Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Toplumsal davranış, beklenti, eğilim ve yönelimleri ölçmeye yarayan kamuoyu araştırmalarının ve belli bir ürünün insanlar tarafından neden tercih edildiğinin ölçülmesine dayanan pazar araştırmalarının farklılaştıkları noktaları ve ortak paydalarını öğrenirler. 2) Araştırma sonuçlarında elde edilen bilgilerin reklamların türlerini içeriklerini ve niteliklerini nasıl şekillendirdiğini uygulamalı olarak ortaya koyarlar. 3) Medyanın kamuoyu oluşturma konusunda izlediği yollar ve kullandığı mekanizmalar hakkında da bilgi sahibi olurlar.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Kamuoyu, siyasal karar alma ve propaganda gibi konular, medyanın kamuoyu oluşturmaya konusundaki rolü nedeniyle iletişim bilimlerinin çalışma alanındadır. Bu derste de kapsamlı bir şekilde medya ve kamuoyu ilişkisi tarihsel bir perspektifte incelenecek, Pazar araştırmalarının tarihsel gelişimi üzerinde durulacak, iletişim kuramları açısından kamuoyu ve pazar araştırmaları değerlendirilecek ve bir uygulama ile bu bilgilerin öğrencilerde pekişmesi sağlanacaktır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Dersin tanıtılması, kamuoyu ve pazar araştırmalarına giriş.
2. Hafta
Kamuoyu ve pazar araştırmalarının amacı, tarihsel gelişimi. İletişim bilimleri alanında kamuoyu ve pazar araştırmaları ile ilgili kuramsal tartışmalar (Gu?ndem Belirleme).
3. Hafta
Kamuoyu ve pazar araştırmalarının amacı, tarihsel gelişimi. İletişim bilimleri alanında kamuoyu ve pazar araştırmaları ile ilgili kuramsal tartışmalar (Suskunluk Sarmalı)
4. Hafta
Türkiye'de kamuoyu ve pazar araştırmaları örneklerinin incelenmesi.
5. Hafta
Kamuoyu ve pazar araştırmaları: yöntem ve sınırlılıklar u?zerine tartışma. Dijitalleşme ile kamuoyu ve pazar araştırmaları ilişkisi. Çalışma gruplarının belirlenmesi.
6. Hafta
Araştırma konusu önerilerinin sunumu, konu seçimi için tartışma ve öneriler.
7. Hafta
Araştırma Modelleri, Veri Tu?rleri, Veri Toplama Araçları, Birincil Veri Toplama Yöntemleri, Anket Du?zenleme.
8. Hafta
ARA SINAV.
9. Hafta
Anket sorularının hazırlanması.
10. Hafta
Test uygulamalarının yapılması.
11. Hafta
Çalışmaların değerlendirilmesi.
12. Hafta
Çalışmaların değerlendirilmesi.
13. Hafta
Sunumlar.
14. Hafta
Sunumlar.
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Atabek, Nejdet ve Erdal Dağtaş. (1998) Kamuoyu ve İletişim. Eskişehir: T.C. Anadolu Üniversitesi Eğitim, Sağlık ve Bilimsel Araştırma Çalışmaları Vakfı Yayın No: 139.
Bektaş, Arsev. (2000) Kamuoyu, İletişim ve Demokrasi. İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
Karasar, Niyazi. Araştırmalarda Rapor Hazırlama. Nobel Yayın Dağıtım.