Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Şiir türüne dair kuramsal ve eleştirel bir bakış açısı kazanır. 2) Yakın okuma yöntemiyle şiir dilinin çok katmanlı yapısını çözümleyerek anlamı oluşturan etmenleri tartışabilir. 3) Türk şiirinin gelişim çizgisini, dönemine yön veren şairleri, poetikalarını ve bunların şiir tarihindeki yerini belirleyebilir. 4) Türk şiirini metin odaklı bir bakış açısı ile yorumlayabilir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Bu derste, Türk şiirinin inşa süreci, gelişim çizgisi, dönemine yön veren şairler, poetikaları ve bunların şiir tarihindeki yeri belirlenecektir. Ayrıca yakın okuma yöntemiyle şiir dilinin çok boyutlu ve katmanlı yapısı çözümlenerek, anlamın oluşmasını sağlayan etmenlerin üzerinde durulacaktır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Şiir nedir?
2. Hafta
Şiir türünün ayırt edici özellikleri
3. Hafta
Şiir diline ait kuramsal bilgiler
4. Hafta
Kuramsal şiir çözümleme yöntemleri
5. Hafta
Kuramsal şiir çözümleme yöntemleri
6. Hafta
Osmanlı dönemi Türk şiiri
7. Hafta
Osmanlı dönemi Türk şiiri
8. Hafta
Ara sınav
9. Hafta
Cumhuriyet dönemi Türk şiiri
10. Hafta
Cumhuriyet dönemi Türk şiiri
11. Hafta
1960-1980 dönemi Türk şiiri
12. Hafta
1960-1980 dönemi Türk şiiri
13. Hafta
1980 sonrası Türk şiiri
14. Hafta
1980 sonrası Türk şiiri
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Adorno, W. Theodor. Edebiyat Yazıları. Çev. Sabir Yücesoy, Orhan Koçak. İstanbul: Metis Yayınları, 2008. Akkanat, Cevat. Gelenek ve II. Yeni Şiiri. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları, 2002. Aksan, Doğan. Cumhuriyet Döneminden Bugüne Örneklerle Şiir Çözümlemeleri. Ankara: Bilgi Yayınları, 2004. Armağan, Yalçın. İmkansız Özerklik: Türk Şiirinde Modernizm. İstanbul: İletişim Yayınları, 2011. Batur, Enis (haz.) Modernizmin Serüveni. İstanbul: YKY, 1997. Bezirci, Asım. İkinci Yeni Olayı. İstanbul: Evrensel Basım Yayın, 1997. Bürger, Peter. Avangard Kuramı. Çev. Erol Özbek. İstanbul: İletişim Yayınları, 2004. Eagleton, Terry. Edebiyat Kuramı Giriş. İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 2004. Eagleton Terry. Şiir Nasıl Okunur. İstanbul: Agora Kitaplığı, 2001. Halman, Talat, vd. Türk Edebiyatı Tarihi, Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları, 2007. İsen, Mustafa, vd. Eski Türk Edebiyatı El Kitabı. Ankara: Grafiker Yayınları, 2002. İz, Fahir. Türk Edebiyatında Nazım I-II. Ankara: Akçağ Yayınları, 1995. Kahraman, Hasan Bülent. Türk Şiiri, Modernizm, Şiir. İstanbul: Agora Kitaplığı, 2004. Kalpaklı, Mehmet. Osmanlı Divan Şiiri Üzerine Metinler. Ankara: YKY, 1999. Karaca, Alaaddin. İkinci Yeni Poetikası. Ankara: Hece Yayınları, 2005. Koçak, Orhan. Kopuk Zincir: Modern Şiir Üzerine Denemeler. İstanbul: Metis Yayınları, 2012. Memet Fuat. Çağdaş Türk Şiiri Antolojisi. İstanbul: Adam Yayınları, 2002. Okay, Orhan. Poetika Dersleri. Ankara: Hece Yayınları, 2004. Paz, Octavia. Çamurdan Doğanlar: Romantizmden Avangarda Modern Şiir. Çev. Kemal Atakay. İstanbul: Can Yayınları, 1996. Sazyek, Hakan. Cumhuriyet Dönemi Türk Şiirinde Garip Hareketi. Ankara: İş Bankası Yayınları, 1996. Şentürk, Atilla. Osmanlı Şiiri Antolojisi. İstanbul: YKY, 1999.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Sunum,Diğer,Tartışma,Soru-Cevap
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
40
Toplam(%)
40
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
40
Finalin Başarıya Oranı(%)
60
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
1
30
30
Final Sınavına Hazırlık
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
Laboratuvar
Final Sınavı
Ödevler
1
30
30
Sunum (Hazırlık dahil)
3
18
54
Rapor yazma
3
45
135
Toplam İş Yükü
291
Toplam İş Yükü / 30
9,7
Dersin AKTS Kredisi
10
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ