Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) İletişim ve kamuoyu sürecinde, çeşitli kavramların farklı yöntemlerle kontrol altına alınmasını kavrar ve karşılaştıkları iyi işlemeyen durumları saptayarak, problemleri çözme becerisi kazanırlar. 2) Süreçlerin izlenmesiyle öğrenci, teori ve pratik arasındaki etkileşimin sürekliliğine yönelik yaratıcı ve eleştirel düşünmeyi ve yenilikçiliği besleyerek mükemmellik düzeyinde araştırma yapmayı ve topluma hizmet etmeyi kazanır. 3) Sansür ve oto-sansür uygulamalarıyla ilgili olarak özel ve kamusal yaşamından örnekler bulur inceler ve ortaya koyar.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Kitle iletişim alanlarında görece etkileşimli (interaktif) süreç öğretilerek, kitle iletişiminin önemli özelliklerinden biri olan kamuoyu kavramı tanımlanarak, kamu yararı, kamusal alan, otorite/egemen/güç, düşünce özgürlüğü, rıza üretimi ve propoganda algı yönetimi tartışmalarıyla ilişkilendirilmektedir. Ulusal ve uluslararası kamuoyları, karar alıcı aktörler ve medya ile derinlikli ve çok yönlü ilişkilerin geliştirilmesine yönelik, iletişimin tüm araç ve yöntemleri ile planlama, organize etme ve kontrol işlevleriyle geniş perspektiften bakma, değerlendirme, alternatif düşünme, analiz-sentez ve eleştirel yaklaşımlar geliştirmeye yardımcı olma hedeflenir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Ders amaç ve yaklaşımları
2. Hafta
Kamuoyu ve Oluşum Süreçleri
3. Hafta
İletişim, Halkla İlişkiler ve Kamuoyu
4. Hafta
Kamuoyu ve Kamusal Alan
5. Hafta
İletişimde Etik ve İş İletişimi
6. Hafta
İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları
7. Hafta
Düşünce ve Basın Özgürlüğü
8. Hafta
Arasınav
9. Hafta
Rıza Üretimi ve Propoganda
10. Hafta
TBMM Kanunlar ve Kararlar Dairesi- Kanun Süreçleri
11. Hafta
TRT- Haber Süreçleri; Sahadan Haber Merkezine, Haber Merkezinden Kamuoyuna
TÜRKİYE CUMHURİYETİ CUMHURBAŞKANLIĞI, İletişim Başkanlığı- Millet-devlet iletişiminin etkin yönetimi için gerekli çalışma ve düzenlemelerle ilgili süreçler
14. Hafta
Proje Sunumları
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
KİTAPLAR Akarcalı, Sezer, Türkiye?de Kamusal Radyodan Özel Radyo ve Televizyona Geçiş Süreci, Ankara: Punto Matbaacılık, 1997. Alemdar, Korkmaz, Türkiye?de Kitle İletişimi, Dün-Bugün-Yarın, Demokrat Parti Döneminde Resmi ve Özel İlanlar. Ankara: Gazeteciler Cemiyeti Yayınları, 2009. Althusser, Louis. İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları, İstanbul: İletişim Yayınları, 2000. Biber, Ayhan, Halkla İlişkilerde Teorik Bir Çerçeve, Ankara, Vadi Yayınları, 2004. Okay, Ayla, Okay, Aydemir, Halkla İlişkiler, İstanbul: Der Yayınları, 2011 Canetti, Elias, Kitle ve İktidar, İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 1998. Cemal, Hasan, Tank Sesiyle Uyanmak, İstanbul: Bilgi Yayınevi,1986. Demir, Vedat, Türkiye?de Medya-Siyaset İlişkisi, İstanbul: Beta Yayınları, 2007. Elisabeth Noelle- Neumann, Kamuoyu, Ankara, Dost Kitabevi, 1996. Gramsci, Antonio, Aydınlar ve Toplum, İstanbul: Örnek Yayınları, 1983. Habermas, Jürgen, İletişimsel Eylem Kuramı, Alfa Yayınları, 2019. İnceoğlu, Yasemin, Çoban, Savaş, Haber Okumaları, İstanbul, İletişim Yayınları, 2016. Kaya, Raşit, Türkiye?de Kitle İletişimi, Dün-Bugün-Yarın, Türkiye Siyasal Yaşamında 1980?ler Sonrası Gelişmeler ve Medya, Der. Korkmaz Alemdar. Ankara: Gazeteciler Cemiyeti Yayınları, 2009. Magret, Eric, Medya ve İletişim Sosyolojisi, İstanbul: İletişim Yayınları, 2011. Özdemir, Hüreyye, Thinking Human Rights in a Changing World, ?Freedom of Thought and Expression: Censorship on Media in Türkiye?, Chapter in the book, pp. 291-325, (Editors: Mehmet Okyayuz-Junxiang Mao-Letlhokwa George Mpedi-Peter Harmann), Springer, Berlin, Germany, 2023. Özdemir, Hüreyye, Asker ?Hazır Ol? Deyince- 12 Eylül 1980 Döneminde Sansür ve Oto-Sansür, İstanbul: Libra Yayınları, 2018. Özek, Çetin, İfade Özgürlüğü Hapiste, Demokratikleşme Sancısı, Ankara: Çağdaş Gazeteciler Derneği Yayını, 1994. Özerkan, Şengül, Haber Analizi ve Arşiv İncelemeliryle, Türkiye?de 9 Gazete, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım Tics. Ltd. Şti., 2009. Özsever, Atilla, Tekelci Medyada Örgütsüz Gazeteci, Ankara: İmge Kitapevi, 2004. Sözeri, Ceren, Türkiye?de Medya ? İktidar İlişkileri ve Sorunlar ve Öneriler, İstanbul: Medya ve İletişim Merkezi, 2015. Tokgöz, Oya, İletişim Kuramlarına Anlam Vermek, Başlangıcından Günümüze Anglo-Amerikan İletişim Kuramı, Ankar: İmge Kitabevi, 2015. Tokgöz, Oya, Siyasal İletişimi Anlamak, Ankar:, İmge Kitabevi, 2020. Topuz, Hıfzı, II. Mahmut?tan Holdinglere Türk Basın Tarihi, İstanbul: Remzi Kitabevi, 2003.
BELGESELLER Taha Akyol (Yön.), Türk'ün Ateşle İmtihanı 1921-1922 (CNN TÜRK Televizyonu: Türkiye, 2017). Kurtuluş: https://www.youtube.com/watch?v=qGbsMz621lM Sevr: https://www.youtube.com/watch?v=BVdIt3GRcAI Serkan Koç (Yön.), 1908 Hürriyet Devrimi (Ankara: Kaynak Yayınları, 2015). https://www.youtube.com/watch?v=daa-yL7yEPw Mustafa Ünlü (Yön.), 12 Eylül (DVD) (İstanbul: Gala Film, 1998).
DİĞER İlhan, Lüfem, ?Düşünceleri Anlatım Özgürlüğü,? Cumhuriyet, 21 Kasım 1995. Özek, Çetin, Tanör, Bülent, ?MGK?nın Gölgesinde Düşünce Ayıbı,? Cumhuriyet, 25 Eylül 1994. Çölaşan, Emin, ?Mamak Cezaevinde,? Milliyet, 6-10 Aralık 1980. Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi, 11. Ve 14. Protokoller ile değiştirilen metin, Avrupa Antlaşmaları Serisi, No. 5. İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi, T.C. Resmi Gazete, 27.05.1949, sayı: 7217.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Proje
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
40
Örnek Olay Sunumu
1
30
Toplam(%)
70
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
70
Finalin Başarıya Oranı(%)
30
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
2
2
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
Final Sınavına Hazırlık
1
50
50
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
30
30
Laboratuvar
Final Sınavı
1
2
2
Ödevler
Proje
1
20
20
Toplam İş Yükü
146
Toplam İş Yükü / 30
4,86
Dersin AKTS Kredisi
5
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ