Anasayfa  »  Sosyal Bilimler Enstitüsü »  Türk Dili ve Edebiyatı Tezli Yüksek Lisans Programı

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
TEHLİKEDEKİ TÜRK LEHÇELERİ TDE512 - 3 + 0 10

DERSİN TÜRÜSeçmeli
DERSİN DÜZEYİTezli Yüksek Lisans
DERSİN YILI-
YARIYIL-
AKTS10
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)IProfesör Doktor Süer Eker
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Türk lehçeleri hakkında genel bilgi edinir.
2) Konuyla ilgili temel kavramları kavrar.
3) Bir dilin tehlikede olma durumunu açıklar.
4) Bu derste öğrendiklerini Türk lehçelerine uygular.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLERYok
DERS TANIMIBu derste, tehlikedeki dillerle ilgili kuramsal temeller; dilbilimsel çeşitlilik ve Türk dillerinin sayısı, tehlike dereceleri ile ilgili ölçütlerin Türk lehçelerine uygulanması ve tehlikedeki Türk lehçeleri üzerinde durulacaktır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Konu, kapsam, temel kavramlar ve kaynaklar
2. Hafta Dil ve toplum, çokdillilik
3. Hafta Dil politikaları
4. Hafta Dilin tehlikede olma ölçütleri
5. Hafta Türk lehçelerinin sınıflandırılması ve demografik özellikleri
6. Hafta Türk lehçeleri arasında karşılıklı anlaşılabilirlik durumu
7. Hafta Türk lehçelerinin tehlikede olma dereceleri
8. Hafta Ara sınav
9. Hafta Tehlikedeki bir dil: Gagauzca
10. Hafta Tehlikedeki bir dil: Halaçça
11. Hafta Tehlikedeki bir dil: Halaçça
12. Hafta Tehlikedeki bir dil: Karayca
13. Hafta Alan çalışması yöntem ve teknikleri
14. Hafta Genel değerlendirme
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAREker, Süer ve Ülkü Çelik-Şavk, ed. Tehlikedeki Türk Dilleri I, II, III, IV. Astana ve Ankara: Uluslararası Türk Akademisi, 2016.
Gibbons, John ve Elizabeth Ramirez. Maintaining a Minority Language: A Case Study of Hispanic Teenagers. Canada: Multilingual Matters, 2004.
Brenzinger, Matthias, et al. Language Vitality and Endangerment. Paris: UNESCO, 2003.
Johanson, Lars. Structural Factors in Turkic Language Contacts. London: Curzon, 2002.
Trudgill, Peter. Sociolinguistics: An Introduction to Language and Society. London: Penguin Books, 2000.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım,Soru-Cevap,Diğer
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ara Sınav130
Ödev110
Proje110
Diğer110
Toplam(%)60
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)60
Finalin Başarıya Oranı(%)40
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav122
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi14342
Final Sınavına Hazırlık13030
Ders Saati14342
Ara Sınava Hazırlık12525
Laboratuvar
Final Sınavı122
Ödevler11010
Sunum (Hazırlık dahil)21020
Proje13030
Makale İnceleme41040
Haftalık Makale ve Kaynak Araştırma14456
Toplam İş Yükü299
Toplam İş Yükü / 309,96
Dersin AKTS Kredisi10
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3Ö4
P1  X   X   X   X
P2  X   X   X   X
P3  X   X   X   X
P4  X   X   X   X
P5       
P6  X   X   X   X
P7       
P8       
P9       
P10       
P11  X   X   X   X
P12       
P13  X   X   X   X
P14  X   X   X   X
P15