Anasayfa  »  İletişim Fakültesi »  Halkla İlişkiler ve Tanıtım Programı (%30 İngilizce)

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
HABER SOSYOLOJİSİ RTS427 - 3 + 0 5

DERSİN TÜRÜSeçmeli
DERSİN DÜZEYİLisans
DERSİN YILI-
YARIYIL-
AKTS5
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)IDoktor Öğretim Üyesi Beste Nigar Erdem
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Haberi kültürel, ekonomik ve toplumsal bağlam içinde değerlendirir.
2) Haberde gerçeklik, dil, söylem ve temsil konularını açıklar.
3) Haber metninin ideolojik işleyişini analiz eder.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLERYok
DERS TANIMIBu ders kapsamında, ideoloji, yanlış bilinç, hegemonya, dil, söylem, özne gibi kavramlar incelenmektedir. Ayrıca medyada gerçekliğin inşası, alandaki kuramsal tartışmalar ve haber analizleri üzerinden değerlendirilmektedir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta İdeoloji kavramının art alanı: Fransız Aydınlanmasına genel bir bakış
2. Hafta Haber, ideoloji ve gerçeklik İlişkisi: Aydınlanma geleneğinden temellenen liberal-çoğulcu yaklaşım
3. Hafta Alman idealizmi ve Marx'ın ideoloji eleştirisi
4. Hafta Yanlış bilinç ve egemen ideoloji kavramları
5. Hafta Haber çözümlemeleri
6. Hafta Marksist gelenekte ideoloji tartışmaları: Gramsci ve hegemonya kuramı
7. Hafta Haber çözümlemeleri
8. Hafta ARA SINAV
9. Hafta Althusser: İdeolojinin yapısal çözümlemesi ve ideoloji-özne ilişkisi
10. Hafta Haber çözümlemeleri
11. Hafta Eleştirel medya çalışmalarında haber, ideoloji ve gerçeklik ilişkisine dair tartışmalar: Ekonomi Politik Yaklaşım
12. Hafta İdeoloji ve anlam üzerindeki mücadele: Haberde anlam üretimi ve temsil
13. Hafta Haber çözümlemeleri
14. Hafta Haber çözümlemeleri
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLARAlankuş, S. (Ed). (2003). Gazetecilik ve Habercilik. İstanbul: IPS İletişim Vakfı Yayınları.
Althusser, L. (2006). İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları. A.Tümertekin (Çev). A. Öz (Haz.), İstanbul: İthaki Yayınları.
Bourse, M. (2017). Kültürel Çalışmaları Anlamak, (Çev. H. Yücel), İstanbul: İletişim
Yayınları.
Cevizci, A. (2018). Felsefe Tarihi. İstanbul: Say Yayınları.
Çam, Ş. (2008). Medya Çalışmalarında İdeoloji: Epistemolojik ve Metodolojik Sorunlar. Ankara: De Ki Yayınları.
Çelenk, S. (2008). İletişim Çalışmalarında Kırılmalar ve Uzlaşmalar. Ankara: De Ki
Yayınları.
Çelik, N. B. (2011). Marx mı Dünyaya, Dünya mı Marx?a Yabancılaştı? Doğu Batı Dergisi, 55:s.11-31.
Çiğdem, A. (2011). Aydınlanma Düşüncesi. İstanbul: İletişim Yayınları.
Dursun, Ç. (2013). İletişim Kuram Kritik. Ankara: İmge Kitabevi.
Erdem. B. N. (2020). "Aydınlanma?dan Althusser?e İdeolojinin Tarihsel Serüveni ve Haber-İdeoloji İlişkisi Üzerine Kuramsal Bir Çerçeve Çizme Çabası", İletişim Bilimi Araştırmaları-I (Ed. E. Karataş), Hiperyayın.
Hall, S. (Ed). (2017). Temsil, Kültürel Temsiller ve Anlamlandırma Uygulamaları, (Çev. İ.Dündar), İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
İnal, A. (1996). Haberi Okumak. İstanbul: Temuçin Yayınları.
İrvan, S. (Der). (2002). Medya Kültür Siyaset, Ankara: Alp Yayınevi.
Kazancı, M. (2002). Althusser, İdeoloji ve İletişimin Dayanılmaz Ağırlığı. Ankara
Üniversitesi SBF Dergisi, 57(1): 55-87.
Kazancı, M. (2003). Althusser ile İdeoloji Üzerine Yapılamamış Bir Söyleşi. İletişim:
Araştırmaları Dergisi, 1(2): 37-54.
Küçük, M. (Der. ve Çev). (1999). Medya İktidar İdeoloji, Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
Lefebvre, H. (2017). Diyalektik Materyalizm. (Çev. B. Yıldırım), İstanbul: Sel Yayınları.
Marx, K. ve Engels, F. (2013). Alman İdeolojisi. (Çev. T. Ok ve O.Geridönmez),İstanbul: Evrensel Basım Yayım.
McLellan, D. (2012). İdeoloji. (Çev. B. Yıldırım), İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi
Yayınları.
Mutlu, E. (Der). (2005). Kitle İletişim Kuramları, Ankara: Ütopya Yayınevi.
Özbek, S. (2011). İdeoloji Kuramları. İstanbul: Notos Kitabevi.
Özer, Ö. (2011). Haber Söylem İdeoloji: Eleştirel Medya Çözümlemeleri. Konya: Literatürk Yayınları.
Parlak, İ. (Ed.) (2009). Medyada Gerçekliğin İnşası: Türk Medya Söylemine Eleştirel Bir Bakış. Konya: Çizgi Kitabevi.
Sancar, S. (2008). İdeolojinin Serüveni: Yanlış Bilinç ve Hegemonyadan Söyleme. Ankara: İmge. Kitabevi.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım,Örnek Olay İncelemesi,Tartışma
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ara Sınav140
Ödev110
Toplam(%)50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)50
Finalin Başarıya Oranı(%)50
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav111
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
Final Sınavına Hazırlık13535
Ders Saati14342
Ara Sınava Hazırlık12020
Laboratuvar
Final Sınavı111
Ödevler11515
Konu Araştırma 5315
Makale İnceleme428
Haftalık Makale ve Kaynak Araştırma6212
Toplam İş Yükü149
Toplam İş Yükü / 304,96
Dersin AKTS Kredisi5
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3
P1  X    
P2  X    
P3  X    
P4  X    
P5  X   X   X
P6  X    
P7  X   X   X
P8  X    
P9  X    
P10  X   X   X
P11  X   X   X
P12  X   X   X
P13  X   X   X
P14  X   X   X
P15  X   X   X
P16  X   X   X
P17  X   X   X
P18  X   X   X
P19  X   X   X
P20  X   X   X
P21     
P22  X   X  
P23  X   X   X
P24     
P25  X   X