Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Zaman ve mekan içinde çeşitli uygarlıklara ait kültür, dil, din, ekonomi teknoloji gibi unsurları açıklayıp yorumlayabilirler. 2) Geçinmek için kullanılan temel üretim tarzları ve yönetim şekillerine ilişkin bir anlayış kazanır ve bu uygarlıkları analitik olarak değerlendirme becerisine sahip olurlar. 3) Geçmişteki uygarlıkların inanç ve düşünce sistemlerini, siyasi ve ekonomik yapılarını birbirleriyle ve günümüzdekilerle ilişkilendirebilirler.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Bu dersin amacı, uygarlık kavramını, gelişimini ve dönüşümü tartışarak, öğrencilerin insan hayatının iyileşmesi ve karmaşıklaşması hakkında temel bir kavrayış kazanmasını sağlamaktır. Bu doğrultuda, ders içinde bulunduğumuz Uygarlığın belli başlı kilometre taşlarını/dönüm noktalarını, M.Ö 4000 yılı civarında Mezopotamya'dan başlayarak öğrencilerle tanıştırılacaktır. Bu tarihsel süreçte meydana gelen siyasi, ekonomik, sosyal ve kültürel değişimlerin ve fikirlerin bugünümüzü kuran katkıları/mirası tartışılacak, böylece günümüzü belirleyen tarih ve insan aklının ve iradesinin yaratıcı ve kurucu niteliğinin anlaşılması sağlanacaktır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Giriş: İnsanlık ve Tarih
2. Hafta
Mezopotamya Uygarlığı
3. Hafta
Eski Mısır Uygarlığı
4. Hafta
Anadolu Uygarlıkları
5. Hafta
Yahudi Uygarlığı-İran, Hint ve Çin Uygarlıkları
6. Hafta
Yunan Uygarlığı
7. Hafta
Yunan Uygarlığı
8. Hafta
Helenistik Dönem ve Roma Uygarlığı
9. Hafta
Hristiyanlık-Roma'nın Dönüşümü
10. Hafta
Ortaçağ-Feodalite - Mutlak Monarşi
11. Hafta
Rönesans-Reform, Devrimler
12. Hafta
Rönesans-Reform, Devrimler
13. Hafta
Kapitalizmin Kısa Tarihçesi
14. Hafta
Uygarlık Tarihinin Evrimi
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Dersin Ana Kaynakları: 1. Tanili, Server. (2020). Yüzyılların Gerçeği ve Mirası 1. Cilt İlkçağ: Doğu, Yunan, Roma, Türkiye İş Bankası Yayınları, İstanbul. 2. Tanili, Server. (2020). Yüzyılların Gerçeği ve Mirası 2. Cilt Ortaçağ: Feodal Dünya, Türkiye İş Bankası Yayınları, İstanbul.
Okumalar: Tanili, 1. Cilt, ss. 43-74 Tanili, 1. Cilt, ss. 78-106 Tanili, 1. Cilt, ss. 107-126 Tanili, 1. Cilt, ss. 136-140; 157-165; 176-180; 188-191 *Şenel, Alaeddin. (1996). Siyasal Düşünceler Tarihi, Ankara: Bilim ve Sanat Yay., ss. 81-107. Tanili, 1. Cilt, ss. 211-222; 223-237; 275-286; 297-311 *Sokrates?ten Jakobenlere Batı?da Siyasal Düşünceler, ed. Mehmet Ali Ağaoğulları, İstanbul: İletişim, ss. 23-152. Tanili, 1. Cilt, ss. 336-341; 391-394; 405-426. *Şenel, Alaeddin. (1996). Siyasal Düşünceler Tarihi, Ankara: Bilim ve Sanat Yay., ss. 185-205. *Sokrates?ten Jakobenlere Batı?da Siyasal Düşünceler, (ed.) Mehmet Ali Ağaoğulları, İstanbul: İletişim, ss. 153-196. *Ağaoğulları, A. Mehmet ve Köker, Levent. (1998), İmparatorluktan Tanrı Devletine, İmge Yayınevi: İstanbul, ss. 13-75 Tanili, 1. Cilt, ss. 459-468; 493-505 Tanili, 2. Cilt, ss. 31-40 *Sokrates?ten Jakobenlere Batı?da Siyasal Düşünceler, (ed.) Mehmet Ali Ağaoğulları, İstanbul: İletişim, ss. 197-234. *Ağaoğulları, A. Mehmet ve Köker, Levent. (1998), İmparatorluktan Tanrı Devletine, İmge Yayınevi: İstanbul, ss. 13-75 *Şenel, Alaeddin. (1996). Siyasal Düşünceler Tarihi, Ankara: Bilim ve Sanat Yay., ss. 79-146. Tanili, 2. Cilt, ss. 213-231; 238-247; 305-325 *Sokrates?ten Jakobenlere Batı?da Siyasal Düşünceler, (ed.) Mehmet Ali Ağaoğulları, İstanbul: İletişim, ss. 237-286. *Ağaoğulları, A. Mehmet ve Köker, Levent. (1998), İmparatorluktan Tanrı Devletine, İmge Yayınevi: İstanbul, ss. 147-193 *Şenel, Alaeddin. (1996). Siyasal Düşünceler Tarihi, Ankara: Bilim ve Sanat Yay., ss. 207-263. *Kantorowicz, Ernest. (2011). ?Orta Çağ siyasi düşüncede vatan için ölmek ? pro patria mori?, Devlet Kuramı içinde der. Cemal Bali Akal, Ankara: Dost Kitabevi, ss. 109-128 *Gauchet, Marcel. (2011). ?Anlam Borcu ve Devletin Kökenleri. İlklerde din ve siyaset?, Devlet Kuramı içinde der. Cemal Bali Akal, Ankara: Dost Kitabevi, ss. 109-128 Tanili, 2. Cilt, ss.437-451 *Sokrates?ten Jakobenlere Batı?da Siyasal Düşünceler, (ed.) Mehmet Ali Ağaoğulları, İstanbul: İletişim, ss. 286-318; 597-640. *Orkun Saip Durmaz, ?Niçin hala Roberspierciyiz?? https://bilimvegelecek.com.tr/index.php/2016/03/01/nicin-hala-robespierreciyiz/ *Ağaoğulları, A., Mehmet. ?Fransız Devriminde Birey-Devlet İlişkisi (1789-1794)?, ss. 195-228
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
40
Devam
1
20
Toplam(%)
60
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
60
Finalin Başarıya Oranı(%)
40
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
2
2
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
Final Sınavına Hazırlık
1
60
60
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
50
50
Laboratuvar
Final Sınavı
1
2
2
Ödevler
Toplam İş Yükü
156
Toplam İş Yükü / 30
5,2
Dersin AKTS Kredisi
5
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ