Anasayfa  »  İletişim Fakültesi »  Halkla İlişkiler ve Tanıtım Programı (%30 İngilizce)

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
METİN ÇÖZÜMLEMESİ İLF323 - 3 + 0 5

DERSİN TÜRÜSeçmeli
DERSİN DÜZEYİLisans
DERSİN YILI-
YARIYIL-
AKTS5
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)IProfesör Doktor Şebnem Pala Güzel
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) İletişim ürünlerinin bir metin olarak çözümlenebileceğine ilişkin farkındalık geliştirirler.
2) Metin çözümlemeye dair farklı yaklaşımların ve bu yaklaşımların kapsam ve sınırlılıklarını bilirler.
3) Bir metni, genel olarak ve -haber, dizi, fotoğraf, reklam ya da film vb.- belirli türler çerçevesinde belirli bir sorun ekseninde, farklı metin çözümleme yaklaşımlarını işe koşarak çözümleyebilirler.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLERYok
DERS TANIMIDers, bilim, edebiyat ve sanat yaklaşımlarının birbiriyle salınımlarının oluşturduğu artalanda ortaya çıkan ve giderek yaşam alanının her kesitinde üretilen bir kendilik olarak algılanan `metin? kavramının eleştirel bir bakışla irdelenmesi oluşturacaktır. Bu nedenle derste şiir, roman, fotoğraf, reklam ve film gibi yazılı ve görsel metin türlerinin incelenmesi ve çözümlenmesi hedeflenmektedir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Kültür, anlam, bilgi , dil, metin
2. Hafta Ana akım iletişim teorilerinden Yapısalcılığa, Yapısalcılıktan Postyapısalcılığa Metin Teorilerinin Tarihsel Arkaplanı
3. Hafta Anlatı ,Tür , Yazılı Türler ve Metinler Görsel Metinler ve Türler
4. Hafta Yapısalcılık: Levi-Strauss, mit ve anlam
5. Hafta Göstergebilim Barthes, Hjemslev, Eco
6. Hafta Metin ve Gadamer Metinlerarasılık, Bakhtin, Kristeva.
7. Hafta Semiosfer, Lotman
8. Hafta Ara SINAV
9. Hafta Metinlerarasılık, Bakhtin, Kristeva
10. Hafta Eco ve Genette
11. Hafta Psikanaliz ve bilinçdışı: Lacan
12. Hafta Postyapısalcılık: Derrida Metnin yapısökümü
13. Hafta Postmodernite, Deleuze, Assemblage
14. Hafta Genel Değerlendirme
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLARBARKER Chris and Dariusz GALASINSKI. 2001 Cultural Studies and Discourse Analysis: A dialogue Language and Identity. London: Sage Publications.
BARKER, Chris, 2000. Cultural Studies, Theory and Practice. London: Sage Publications.
BARTHES, R. 1996.Camera Lucida, Çev.Reha Akçakaya, AltıkırkbeşYayınları 4/2
BARTHES.. 2006. Yazının Sıfır Derecesi (Çev. Tahsin Yücel). İstanbul: Metis Yayınları.
BARTHES, Roland.1997. Göstergebilimsel Serüven (Çev. Mehmet Rifat, Sema Rifat) İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
BENJAMIN, Walter, 2013. Fotoğrafın Kısa Tarihi-Teknik Araçlarla Yeniden Üretim Çağında Sanat Eseri (Çev. Osman Akınhay). İstanbul: Agora Kitaplığı.
BERGER, Arthur Asa,1999. Signs in Contemporary Culture: An introduction to semiotics. Wisconsin: Sheffield Publishing Company.
BURKE, Kenneth. (1937) Literature as Equipment for Living. Contemporary Literary Cirticism: Literary and Cultural Studies, 1994) (Ed. Robert Con Davis & Roland Schlefier). London: Longman.
BAHKTIN, Mikhail. 1981. The dialogic imagination: four essays. Austin: University of Texas Press.
BARTHES, Roland, 1987. Yazı nedir? İstanbul: Hil Yayıları
BARTHES, Roland.1997. Göstergebilimsel Serüven (Çev. Mehmet Rifat ,Sema Rifat) İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
BURNETT, Ron. 2012. İmgeler Nasıl Düşünür? (Çev. Güçsal Pusar).İstanbul: Metis
DERRIDA, Jacques.1997.Of Grammatology. Baltimore: The Johns Hopkins University Pres
DELEUZE, Gilles. 2014 Sinema I Hareket-İmge (Çev.Soner Özdemir).İstanbul:Norgunk.
DELEUZE, Gilles. 2021 Sinema II Hareket-İmge (Çev.Burcu Yalım-Emre Koyuncu).İstanbul:Norgunk.
ECO, U. 1991. Alımlama Göstergebilimi. İstanbul: Düzlem Yayınları.
ECO, U. 1992 Açık Yapıt (Çev. Yakup Şahan).İstanbul: Kabalcı.
FISKE, John.1996. İletişim Çalışmalarına Giriş (Çev. Süleyman İrvan). Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
FOUCAULT, Michel, (1969). What is an Author?. Contemporary Literary Cirticism: Literary and Cultural Studies, 1994) (Ed. Robert Con Davis & Roland Schlefier). London: Longman
GÖKTÜRK, Aksit 1997. Okuma Uğrası: Yazın Metninin Kavranışında Okur, Metin, Yazar. Istanbul: Yapı Kredi Yayınları.
GÖKTÜRK, Aksit, 2002. Sözün Ötesi. Istanbul: Yapı Kredi Yayınları.
MENDELSUND, Peter. 2016. Okurken Ne Görürüz.(Çev. Özde Duygu Gürkan) İstanbul: Metis.
ÖZLEM, Doğan (Der.). 1995. Yorumbilgisi Üzerine Yazılar . Ankara: Ark Yayınevi.
RİFAT, Mehmet. 2013. Açıklamalı Göstergebilim Sözlüğü. İstanbul: İşbankası Yayınları
SARUP, Madan. 2004. Postyapısalcılık ve Postmodernizm (Çev. Abdülbaki Güçlü). Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
SCHIRATO, Tony and Susan YELL. 2000. Communication and Culture. London: Sage Publications.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım,Örnek Olay İncelemesi,Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ara Sınav120
Ödev140
Toplam(%)60
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)60
Finalin Başarıya Oranı(%)40
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav111
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
Final Sınavına Hazırlık15050
Ders Saati14342
Ara Sınava Hazırlık12020
Laboratuvar
Final Sınavı122
Ödevler22040
Toplam İş Yükü155
Toplam İş Yükü / 305,16
Dersin AKTS Kredisi5
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3
P1  X   X   X
P2  X   X   X
P3  X   X   X
P4    X   X
P5  X   X   X
P6  X   X  
P7    X   X
P8  X     X
P9    X   X
P10  X   X  
P11  X   X   X
P12  X   X   X
P13    X  
P14  X   X   X
P15  X   X   X
P16  X   X  
P17    X   X
P18  X    
P19  X   X   X
P20  X   X   X
P21  X   X   X
P22  X   X  
P23  X   X   X
P24    X   X
P25  X   X   X