Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) İletişim ürünlerinin bir metin olarak çözümlenebileceğine ilişkin farkındalık geliştirirler. 2) Metin çözümlemeye dair farklı yaklaşımların ve bu yaklaşımların kapsam ve sınırlılıklarını bilirler. 3) Bir metni, genel olarak ve -haber, dizi, fotoğraf, reklam ya da film vb.- belirli türler çerçevesinde belirli bir sorun ekseninde, farklı metin çözümleme yaklaşımlarını işe koşarak çözümleyebilirler.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Ders, bilim, edebiyat ve sanat yaklaşımlarının birbiriyle salınımlarının oluşturduğu artalanda ortaya çıkan ve giderek yaşam alanının her kesitinde üretilen bir kendilik olarak algılanan `metin? kavramının eleştirel bir bakışla irdelenmesi oluşturacaktır. Bu nedenle derste şiir, roman, fotoğraf, reklam ve film gibi yazılı ve görsel metin türlerinin incelenmesi ve çözümlenmesi hedeflenmektedir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Kültür, anlam, bilgi , dil, metin
2. Hafta
Ana akım iletişim teorilerinden Yapısalcılığa, Yapısalcılıktan Postyapısalcılığa Metin Teorilerinin Tarihsel Arkaplanı
3. Hafta
Anlatı ,Tür , Yazılı Türler ve Metinler Görsel Metinler ve Türler
4. Hafta
Yapısalcılık: Levi-Strauss, mit ve anlam
5. Hafta
Göstergebilim Barthes, Hjemslev, Eco
6. Hafta
Metin ve Gadamer Metinlerarasılık, Bakhtin, Kristeva.
7. Hafta
Semiosfer, Lotman
8. Hafta
Ara SINAV
9. Hafta
Metinlerarasılık, Bakhtin, Kristeva
10. Hafta
Eco ve Genette
11. Hafta
Psikanaliz ve bilinçdışı: Lacan
12. Hafta
Postyapısalcılık: Derrida Metnin yapısökümü
13. Hafta
Postmodernite, Deleuze, Assemblage
14. Hafta
Genel Değerlendirme
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
BARKER Chris and Dariusz GALASINSKI. 2001 Cultural Studies and Discourse Analysis: A dialogue Language and Identity. London: Sage Publications. BARKER, Chris, 2000. Cultural Studies, Theory and Practice. London: Sage Publications. BARTHES, R. 1996.Camera Lucida, Çev.Reha Akçakaya, AltıkırkbeşYayınları 4/2 BARTHES.. 2006. Yazının Sıfır Derecesi (Çev. Tahsin Yücel). İstanbul: Metis Yayınları. BARTHES, Roland.1997. Göstergebilimsel Serüven (Çev. Mehmet Rifat, Sema Rifat) İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. BENJAMIN, Walter, 2013. Fotoğrafın Kısa Tarihi-Teknik Araçlarla Yeniden Üretim Çağında Sanat Eseri (Çev. Osman Akınhay). İstanbul: Agora Kitaplığı. BERGER, Arthur Asa,1999. Signs in Contemporary Culture: An introduction to semiotics. Wisconsin: Sheffield Publishing Company. BURKE, Kenneth. (1937) Literature as Equipment for Living. Contemporary Literary Cirticism: Literary and Cultural Studies, 1994) (Ed. Robert Con Davis & Roland Schlefier). London: Longman. BAHKTIN, Mikhail. 1981. The dialogic imagination: four essays. Austin: University of Texas Press. BARTHES, Roland, 1987. Yazı nedir? İstanbul: Hil Yayıları BARTHES, Roland.1997. Göstergebilimsel Serüven (Çev. Mehmet Rifat ,Sema Rifat) İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. BURNETT, Ron. 2012. İmgeler Nasıl Düşünür? (Çev. Güçsal Pusar).İstanbul: Metis DERRIDA, Jacques.1997.Of Grammatology. Baltimore: The Johns Hopkins University Pres DELEUZE, Gilles. 2014 Sinema I Hareket-İmge (Çev.Soner Özdemir).İstanbul:Norgunk. DELEUZE, Gilles. 2021 Sinema II Hareket-İmge (Çev.Burcu Yalım-Emre Koyuncu).İstanbul:Norgunk. ECO, U. 1991. Alımlama Göstergebilimi. İstanbul: Düzlem Yayınları. ECO, U. 1992 Açık Yapıt (Çev. Yakup Şahan).İstanbul: Kabalcı. FISKE, John.1996. İletişim Çalışmalarına Giriş (Çev. Süleyman İrvan). Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları. FOUCAULT, Michel, (1969). What is an Author?. Contemporary Literary Cirticism: Literary and Cultural Studies, 1994) (Ed. Robert Con Davis & Roland Schlefier). London: Longman GÖKTÜRK, Aksit 1997. Okuma Uğrası: Yazın Metninin Kavranışında Okur, Metin, Yazar. Istanbul: Yapı Kredi Yayınları. GÖKTÜRK, Aksit, 2002. Sözün Ötesi. Istanbul: Yapı Kredi Yayınları. MENDELSUND, Peter. 2016. Okurken Ne Görürüz.(Çev. Özde Duygu Gürkan) İstanbul: Metis. ÖZLEM, Doğan (Der.). 1995. Yorumbilgisi Üzerine Yazılar . Ankara: Ark Yayınevi. RİFAT, Mehmet. 2013. Açıklamalı Göstergebilim Sözlüğü. İstanbul: İşbankası Yayınları SARUP, Madan. 2004. Postyapısalcılık ve Postmodernizm (Çev. Abdülbaki Güçlü). Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları. SCHIRATO, Tony and Susan YELL. 2000. Communication and Culture. London: Sage Publications.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Örnek Olay İncelemesi,Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
20
Ödev
1
40
Toplam(%)
60
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
60
Finalin Başarıya Oranı(%)
40
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
1
1
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
Final Sınavına Hazırlık
1
50
50
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
20
20
Laboratuvar
Final Sınavı
1
2
2
Ödevler
2
20
40
Toplam İş Yükü
155
Toplam İş Yükü / 30
5,16
Dersin AKTS Kredisi
5
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ