Anasayfa  »  Eğitim Bilimleri Enstitüsü »  Eğitim Yönetimi Doktora Programı

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
EĞİTİMDE DENETİM VE HESAP VEREBİLİRLİK EYP707 - 3 + 0 10

DERSİN TÜRÜSeçmeli
DERSİN DÜZEYİDoktora
DERSİN YILI-
YARIYIL-
AKTS10
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I-
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Eğitim denetimi ile eğitim yönetimi ilişkisini açıklayabilir.
2) Eğitim denetimi ve hesap verebilirlikle ilgili kavramları açıklayabilir.
3) Eğitim denetiminin tarihsel gelişimini bilir.
4) Çağdaş eğitim denetiminin özelliklerini bilir.
5) Denetmen yeterliklerini bilir.
6) Eğitim sisteminin denetimle ilgili sorunlarını açıklayabilir ve yorumlayabilir.
7) Farklı denetim yaklaşımlarını yorumlayabilir.
8) Denetimle ilgili yeni yaklaşımları değerlendirebilir.
9) Eğitim denetimi ve hesap verebilirlik ile ilgili bir araştırma önerisi hazırlayabilir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLER
DERS TANIMIBu dersin amacı eğitimde hesapverebilirliğin teorik ve pratik düzlemlerde artan önemine ve karmaşıklığına dikkat çekmek ve hesapverebilirlikle ilgili temel soruları ve sorunları ana hatlarıyla ortaya koymak, eğitimde hesapverebilirliği gerçekleştirmenin koşullarına ve zorluklarına dair tartışma süreçlerini geliştirmektir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Dersin tanıtımı ve tanışma
2. Hafta Eğitim denetimi kavramı ve tarihsel süreçteki gelişimi
3. Hafta Çağdaş denetimin ilkeleri.
4. Hafta Eğitim denetmenin yeterlikleri ve rolleri.
5. Hafta Denetim yaklaşımları
6. Hafta Denetim yaklaşımları
7. Hafta Denetimde eğitim işgörenlerinin yetiştirilmesi ve geliştirilmesi
8. Hafta Ara sınav
9. Hafta Hesap verebilirlik ve ilişkili olduğu diğer kavramlar
10. Hafta Hesap verebilirlik türleri ve sınıflandırılması
11. Hafta Eğitimde hesap verebilirlik ve kavramı ve türleri
12. Hafta Eğitimde ölçme değerlendirme ve hesap verebilirlik sisteminin oluşturulması
13. Hafta Okulda hesap verebilirlik politikaları
14. Hafta Denetim ve hesap verebilirlikle ilgili projelerin değerlendirilmesi
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR1. Accountability in Educational Organizations. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry (TOJQI) Volume 8, Issue 1, January 2017: 39-68
2. Acheson, Keith A. , Meredith Damien Gall. (1987). Techniques in the Clinical Supervision of Teachers. New York: Longman.
3. Angelo, Th omas A. , K. Patricia Cross (1993). Classroom Assesment Techniques: A Handbook of Colle ge Teachers. Jossey-Bass, New York.
4. Aydın, İnayet. (2014). Öğretimde Denetim. Ankara: PEGEM-A Yayınları.
5. Aydın, Mustafa. (2014). Çağdaş Eğitim Denetimi. İstanbul: Gazi Kitabevi.
6. Balcı, Asım (2008), ?Kamu Yönetiminde Hesap Verebilirlik Anlayışı?, A.Balcı, A.Nohutçu, N.K.Öztürk, B.Coşkun, (Ed.), Kamu Yönetiminde Çağdaş, Yaklaşımlar, Seçkin Yayınları, Ankara.
7. Başar, Hüseyin. (1993). Eğitim Denetçisi. Ankara: PEGEM Yayınları.
8. Beycioğlu, K. ve Dönmez, B. (2009).Eğitim Denetimini Yeniden Düşünmek. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 10 (2) 71-93
9. Bülbül, M. Acar, M. Özdemir, S. (2018) Eğitimde Hesap Verebilirlik. PEGEM-A Yayınları
10. Cogan, Morris, L. (1973). Clinical Supervision. Houghton Miffl in Comp. Boston.
11. Erdağ, C. & Karadağ, E. (2017). Okul Hesap Verebilirliği Modelleri: Bütüncül Bir Çözümleme. İş Ahlakı Dergisi. 10, 303?341.
12. Glickman , D. Carl. (2002). Leadership for Learning. Association for Supervision and Curricullum Development (ASCD), USA.
13. Glickman D. C. , S.P.Gordon, J.M. Ross-Gordon. (2004). Supervision and Instructional Leadership. Pearson Education Inc. USA.
14. Glanz, J. & Neville, R. (Eds). (1996). Educational Supervision: Perspectives, Issues, and Controversies. Norwood, MA: Christopher Gordon.
15. Gündüz,Y., Göker, S.D. (2017). Eğitim Denetimi Sürecinde Hesap Verebilirlik ve Şeffaflık Uygulamaları. OMÜ Eğtim Fakültesi Dergisi. 36(1), 83-93
16. Himmetoğlu, B., Ayduğ, D., & Bayrak, C. (2017). Opinions of school administrators about accountability in educational organizations. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 8(1), 39-68.
17. Oliva, P. & PawLas, G. (2004). Supervision for today?s schools. New York: John Wiley & Sons.
18. Öztürk, N. K., ve Coşkun B. (Der.) Kamu Yönetiminde Çağdaş Yaklaşımlar, Ankara, Seçkin Yayınevi.
19. Pajak, Edward. (1993). Approaches To Clinical Supervision: Alternatives for Improving Instruction. Christopher-Gordon Publisher Inc. Norwood, MA.
20. Samsun, N. (2003). Hesap Verebilirlik ve İyi Yönetişim? İyi Yönetişimin Temel Unsurları, Ankara, Maliye Bakanlığı Yayını.
21.Taner, A.,(2015). Demokrasi, hesap verme sorumluluğu ve hükümet modelleri. Uludağ Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 1, 71-92 22.Taymaz, Haydar (2013). Teftiş. Ankara: PEGEM-A Yayınları


ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Örnek Olay İncelemesi,Sorun/Problem Çözme,Rapor Hazırlama,Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ara Sınav130
Proje130
Toplam(%)60
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)60
Finalin Başarıya Oranı(%)40
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav122
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi14684
Final Sınavına Hazırlık7749
Ders Saati14342
Ara Sınava Hazırlık7749
Laboratuvar
Final Sınavı122
Ödevler
Seminer (hazırlık dahil)16060
Toplam İş Yükü288
Toplam İş Yükü / 309,6
Dersin AKTS Kredisi10
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3Ö4Ö5Ö6Ö7Ö8Ö9
P1  X                
P2  X   X              
P3                 
P4      X            
P5                 
P6                 
P7                 
P8                 
P9          X        
P10        X          
P11                 
P12                 
P13                 
P14                 
P15            X   X   X  
P16                 
P17                 
P18                 
P19                 
P20                 
P21                 
P22