Anasayfa  »  İletişim Fakültesi »  Halkla İlişkiler ve Tanıtım Programı (%30 İngilizce)

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
TÜKETİM KÜLTÜRÜ HİT432 - 3 + 0 5

DERSİN TÜRÜSeçmeli
DERSİN DÜZEYİLisans
DERSİN YILI-
YARIYIL-
AKTS5
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)IDoktor Öğretim Üyesi Reyhan Ünal Çınar
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Tüketim toplumu ile ilgili sistematik bir anlayış kazanır.
2) Tüketim kültürüne ilişkin sorulara cevap verebilir.
3) Ekonomi, kültür ve teknolojinin tüketim ve beğeni ve yaşam tarzları ile ilgisinde oynadığı karşılıklı rolü analiz edebilir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLERYok
DERS TANIMIBu dersin amacı modern tüketim kavramının doğuşuyla birlikte insanın bir şeye sahip olma arzusunun bir nesneye yönelik bağımlılığına dönüş(türül)mesinin nedenlerini analiz etmek, böylece günümüzde tüketimin insanlar arasında bir ayrışmaya değil de; müşterekleri paylaşmaya yönelik yeni bir kavrayışa sahip olup olamayacağını değerlendirmektir. Bu doğrultuda ders, tüketim kavramı, üretim ve tüketim ilişkisi, bu ilişkinin (post)modern zamanlardaki dönüşümü ve siyasal ve toplumsal anlamlarını tartışmayı amaçlamaktadır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Ders Hakkında Bilgilendirme
2. Hafta Temel Kavramlar: İhtiyaç - Haz - Lüks - Statü Olarak Tüketim Nedir?
3. Hafta Tüketim Toplumu ve Tüketim Kültürü Nedir?
4. Hafta Üretim ve Tüketim İlişkileri Tarihsel Arkaplan
5. Hafta Postmodernizm - Neoliberalizm ve Tüketim
6. Hafta Postmodernizm - Neoliberalizm ve Tüketim
7. Hafta Potlaç Kültüründen Törenlere - Armağan Ekonomisi
8. Hafta ARA SINAV
9. Hafta Toplumsal Cinsiyet ve Tüketim Alışkanlıkları
10. Hafta Sosyal Medya ve Tüketim
11. Hafta Mekan ve Tüketim
12. Hafta Mekan ve Tüketim
13. Hafta Pandemi ve Tüketim
14. Hafta Değerlendirme: Tüketerek Sahip Olmak mı? Yoksa Olanı Paylaşmak mı?
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLARDersin Ana Kaynakları:
Odabaşı, Yavuz (2019). Tüketim Kültürü: Yetinen Toplumdan Tüketen Topluma, İstanbul: Aura Kitapları
Bocock, Robert. (1997). Tüketim, Çev. İrem Kutluk, Ankara: Dost Kitabevi

Okumalar:
Tüketim Kültürü: Yetinen Toplumdan Tüketen Topluma (2019), Yavuz Odabaşı, Aura Kitapları, (Sevgili Tüketim Perisi - Sembolik Tüketim ? Hedonizm bölümleri), ss. 3-30
Tüketim Kültürü: Yetinen Toplumdan Tüketen Topluma, Yavuz Odabaşı, Aura Kitapları, (Tüketim Toplumu İdeolojisi bölümü), ss. 31-70
Tüketim (1997), Robert Bocock, Dost Kitabevi Yay,, (Modern Tüketim Kavramının Doğuşu ? Tüketimin Kurumsallaşması ve Tüketim ve Semboller bölümleri), ss. 21-36.
Tüketim Kültürü: Yetinen Toplumdan Tüketen Topluma, Yavuz Odabaşı, (Materyalizm bölümü), ss. 159-182.
Tüketim Kültürü: Yetinen Toplumdan Tüketen Topluma, Yavuz Odabaşı, Aura Kitapları, (Postmodernizm ve Tüketici bölümü), ss. 209-236.
Psikopolitika: Neoliberalizm ve Yeni İktidar Teknikleri, Byung-Chul Han, Metis Yay.
?Commodity, gift and mass-gift: on gift?commodity hybrids in advanced mass consumption cultures?, Nurit Bird-David & Asaf Darr, Economy and Society, 38:2, (2009): 304-325.
Tüketim, Robert Bocock, Dost Kitabevi Yay., (Cinsiyet ve Tüketim bölümü), ss. 88-122.
Tüketim Toplumu (2021), Jean Baudrillard, Ayrıntı Yay., (En Güzel Tüketim Nesnesi Beden bölümü) ss. 163-193.
Gösterişçi Tüketim, Sınıf, Din ve Güçlenme Ekseninde Muhafazakar Kadınlar, Gökçe Çöçel ve Pınar Melis Yelsalı Parmaksız, folk/ed., 2021; 27(2) 106 Ek, 27-50.
Tüketim Kültürü Yeni Medya ve Fotoğraf, Gökhan Demirel, ss. 61-100.
AVM?li Hatırlama ve Unutma?, Saime Tuğrul, Hacettepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Kültürel Çalışmalar Dergisi (Moment), 2014, 1: 2, ss. 16-33
Tarihi Kent Merkezlerinde Tüketim Mekanlarının Dönüşümü: Yel değirmeni Mahallesi Örneği, Elifcan Duygun ve Rifat Gökhan Koçyiğit, Tasarım Kuram, 2021, 17: 33, ss. 18-41
Mekanları Tüketmek (2018), John Urry, Ayrıntı Yay., ss. 193-241
Benlisoy, F. (2020) ?Korona Günlerinde Siyaset: Virüs ve Kapitalist Gerçeklik?, https://www.birartibir.org/siyaset/655-virus-ve-kapitalist-gercekcilik
Harvey, D. (2020). ?Covid-19 Adlı Sınıf Depremi?, 22 Mart 2020, https://www.birartibir.org/siyaset/631-covid-19-adli-sinif-depremi
Influencer Effect during Coronavirus Period within the Framework of the Consumption Society AlI, Murat Yel ve Feyza Ünlü Dalaylı, İnsan&İnsan, 8: 28, Bahar/Spring 2021, ss. 91-102
Hickel, Jason. (2021). Çoğu Zarar Azı Karar, Metis Yay., (Müşterekleri Geri Almak ve Büyümeden Gelişmek bölümleri), 187-200
Hickel, Jason. (2021). Çoğu Zarar Azı Karar, Metis Yay.,, (Birinci, İkinci, Üçüncü, Dördüncü, Beşinci Adım bölümü) 218-229
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ara Sınav125
Devam120
Örnek Olay Sunumu120
Toplam(%)65
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)65
Finalin Başarıya Oranı(%)35
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav122
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
Final Sınavına Hazırlık14040
Ders Saati14342
Ara Sınava Hazırlık12525
Laboratuvar
Final Sınavı122
Ödevler14040
Toplam İş Yükü151
Toplam İş Yükü / 305,03
Dersin AKTS Kredisi5
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3
P1  X   X   X
P2  X   X   X
P3  X   X   X
P4  X   X   X
P5  X   X  
P6  X   X  
P7  X   X  
P8  X   X   X
P9  X   X   X
P10  X   X   X
P11  X     X
P12  X   X   X
P13  X   X   X
P14  X   X   X
P15  X   X   X
P16  X     X
P17  X     X
P18  X   X   X
P19  X   X   X
P20  X   X   X
P21  X   X   X
P22  X   X  
P23  X   X  
P24  X   X   X
P25  X   X   X