Anasayfa  »  İletişim Fakültesi »  Halkla İlişkiler ve Tanıtım Programı (%30 İngilizce)

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
KAMUOYU VE PAZAR ARAŞTIRMALARI HİT423 - 3 + 0 5

DERSİN TÜRÜSeçmeli
DERSİN DÜZEYİLisans
DERSİN YILI-
YARIYIL-
AKTS5
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)IDoçent Doktor Fatma Senem Güngör
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Toplumsal davranış, beklenti, eğilim ve yönelimleri ölçmeye yarayan kamuoyu araştırmalarının ve belli bir ürünün insanlar tarafından neden tercih edildiğinin ölçülmesine dayanan pazar araştırmalarının farklılaştıkları noktaları ve ortak paydalarını öğrenirler.
2) Araştırma sonuçlarında elde edilen bilgilerin reklamların türlerini içeriklerini ve niteliklerini nasıl şekillendirdiğini uygulamalı olarak ortaya koyarlar.
3) Medyanın kamuoyu oluşturma konusunda izlediği yollar ve kullandığı mekanizmalar hakkında da bilgi sahibi olurlar.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLERYok
DERS TANIMIKamuoyu, siyasal karar alma ve propaganda gibi konular, medyanın kamuoyu oluşturmaya konusundaki rolü nedeniyle iletişim bilimlerinin çalışma alanındadır. Bu derste de kapsamlı bir şekilde medya ve kamuoyu ilişkisi tarihsel bir perspektifte incelenecek, Pazar araştırmalarının tarihsel gelişimi üzerinde durulacak, iletişim kuramları açısından kamuoyu ve pazar araştırmaları değerlendirilecek ve bir uygulama ile bu bilgilerin öğrencilerde pekişmesi sağlanacaktır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Dersin tanıtılması, kamuoyu ve pazar araştırmalarına giriş.
2. Hafta Kamuoyu ve pazar araştırmalarının amacı, tarihsel gelişimi. İletişim bilimleri alanında kamuoyu ve pazar araştırmaları ile ilgili kuramsal tartışmalar (Gu?ndem Belirleme).
3. Hafta Kamuoyu ve pazar araştırmalarının amacı, tarihsel gelişimi. İletişim bilimleri alanında kamuoyu ve pazar araştırmaları ile ilgili kuramsal tartışmalar (Suskunluk Sarmalı)
4. Hafta Türkiye'de kamuoyu ve pazar araştırmaları örneklerinin incelenmesi.
5. Hafta Kamuoyu ve pazar araştırmaları: yöntem ve sınırlılıklar u?zerine tartışma. Dijitalleşme ile kamuoyu ve pazar araştırmaları ilişkisi. Çalışma gruplarının belirlenmesi.
6. Hafta Araştırma konusu önerilerinin sunumu, konu seçimi için tartışma ve öneriler.
7. Hafta Araştırma Modelleri, Veri Tu?rleri, Veri Toplama Araçları, Birincil Veri Toplama Yöntemleri, Anket Du?zenleme.
8. Hafta ARA SINAV.
9. Hafta Anket sorularının hazırlanması.
10. Hafta Test uygulamalarının yapılması.
11. Hafta Çalışmaların değerlendirilmesi.
12. Hafta Çalışmaların değerlendirilmesi.
13. Hafta Sunumlar.
14. Hafta Sunumlar.
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLARAtabek, Nejdet ve Erdal Dağtaş. (1998) Kamuoyu ve İletişim. Eskişehir: T.C. Anadolu Üniversitesi Eğitim, Sağlık ve Bilimsel Araştırma Çalışmaları Vakfı Yayın No: 139.

Bektaş, Arsev. (2000) Kamuoyu, İletişim ve Demokrasi. İstanbul: Bağlam Yayıncılık.

Karasar, Niyazi. Araştırmalarda Rapor Hazırlama. Nobel Yayın Dağıtım.

Keane, John. (1999) Medya ve Demokrasi. (Çev. Haluk Şahin). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.

Kurtuluş, K., Pazarlama Araştırmaları. 8. Baskı. İstanbul, 2006.

Noelle Neumann, Elisabeth. (1998) Kamuoyu Suskunluk Sarmalının Keşfi. (Çev. Murat Özkök). Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.

Tufan, Hülya. (Haz.) (1995) Kamuoyu Kimin Oyu? İstanbul: Kesit Yayıncılık.

Yıldırım, I.E., Kamuoyu Araştırmaları ve Su Tüketim Bilinci Üzerine Araştırmalar. Istanbul, 2010.

Yüksel, Erkan. Medyanın Gündem Belirleme Gücü. Çizgi Kitabevi.

Ders sırasında önerilecek ek kaynaklar ve verilecek okumalar.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım,Tartışma,Örnek Olay İncelemesi,Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ara Sınav125
Devam110
Örnek Olay Sunumu125
Toplam(%)60
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)60
Finalin Başarıya Oranı(%)40
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav111
Kısa Sınavlara hazırlık133
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi14342
Final Sınavına Hazırlık11818
Ders Saati12336
Ara Sınava Hazırlık13636
Laboratuvar
Final Sınavı11,51,5
Ödevler6212
Toplam İş Yükü149,5
Toplam İş Yükü / 304,98
Dersin AKTS Kredisi5
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3
P1  X   X   X
P2  X   X   X
P3  X   X   X
P4  X   X   X
P5  X   X   X
P6  X   X  
P7  X   X   X
P8  X   X  
P9  X   X  
P10  X   X   X
P11  X   X   X
P12  X   X   X
P13  X   X   X
P14  X   X   X
P15  X   X  
P16  X   X  
P17  X   X  
P18  X   X  
P19  X   X  
P20  X   X  
P21  X   X   X
P22  X   X   X
P23  X   X  
P24  X   X   X
P25  X   X