Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Film çözümleme yetilerini geliştirir. 2) Sinema ve diğer disiplinler arasında bağ kurmayı öğrenir. 3) İlgi alanlarıyla akademik yetilerini birleştirecek şekilde metin yazma becerisi edinir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok.
DERS TANIMI
Film Eleştirisi dersi, sinemayla ilgilenen ve izledikleri filmleri yetkin biçimde çözümleme becerilerini geliştirmek isteyen lisans öğrencileri için tasarlanmıştır. Bu derste, film eleştirisi türleri ele alınacak, ders sürecinde izlenen filmler, çeşitli kuramsal yaklaşımlarla bağ kurularak incelenecektir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Tanışma / Film eleştirisinde genele hitap eden yöntemler ile akademik ve nesnel bir çözümleme arasındaki ayrımın tartışılması.
2. Hafta
Film Eleştirisi ile Felsefe arasındaki bağın irdelenmesi / Filmin ortaya çıktığı bağlamdan hareket eden Sosyolojik Yaklaşıma giriş.
3. Hafta
Sosyolojik Yaklaşıma ilişkin örnek film gösterimi 12 Angry Men (Sidney Lumet, 1957) / Filmin Sosyolojik Yaklaşım bağlamında tartışılması.
4. Hafta
Filmde görünür olanın ardında gizlenen niyetlerin tartışılması, İdeolojik Yaklaşımın irdelenmesi.
5. Hafta
İdeolojik Yaklaşıma İlişkin Film Gösterimi Arrival (Dennis Villenevue, 2016) / Filmin İdeolojik Yaklaşım bağlamında tartışılması.
6. Hafta
Anlam üretimi ve göstergebilim üzerine tartışma / Film Eleştirisinde Göstergebilimsel Yaklaşımın irdelenmesi.
7. Hafta
Göstergebilimsel Film Çözümlemesine ilişkin film gösterimi Rumble Fish (Francis Ford Coppola, 1983) & Filmin Göstergebilimsel Çözümleme bağlamında tartışılması.
8. Hafta
Ara Sınav
9. Hafta
Film Eleştirisinde Psikanalitik Yaklaşımın İrdelenmesi.
10. Hafta
Psikanalitik Yaklaşıma ilişkin Film Gösterimi Ayna (Zerkalo, Andrei Tarkovsky, 1975).
11. Hafta
Toplumsal cinsiyet rolleri ve ilgili çalışmalara ilişkin tartışma & Film eleştirisinde Feminist Yaklaşımın irdelenmesi.
12. Hafta
Sinema tarihindeki Yaratıcı Yönetmenlerle ilgili tartışma & Film Eleştirisinde Auteur Yaklaşımının irdelenmesi.
13. Hafta
Auteur Yaklaşımın Tartışılması.
14. Hafta
Yolcu (M. Antonioni, 1975) filminin Auteur yaklaşım bağlamında irdelenmesi.
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
RYAN Michael, KELLNER Douglas, (1997) Politik Kamera Çağdaş Hollywood Sinemasının İdeolojisi ve Politikası, Çev. Elif Özsayar, Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
Ryan Michael, Lenos Melissa (2014) Film Çözümlemesine Giriş, çev. Emrah Suat Onat, Ankara, De Ki Yayınları.
Kabadayı, Lale, (2013) Film Eleştirisi, Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
Teksoy, Rekin, (2005) Rekin Teksoy'un Sinema Tarihi, İstanbul, Oğlak Yayıncılık.
Adanır, Oğuz, (2003) Sinemada Anlam ve Anlatım, İstanbul, Alfa Yayınları.
Büker, Seçil, (2010) Sinemada Anlam Yaratma, İstanbul, Hayalbaz Kitap.
Monaco, James, (2007) Bir Film Nasıl Okunur?, çev. Ertan Yılmaz, İstanbul, Oğlak Yayıncılık.
Read, Rupert, Goodenough, Jerry, (2005) Film as Philosophy, Great Britain, Palgrave Macmillan.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Diğer,Soru-Cevap
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
40
Toplam(%)
40
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
40
Finalin Başarıya Oranı(%)
60
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
2
2
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
Final Sınavına Hazırlık
1
60
60
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
50
50
Laboratuvar
Final Sınavı
1
2
2
Ödevler
Toplam İş Yükü
156
Toplam İş Yükü / 30
5,2
Dersin AKTS Kredisi
5
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ