. Hafta Test Planı I, Testin amacının belirlenmesi, Test planının yapılması (Blue-print).
3. Hafta Test planı II, Testle ölçülecek özelliklerin tanımlanması, Operasyonel tanımlar.
4. Hafta Klasik test kuramı ve uygulamaları I
5. Hafta Klasik test kuramı ve uygulamaları II
6. Hafta Madde Tepki Kuramına giriş
7. Hafta Test puanlarının güvenirliği
8. Hafta Test puanlarının geçerliği
9. Hafta Madde ve test puanı analizi
10. Hafta Tutum ölçümlerindeki genel yaklaşımlar
11. Hafta Türkiye?deki test uygulamalarına yönelik sorunlar
12. Hafta Eğitim araştırmalarında test adaptasyonu ve çevirisi
13. Hafta Test geliştirme pratiği
14. Hafta Test ve madde puanı analizi pratiği, Proje raporu
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLARBerberoğlu, G. (2203). Planning Classroom Test. (pp:726-731). In Encyclopedia of Psychological Assessment. Rocio Fernandez- Ballesteros (Ed.) Sage Publication.

CrCCrocker, L. & Algina, J. (1986). Introduction to classical and modern test theory. New-York: Holt, Rinehart, and Winston.

International Test Commission. (2017). The ITC Guidelines for Translating and Adapting Tests (Second edition). [www.InTestCom.org]

McCoach, D.B.,Gable, R.K., Madura, J.P. (2013). Instrument development in the affective domain: School corporate applications. New York: Springer

Ma Marzano, R.J. & Kendall, J.S. (2008). Designing and assessing educational objectives: Applying the new taxonomy. Thousand Oaks: Sage Publication
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİÖğrencilerin dönem sonunda bir portfolyo çalışmasını başarılı bir şekilde tamamlamaları gerekmektedir. Portfolya aşağıdakileri içerecektir: (1) Amaç, test planı ve soruları içeren test geliştirme projesi (2) Gerçek ya da simule edilmiş verilerin kullanılarak gerçekleştirildiği 0,1 gibi ya da kategorik puanlanan soruları kapsayan veri setinin analizini içeren test analizi projesi. Bu proje madde analizini, faktör analizini ve kapsam geçerliğini içerecektir. (3) Türkiye?deki geniş ölçekli sınavları kritik eden irdeleyici yazı. Projelerdeki gelişmeleri öğrencilerin dönem boyunca sınıfta sunmaları beklenmektedir. Her hafta okuma görevi olacaktır.,Sunum,Rapor Hazırlama,Eğitim-Uygulama,Anlatım,Soru-Cevap
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ara Sınav130
Proje140
Toplam(%)70
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)70
Finalin Başarıya Oranı(%)30
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav11212
Kısa Sınavlara hazırlık339
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi14456
Final Sınavına Hazırlık13030
Ders Saati14114
Ara Sınava Hazırlık13030
Laboratuvar14228
Final Sınavı11515
Ödevler6636
Kısa Sınavlar5210
Rapor yazma10660
Toplam İş Yükü300
Toplam İş Yükü / 3010
Dersin AKTS Kredisi10
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3Ö4Ö5Ö6Ö7Ö8Ö9Ö10Ö11
P1                     
P2  X   X   X   X   X   X   X   X   X   X   X
P3  X   X   X   X   X   X   X   X   X   X   X
P4                     
P5  X   X   X   X   X   X   X   X   X   X   X
P6                     
P7  X   X   X   X   X   X   X   X   X   X   X
P8                     
P9  X   X   X   X   X   X   X   X   X   X   X
P10                     
P11                     
P12                     
P13                     
P14                     
P15                     
P16                     
P17                     
P18                     
P19                     
P20                     
P21                     
P22  X   X   X   X   X   X   X   X   X   X   X