Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Eğitim denetimi ile eğitim yönetimi ilişkisini açıklayabilir. 2) Eğitim denetimi ve hesap verebilirlikle ilgili kavramları açıklayabilir. 3) Eğitim denetiminin tarihsel gelişimini bilir. 4) Çağdaş eğitim denetiminin özelliklerini bilir. 5) Denetmen yeterliklerini bilir. 6) Eğitim sisteminin denetimle ilgili sorunlarını açıklayabilir ve yorumlayabilir. 7) Farklı denetim yaklaşımlarını yorumlayabilir. 8) Denetimle ilgili yeni yaklaşımları değerlendirebilir. 9) Eğitim denetimi ve hesap verebilirlik ile ilgili bir araştırma önerisi hazırlayabilir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
DERS TANIMI
Bu dersin amacı eğitimde hesapverebilirliğin teorik ve pratik düzlemlerde artan önemine ve karmaşıklığına dikkat çekmek ve hesapverebilirlikle ilgili temel soruları ve sorunları ana hatlarıyla ortaya koymak, eğitimde hesapverebilirliği gerçekleştirmenin koşullarına ve zorluklarına dair tartışma süreçlerini geliştirmektir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Dersin tanıtımı ve tanışma
2. Hafta
Eğitim denetimi kavramı ve tarihsel süreçteki gelişimi
3. Hafta
Çağdaş denetimin ilkeleri.
4. Hafta
Eğitim denetmenin yeterlikleri ve rolleri.
5. Hafta
Denetim yaklaşımları
6. Hafta
Denetim yaklaşımları
7. Hafta
Denetimde eğitim işgörenlerinin yetiştirilmesi ve geliştirilmesi
8. Hafta
Ara sınav
9. Hafta
Hesap verebilirlik ve ilişkili olduğu diğer kavramlar
10. Hafta
Hesap verebilirlik türleri ve sınıflandırılması
11. Hafta
Eğitimde hesap verebilirlik ve kavramı ve türleri
12. Hafta
Eğitimde ölçme değerlendirme ve hesap verebilirlik sisteminin oluşturulması
13. Hafta
Okulda hesap verebilirlik politikaları
14. Hafta
Denetim ve hesap verebilirlikle ilgili projelerin değerlendirilmesi
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
1. Accountability in Educational Organizations. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry (TOJQI) Volume 8, Issue 1, January 2017: 39-68 2. Acheson, Keith A. , Meredith Damien Gall. (1987). Techniques in the Clinical Supervision of Teachers. New York: Longman. 3. Angelo, Th omas A. , K. Patricia Cross (1993). Classroom Assesment Techniques: A Handbook of Colle ge Teachers. Jossey-Bass, New York. 4. Aydın, İnayet. (2014). Öğretimde Denetim. Ankara: PEGEM-A Yayınları. 5. Aydın, Mustafa. (2014). Çağdaş Eğitim Denetimi. İstanbul: Gazi Kitabevi. 6. Balcı, Asım (2008), ?Kamu Yönetiminde Hesap Verebilirlik Anlayışı?, A.Balcı, A.Nohutçu, N.K.Öztürk, B.Coşkun, (Ed.), Kamu Yönetiminde Çağdaş, Yaklaşımlar, Seçkin Yayınları, Ankara. 7. Başar, Hüseyin. (1993). Eğitim Denetçisi. Ankara: PEGEM Yayınları. 8. Beycioğlu, K. ve Dönmez, B. (2009).Eğitim Denetimini Yeniden Düşünmek. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 10 (2) 71-93 9. Bülbül, M. Acar, M. Özdemir, S. (2018) Eğitimde Hesap Verebilirlik. PEGEM-A Yayınları 10. Cogan, Morris, L. (1973). Clinical Supervision. Houghton Miffl in Comp. Boston. 11. Erdağ, C. & Karadağ, E. (2017). Okul Hesap Verebilirliği Modelleri: Bütüncül Bir Çözümleme. İş Ahlakı Dergisi. 10, 303?341. 12. Glickman , D. Carl. (2002). Leadership for Learning. Association for Supervision and Curricullum Development (ASCD), USA. 13. Glickman D. C. , S.P.Gordon, J.M. Ross-Gordon. (2004). Supervision and Instructional Leadership. Pearson Education Inc. USA. 14. Glanz, J. & Neville, R. (Eds). (1996). Educational Supervision: Perspectives, Issues, and Controversies. Norwood, MA: Christopher Gordon. 15. Gündüz,Y., Göker, S.D. (2017). Eğitim Denetimi Sürecinde Hesap Verebilirlik ve Şeffaflık Uygulamaları. OMÜ Eğtim Fakültesi Dergisi. 36(1), 83-93 16. Himmetoğlu, B., Ayduğ, D., & Bayrak, C. (2017). Opinions of school administrators about accountability in educational organizations. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 8(1), 39-68. 17. Oliva, P. & PawLas, G. (2004). Supervision for today?s schools. New York: John Wiley & Sons. 18. Öztürk, N. K., ve Coşkun B. (Der.) Kamu Yönetiminde Çağdaş Yaklaşımlar, Ankara, Seçkin Yayınevi. 19. Pajak, Edward. (1993). Approaches To Clinical Supervision: Alternatives for Improving Instruction. Christopher-Gordon Publisher Inc. Norwood, MA. 20. Samsun, N. (2003). Hesap Verebilirlik ve İyi Yönetişim? İyi Yönetişimin Temel Unsurları, Ankara, Maliye Bakanlığı Yayını. 21.Taner, A.,(2015). Demokrasi, hesap verme sorumluluğu ve hükümet modelleri. Uludağ Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 1, 71-92 22.Taymaz, Haydar (2013). Teftiş. Ankara: PEGEM-A Yayınları
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Örnek Olay İncelemesi,Sorun/Problem Çözme,Rapor Hazırlama,Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
30
Proje
1
30
Toplam(%)
60
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
60
Finalin Başarıya Oranı(%)
40
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
2
2
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
6
84
Final Sınavına Hazırlık
7
7
49
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
7
7
49
Laboratuvar
Final Sınavı
1
2
2
Ödevler
Seminer (hazırlık dahil)
1
60
60
Toplam İş Yükü
288
Toplam İş Yükü / 30
9,6
Dersin AKTS Kredisi
10
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ