Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Bir filmi oluşturan öğelerin filmin anlamına nasıl katkısı olduğunu öğrenir. 2) İki temel kuram aracılığıyla film - gerçek ilişkisini anlamayı öğrenir. 3) Bir filme nasıl yaklaşılacağını ve filmin metin gibi okunacağını bilir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Bu derste film teorisinin ne olduğu ve film teorisyeninin ne yaptığı hakkında bilgi verilecek. Sinemanın nasıl bir bilim ve sanat dalı olduğuna dair bir altyapı oluşturulacak. Filmi oluşturan unsurlar ve bu unsurlar arasındaki ilişkiye dayalı bazı teoriler örneklerle incelenecektir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Giriş bilgisi: Kuram Nedir? Film Kuramı Nedir?
2. Hafta
Temel Kavramlar, Akım ve Kuram Arasındaki Fark
3. Hafta
Gerçekçi Eğilim, Biçimci Eğilim ve İki Eğilim Arasındaki Farklar
4. Hafta
Film ve Gerçeklik İlişkisi; Görüntü - Gerçeklik
5. Hafta
Gerçekliğin Yeniden Üretimi / Filmin Oluşturuluşu
6. Hafta
Biçimci Gelenek ve temsilcileri: 1. Hugo Munsterberg, 2. Rudolf Arnheim 3. Sergey Eisenstein, 4. Bela Balazs
7. Hafta
Gerçekçi Kuram ve temsilcileri: 1. Siegfried Kracauer, 2. Andre Bazin
8. Hafta
Ara Sınav
9. Hafta
Çağdaş Fransız Film Kuramı ve temsilcileri: 1. Jean Mitry, 2. Christian Metz
10. Hafta
Çağdaş Fransız Film Kuramı ve temsilcileri: 3. Amedee Ayfre, 4. Henry Agel
11. Hafta
Sinema ve Göstergebilim Kuramı: Umberto Eco, Chiristian Metz, Peter Wollen, Roland Barthes
12. Hafta
İki tür film kuramı ve örnek film çözümlemesi - 1
13. Hafta
İki tür film kuramı ve örnek film çözümlemesi -2
14. Hafta
Film Kuramlarının Tarihi ve Sorunları
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
SİNEMA KURAMLARI J. Dudley Andrew (Çev.: İbrahim Şener), İz düşüm Sinema Yayınları, İstanbul, 2000. SİNEMA KURAMLARI Seçil Büker - Oğuz Onaran (Derleyenler), Dost Kitapevi Yayınlar, Ankara,1985. SİNEMA DİLİ ÜZERİNE YAZILAR Seçil Büker, Dost Kitabevi Yayınları, Ankara, 1985. FİLM DUYUMU Sergey M. Eisenstein (Çev.:Nijat Özön), Payel Yayınları, İstanbul,1984. FİLM BİÇİMİ Sergey M. Eisenstein (Çev.: Nijat Özön), Payel Yayınları, İstanbul,1985. FİLM DİLİNİN GRAMERİ I.- II.- III. Kitap Editör: Yalçın Demir, Anadolu Üniversitesi İletişim Bilimleri Fakültesi Yayınları, Eskişehir,1993. SİNEMADA ANLAM YARATMA Seçil Büker, Milliyet Yayınları, Anadolu Üniversitesi Basımevi, 1985. SİNEMA YAZILARI Bertolt Brecht (Çev.: Bertan Onaran-Yurdanur Salman), Görsel Yayınlar, İst.,1977. SİNEMA DERSLSERİ Eisenstein (Çev.: Engin Ayça) Hil Yayınevi, İstanbul, 1986. FRANSIZ SİNEMASI Oğuz Makal, Kitle Yayınları, Ankara,1996. SİNEMA NEDİR? Andre Bazin (Çev. İbrahim Şener), Sistem Yayıncılık, İstanbul,1995
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Sunum,Diğer
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
30
Ödev
1
20
Toplam(%)
50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
50
Finalin Başarıya Oranı(%)
50
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
2
2
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
Final Sınavına Hazırlık
1
60
60
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
50
50
Laboratuvar
Final Sınavı
1
2
2
Ödevler
1
2
2
Toplam İş Yükü
158
Toplam İş Yükü / 30
5,26
Dersin AKTS Kredisi
5
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ